دلایل ورود برخی کالاهای خاص به کشور

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: تمامی اقلام وارداتی تحت تعرفه خاص به کشور وارد می‌شوند و اگر جلوی واردات رسمی برخی کالاها گرفته شود قاچاق افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۸۵۷۹۶۳۶
|
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت، در پاسخ به این سؤال که چرا برخی کالاهای غیر ضروری به کشور وارد می‌شود گفت: نزدیک به 7 هزار رو 350 قلم کالا دارای ردیف تعرفه است و در کتاب مقررات صادرات و واردات ثبت شده است و بر اساس آن کالا ها از کشور صادر و یا وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واردات و صادرات از مقررات خاص خود تبعیت می‌کند، گفت: در برخی موارد تنظیم واردات و مدیریت آن با تعرفه و موانع فنی صورت می‌گیرد، البته برخی کالاها از نظر شرعی و قانونی اجازه ورود به کشور را ندارند اما در سایر موارد از نظام تعرفه و کنترل فنی و استاندارد برای واردات کالا استفاده می‌شود.

 به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت تعرفه واردات کالاهای لوکس بیشتر از سایر کالاها در نظر گرفته شده است اما تعرفه واردات مواد اولیه و ماشین آلات کمتر در نظر گرفته شده تا از تولید داخلی حمایت شود.

 افخمی راد تصریح کرد: در برخی از کالاها اگر جلوی واردات رسمی گرفته شود آن کالا از مبادی غیر رسمی به کشور وارد می‌شود و قاچاق افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: نظام تعرفه‌ای و سایر نظام‌های اقتصادی باید به گونه‌ای طراحی شود که ضرورتی وجود نداشته باشد که کالاهایی که در کشور تولید می‌شود از خارج وارد شود البته در برخی موارد این تنظیمات به شیوه مناسبی صورت نگرفته و تعرفه پایین ویا ارز ارزان منجر به سود بیشتر واردات این کالاها شده است.

 وی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که تعرفه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنیم که موجب افزایش قاچاق نشود و همچنین واردات کالاهایی که تولید داخلی دارند نیز به صرفه نباشد.

 افخمی راد گفت: به عنوان مثال کالاهایی که در گروه دهم کالایی قرار دارند باید با ارز آزاد و پرداخت دوبرابر تعرفه به کشور وارد شوند و ارز ارزان تنها در اختیار واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت از نظارت جدی این سازمان بر تعرفه واردات و صادرات کالا خبر داد و گفت: در حالی که بیش از دومیلیارد دلار پوشاک از مبادی غیر رسمی کشور وارد می‌شود که رقم واردات پوشاک از مبادی رسمی تنها 5 میلیون دلار است ودر این راستا ما به بررسی تعرفه‌ها پرداخته تا با تغییر آن هم تولید داخل لطمه نبیند و هم قاچاق کاهش بیاید.
منبع: مشرق
ارسال نظرات
آخرین اخبار