جلسه شورای همفکری بسیج حقوقدانان شاهرود با موضوع برجام با حضور صاحب نظران بسیج حقوقدانان و کارشناسان حقوقی برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۷۹۳۹۷
|
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، جلسه شورای همفکری بسیج حقوقدانان شاهرود با موضوع بررسی حقوقی برجام با حضور کارشناسان و صاحب نظران بسیج حقوقدانان شاهرود در اتاق جلسات این کانون برگزار شد.

در این جلسه سعید انارکی با بیان اینکه برجام یک معاهده بین المللی بدون داشتن شکل و قواره بین المللی است و در ماده 2 این قطعنامه عنوان، نام و و صفت، اثری در ماهیت ذاتی و بار تعهدات بار آن تعهدنامه ندارد.

وی افزود: با مراجعه به متن انگلیسی در ماده 2231 که طرفین تعهدات حقوقی دارند در این ماده اگر این تعهدات عملی نشود شورای امنیت تمامی تحریم ها را بازمی گرداند، قراردادهای شورای امنیت الزامی است و لازم الاجراست.

کارشناش حقوق بین الملل تصریح کرد: در نظام حقوق بین الملل دولتها در مناسبات و روابط خودشان نباید به زور متوسل شوند که بهترین راه حل مذاکرات می باشد.

انارکی بیان کرد: قراردادهای بین المللی نباید قواره بخصوصی داشته باشد و اگر دولت جمهوری اسلامی این قرارداد را پایبند نباشد کشور دچار اشکال بیشتری در این خصوص می شود و به دوران قبل از توافق باز می گردد.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در جمع خبرگان رهبری گفت: طبق گفته رهبر فرزانه انقلاب این قرارداد تایید یا ردش بر عهده مجلس قرار داده شده تا آنها قانونمند بررسی و نظر نهایی را در این خصوص ارائه دهند.

رئیس شورای همفکری بسیج حقوقدانان شاهرود نیز در این جلسه با بیان اینکه بررسی برجام باید بر مبنای متن انگلیسی باشد نه ترجعه فارسی افزود: متن مذاکره پیش قرارداد است و نحوه تعهدات در این توافق امور هسته ای ما در مقابل رفع تحریم هاست و قرارداد ایران هم تعهدات حقوقی و هم مادی را پذیرفته ولی 5+1 صرفاً تعهدات حقوقی را پذیرفته است.

شاهینی تصریح کرد: یکی از نکات مثبت اگر توافق اجرا نشود تحریم ها عطف بماسبق نمی شود و در کل به نظر میرسد در حال حاضر توافق مناسبی است البته هنوز توافق نامه نیست چون در مجلس تصویب نشده است.

وی با بیان اینکه پیشرفت های کشورهای اسلامی مورد قبول دولتهای غربی نمی باشد عنوان کرد: این دولت با توجه به مدیریت خود پیگیری ها را انجام داده و ایران به عنوان یک قدرت بین المللی قراغر گرفته و باید دانست هدف دولت و مجلس حفظ منافع ملی است.

در این جلسه دکتر دولت و اشرفی و مولایی نیز به بیان دیدگاه های خود در خصوص برجام و اقدامات کنگره آمریکا در این خصوص و مجلس شورای اسلامی پرداختند.

این جلسه در سه مرحله برگزار شد تا شورای همفکری بسیج حقوقدانان با بررسی حقوقی این توافق استدلال های خود را در این خصوص ارائه دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها