خبرهای داغ:
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی:
عبدالرضا صمدی گفت: فرهنگ تفکر و اندیشیدن در جامعه وقتی نهادینه می شود که سنت حسنه رفتن والدین با کودکان به کتابخانه ها احیا شود.
کد خبر: ۸۵۷۹۲۵۳
|
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، عبدالرضا صمدی ظهر امروز در نشست تخصصی کودک، کتاب و کتابخوانی که با حضور اساتید دانشگاه، رئیس کتابخانه عمومی بیرجند، کتابداران و مربیان و اعضای کتابخوان کانون برگزار شد با اشاره به اینکه کودک، کتاب و کتابخوانی واژه های بسیار کوتاه ولی تاثیرگذار هستند، گفت: هر یک از این واژه ها اگر از زندگی آدمی حذف شود نقصان بسیار بزرگی در زندگی می افتد که نیازمند توجه ویژه است.

وی ادامه داد: امروزه خانواده ها با فعل خواندن آشنا نیستن و خواندن از سخت ترین فعالیت ها است که باید با راهکار های بسیار مهم به رفتار و فعالیت شیرین تبدیل شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه خوانش کتاب های کاغذی در جوامع امروز کمتر شده است، افزود: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و آمدن فضاهای مجازی هنوز علاقه خواندن کتاب های کاغذی در بین مردم از بین نرفته است.

صمدی با اشاره به اینکه امروزه مختصرخوانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، گفت: باید در بحث کتاب های کودکان این موضوع بیشتر توجه قرار گیرد و به دنبال ارائه پیام مهم و محتوای خوب در کتاب ها به کودکان بود.

* دنیا با لبخند کودکان آگاه و اندیشمند زیباتر می شود

رئیس کتابخانه های عمومی بیرجند به شعار هفته ملی کودک اشاره کرد و گفت: دنیا با لبخند کودکان آگاه و اندیشمند زیباتر می شود و ما زمانی جامعه آرمانی خواهیم داشت که کودکانی فهیم و کتابخوان داشته باشیم.

محمود کاظم زاده با اشاره به اینکه امروزه در جامعه کتاب و کتابخوانی برابر با مدرسه رفتن و تکلیف نوشتن شده است، افزود: دانش آموزان در مدارس برای رفع تکلیف، کتاب های درسی خود را مطالعه می کنند و در تصور آنان این کتابخوانی است.

وی اضافه کرد: خواندن کتاب ها با موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی به طور غیر مستقیم آموخته های دانش آموزان را در ذهنشان ماندگارتر می کند.

کاظم زاده تاکید کرد: تا زمانی که قرآن معجزه پیامبر(ص) خوانده می شود خوانش کتاب های کاغذی نیز از بین نخواهد رفت و تکرار لالایی مادران برای فرزندان و بیان قصه های شبانه لذت کتاب خواندن را در بزرگسالی برای کودکان و نوجوانان دو چندان می کند.

مجید بهدانی کارشناس مسئول فرهنگی هنری آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در تربیت کودکان 3 واسطه داریم، گفت: بازی کردن، ادبیات و هنر سه واسطه ای است که همه والدین و جوامع برای تربیت کودکان و نوجوانان استفاده می کنند که باید به این واسطه ها توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه طرح های کتابخوانی تکراری شده است، افزود: قصه گویی و هنر در جامعه کمرنگ شده که باید مسئولان مربوطه و والدین به این نکته مهم توجه داشته باشند.

کارشناس مسئول فرهنگی هنری آموزش و پرورش خراسان جنوبی تصریح کرد: باید به سراغ طرح های کتابخوانی نو رفت، کتاب باید به طور مستمر در دسترس کودکان قرار گیرد و فضاهای زیبا و مناسب برای کتابخوانی کودک ایجاد شود تا کودک با اشتیاق به سراغ کتاب برود.

کتایون زارعی طوسی استاد دانشگاه بیرجند گفت: جوامع امروزی نیازمند به فرهنگ سازی و پرورش فکر کودکان و نوجوانان هستند و اگر بخواهیم این امر محقق شود باید کودکان فرهنگ کتاب خریدن و کتابخوانی را در وجود بزرگتر ها ببینند تا فرهنگ کتابخوانی و ارزش کتاب خریدن در وجودشان نهادینه شود.

وی خاطر نشان کرد:کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان همواره در انتشار کتاب با محتوای خوب پیش قدم بوده و با انشتار کتاب هایی که حتی تصاویر کمی داشت کودک را وادار به تصویر سازی در ذهن می کرد و متاسفانه امروزه کودکان با دیدن کتاب های رنگارنگ و تصویر انیمیشن در رسانه ها دیگر توان خلاقیت ندارند.

بخشی از این نشست تخصصی به نقطه نظرات اعضای کتابخوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص یافت و آنان بر این باور بودند که کتابخوانی و انگیزه مطالعه باید از جمع خانوادگی آغاز شود و مادران در تشویق فرزندان به مطالعه نقش موثری دارند.

در ادامه یکی از اعضای کتابخوان گفت: کتابخوانی مادرم در دوران کودکی باعث شد تا من در جمع دوستان همواره آنان را به کتاب خواندن تشویق کنم.

وقتی کتاب های خوب را می خوانم دیگر نگران قطع درختان برای تولید کاغذ و چاپ کتاب نیستم، زیرا خواندنی های ارزشمندی را در اختیار دارم که می توانم با افزایش سطح آگاهی و دانش خود به پیشرفت جامعه کمک کنم.

همچنین یکی دیگر از اعضای کانون افزود: جای گرفتن کتاب های رمان نوجوان امروز به ویژه کتاب های طنز در قفسه های کتابخانه کانون و برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب ها، اشتیاق نوجوانان را برای مطالعه کتاب برانگیخت.

این نشست تخصصی که همزمان با چهارمین روز از هفته ملی کودک و مصادف با روز " کودک، کتاب و کتابخوانی " برگزار شد با اهدای کتاب و کارت لبخند به کار خود پایان داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها