يك استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم تغییر نگاه پلیسی به مساله مواد مخدر و اعتیاد گفت: برای رفع بیکاری و ایجاد شادی جهت مبارزه و پیشگیری از اعتیاد اهتمام بیشتر مسئولان لازم است.
کد خبر: ۸۵۷۹۵۲۶
|
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر ، صمد فدایی  اظهارداشت: یکی از مشکلات در سنوات گذشته مساله عدم همگرایی میان دستگاه‌ها در مورد مساله مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد بود که با راهکار وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر این مشکل قابل حل شده و علاوه بر دستگاه‌های متولی، همه نهادهای دولتی و خصوصی با هماهنگی سیاست‌های خاص را دنبال می‌کنند.

وی افزود: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رویکرد بسیار خوبی محسوب شده و در صورت استمرار و برنامه ریزی منسجم مثمر ثمر واقع می‌شود و در عین حال صدا وسیما و سایر رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و... رسالت سنگینی در این زمینه برعهده دارند که ضمن واقف شدن نسبت به آن، لازم است مسئولیت خود را به خوبی و به صورت پیوسته اجرا کنند.

اين استاد دانشگاه؛ نبود آگاهی میان مردم از عوارض مصرف مواد مخدر و انواع مواد را یکی از ضعف‌های بزرگ کشور برشمرد و عنوان داشت: ارتقاء دانش و ارائه آن میان افراد به ویژه جوانان و نوجوانان حائز اهمیت است و باید مسئولین به این نکته مهم بیشتر توجه داشت.

فدایی علل اعتیاد را وابسته به عوامل مختلف دانست و بیان داشت: نمی‌توان یک یا چند مورد خاص را علت اعتیاد برشمرد و برای رفع آن اقدام کرد ولی برخی عوامل همچون مشکلات اقتصادی و بیکاری آسیب‌های اجتماعی فراوانی را به همراه دارند. بیکاری ناامیدی به دنبال دارد و جهت رفع این معضل لازم است برنامه‌ریزی‌های متعدد و منسجمی را اجرایی کرد.

وی با اشاره به اینکه بررسی دقیق علل اعتیاد در جامعه نیاز به بررسی‌های میدانی دارد، افزود: کمبود شادی مساله‌ای است که می‌توان آن را از جمله علل مهم اعتیاد در جامعه برشمرد. زیرزمینی شدن شادی‌ها جوانان را به نابودی و فساد کشانده و آسیب‌های اجتماعی را سبب می‌شود. مسئولین اجرایی لازم بوده که فضای شادی را وسعت بخشند و اجازه رشد شادی‌های مشروع را دهند تا کمتر شاهد رخوت و ناامیدی میان جوانان باشیم.

اين استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه برخورد پلیسی با مساله مواد مخدر و اعتیاد چندان موفقیت ندارد، گفت: باید نگاه ها به نوع مبارزه با اعتیاد تغییر کند. لازم است راهکارهای اساسی همچون فرهنگسازی، ایجاد شادی و اشتغال را به جای مبارزه سلبی با اعتیاد قرار داد.

فدایی برنامه دولت را در جهت مبارزه با مواد مخدر خوب توصیف کرد و یادآور شد: برنامه‌های دولت تدبیر و امید در ستاد مبارزه با مواد مخدر اگر دوام و قوام داشته باشد با موفقیت های چشمگیری همراه خواهد بود. البته خلاءهای قانونی در زمینه مواد مخدر و اعتیاد احساس می‌شود که نمایندگان در صورت ارائه طرح و لایحه می‌توانند در این راستا اقدام کنند.

وی به نقش کمیسیون اجتماعی مجلس در همدل کردن دستگاه‌ها جهت پیشگیری و مبارزه با اعتیاد اشاره کرد و خاطرنشان داشت: مجلس نیز با تصویب و اختصاص اعتبارات بیشتر به موضوع مواد مخدر می‌تواند در مبارزه با پدیده شوم اعتیاد تاثیرات زیادی داشته باشد.

فدايي در پایان با تاکید بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها جهت پیشگیری از اعتیاد تصریح کرد: تهدید مواد مخدر جای نگرانی دارد و همه باید اعم از مردم و مسئولین دست به دست هم داده و جهت مبارزه و پیشگیری از اعتیاد همکاری کنیم.
ارسال نظرات