در آستانه ماه محرم ماه عزای حسینی،آیین طشت گذاری با حضور مردم مؤمن و حسینی اصلاندوز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۹۶۱۳
|
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز، این آئین با شکوه و گستردگی خاصی ساعت 2 بعد از ظهر فردا دوشنبه در مساجد اصلاندوز اجرا می‌شود که انتظار می‌رود مردم ولایی و حسینی این مناطق حضوری گسترده در این آئین‌ها داشته باشند.

هیات امنای مساجد از مردم حسینی و ولایتمدار اصلاندوز برای شرکت باشکوه در این مراسم‌ها دعوت کردند و گفتند:شرکت گسترده مردم در این آئین نشانگر عشق و ارادت اهالی به اهل بیت عصمت و طهارت و به ویژه امام حسین(ع) بوده که با شرکت در این آئین‌ها می‌توانیم از برکات و فیوضات دنیوی و اخروی آن بهره‌مند شویم.

آیین طشت گذاری که هر ساله در ابتدای ماه محرم در استان اردبیل و شهرهای آذری زبان کشور برگزار می شود.دسته های سینه زنی و زنجیرزنی با نوحه سرایی، ذکر مصائب حضرت سید الشهدا(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع)، نواختن طبل و شیپور و حمل علم های عزاداری، به یاد تشنگان کربلا مشک هایی را پر از آب می کنند و این مشک ها به همراه طشت های از جنس برنز و مس بر دوش ریش سفیدان و پیرغلامان ابا عبدالله(ع) به دور مسجد و در سطح خیابانها گردانده و حمل شده و سپس با ذکر دعا در جایگاه مخصوص قرار داده می شود و حاضران عزادار از آب داخل طشت به عنوان تبرک استفاده خواهند کرد.

در این آیین طشت های تبرک شده پس از انجام مراسم عزاداری در مساجد و حسینیه ها از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر در جایی مخصوص قرار داده می شود.

فلسفه طشت گذاری برگرفته از واقعه روز دوم ماه محرم است، وقتی که اباعبدالله حسین (ع) وارد سرزمین کربلا می شوند لشکری از کوفه به فرماندهی حربن یزید ریاحی سد راه ایشان و یارانشان می شوند.

امام حسین(ع) و یارانشان در این لحظه تشنه بودند و حضرت در این زمان دستور می دهند که با مشک به سپاهیان آب بدهند و چون آب خوردن از مشک سخت بوده و آب بسیاری به زمین ریخته می شد، مولا می گویند که چارپایه هایی درست کنند و طشت بر روی آنها قرار دهند و طشت ها را پر آب کنند تا تمامی لشکریان و احشام سیراب شوند.

ارسال نظرات