ماشین سازی لرستان در آستانه تعطیلی؛

طلب 3 میلیاردی از استانداری، ماشین سازی لرستان را زمین گیر کرد

طلب سه میلیارد تومانی شرکت ماشین سازی لرستان از استانداری این استان ادامه فعالیت این صنعت را به مخاطره انداخته است به گونه ای که در صورت ادامه این روند در این روزها بایستی شاهد تعطیلی این شرکت باسابقه باشیم.
کد خبر: ۸۵۷۹۹۰۷
|
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، شرکت ماشین سازی لرستان با 40سال قدمت به عنوان شرکتی که روزگاری سازه های فلزی دست ساخته کارگران و مهندسین ماهر آن مسیر ررزمندگان سپاه اسلام در رویارویی با سپاه کفر در هشت سال دفاع مقدس را هموار می کرد و تولیدات آن در سکوی شناور حفاری دریای شمال، صنایع کشتی سازی فراساحل، کارخانه های فولادسازی و تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی رونق بخش اقتصاد کشور بود این روزها حال و روز خوشی ندارد و عنقریب است که با تعطیلی آن داغ دیگری بر پیشانی مردم بیکارترین استان کشور بنشیند.

شرکت ماشین سازی لرستان در حالی رو به تعطیلی می رود که بنابر گفته هوشنگ بازوند استاندارلرستان در حال حاضر این استان دارای بیش از 600 واحد صنعتی راکد و تعطیل شده است؛ حال در این شرایط شاید خوشبین بودن به ادامه فعالیت شرکت ماشین سازی لرستان اگر استانداری اراده و اعتباری برای پرداخت دیون خود نداشته باشد چیزی جز خوش خیالی و خیال خام نباشد.

در هر حال با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید یکی از انتظاراتی که مردم داشتند این بود که تدبیر دولت در روان سازی چرخ های صنعت  موثر واقع شود؛ اما متاسفانه بر خلاف این انتظار امروز شاهدیم که یکی از قدیمی ترین صنایع استان لرستان که از توان و تجهیزات لازم برای تولید سازه های فلزی مطابق با استانداردهای جهانی برخوردار است به واسطه طلب سه میلیارد تومانی که از استانداری دارد در آستانه تعطیلی است.

علی یار قاسمی نایب رئیس شورای اسلامی کار شرکت ماشین ساز لرستان در ارتباط با آخرین وضعیت این شرکت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، گفت: شرکت ماشین سازی لرستان به واسطه طلب سه میلیارد تومانی که از استانداری لرستان بابت اجرای سازه های فلزی پل های شهدا، دارایی زاده و 9 دی خرم آباد و همچنین پل شهرداری دورود دارد برای ادامه فعالیت خود با مشکل مالی مواجه شده است و در صورت ادامه این روند قطعا از ادامه فعالیت باز می ماند.

وی افزود: این شرکت دارای ظرفیت به کارگیری 600 نفر نیرو به صورت مستقیم و 150 نفر نیروی دیگر به صورت غیر مستقیم است؛ اما در حال حاضر به علت مشکلات مالی و طلب هایی که از استانداری، شرکت جهاد نصر و دیگر بخش ها وجود دارد تنها 60 نفر در آن مشغول به کار هستند.

نایب رئیس شورای اسلامی کار شرکت ماشین ساز لرستان گفت: علی رغم پیگیری های صورت گرفته برای بازپس گیری مطالبات شرکت از استانداری اما متاسفانه گفته می شود که ساخت پل های دارایی زاده، شهدا و 9 دی خرم آباد و همچنین پل شهرداری دورود بدون برخورداری از اعتبارات مصوب ساخته شده اند و استانداری اعتباری برای پرداخت آنها ندارد.

قاسمی ادامه داد: این در حالی است که چندین سال از ساخت سازه های فلزی پل های مورد نظر توسط شرکت ماشین سازی لرستان می گذرد و در حاضر این پل ها نیز مورد بهره برداری قرار گرفته اند؛ اما متاسفانه استانداری از پرداخت دیون خود سرباز می زند.

وی ادامه داد: اگر استانداری نسبت به پرداخت طلب خود اقدام کند شرکت می تواند با تصفیه بدهی و خرید مواد اولیه جان تازه ای بگیرد و دوباره احیاء شود.

نایب رئیس شورای اسلامی کار شرکت ماشین ساز لرستان گفت: این شرکت نزدیک به 900 میلیون تومان مالیات ارزش افزوده، بیش از یک میلیارد تومان حق بیمه تامین اجتماعی بدهکار است و همچنین طلب کاران شرکت به دلیل طلب 800 میلیونی خود با حکم قضایی بسیاری از مواد اولیه شرکت و از جمله دستگاه CLC را که قلب تپنده شرکت است به جای طلب خود مصادره کرده اند؛ اما با همه اینها اگر استانداری نسبت به پرداخت طلب شرکت اقدام کند می توان دوباره آن را احیاء کرد.

قاسمی اظهار کرد: شرکت ماشین ساز لرستان در گذشته زیر نظر سازمان نوسازی و گسترش صنایع  ایران بود؛ اما با اجرای اصل 44 قانون اساسی به گروه امیر منصور آریا واگذار شد.

وی ادامه داد: پس از افشای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی این گروه، طلب کاران شرکت برای وصول طلب خود با حکم قضایی اقدام به مصادره اموال شرکت کردند.

نایب رئیس شورای اسلامی کار شرکت ماشین سازی لرستان گفت: متاسفانه استانداری لرستان از یک سو از پرداخت بدهی های خود سرباز می زند و از سوی دیگر به جای حمایت از شرکت ماشین سازی لرستان سازه هایی را که امکان اجرای آنها توسط این شرکت وجود دارد به دیگر شرکت ها و از جمله یک شرکت خارج از استان واگذار می کند.

قاسمی با اشاره به اینکه شرکت ماشین سازی لرستان با چهل سال سابقه فعالیت همواره در ادوار مختلف با بهره گیری از نیروهای متخصص و زحمت کش منشاء خدمات در عرصه صنعت و عمران و آبادانی کشور بوده است اظهار کرد: این شرکت با ساخت سازه های مختلف نظیر پل های شناور PMP برای فتح فاو و ساخت انواع سازه های مهندسی رزمی در مناطق عملیاتی یار و یاور رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس بوده است و در دوران سازندگی نیز با ساخت  ابرسازه هایی نظیر سکوی شناور حفاری دریای شمال، صنایع کشتی سازی فراساحل، کارخانه های فولادسازی و تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی در راستای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور گام برداشته است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که استاندار لرستان عزم خود را جزم کرده است تا چرخ تولید در صنایع راکد استان را به حرکت درآورد سزاوار نیست که ماشین سازی لرستان با چند صد میلیارد تومان تجهیزات و ابنیه به جرگه صنایع راکد استان بپیوندد.

نایب رئیس شورای اسلامی کار شرکت ماشین سازی لرستان گفت: انتظاری که از استاندار لرستان داریم این است که همانگونه که برای احیای شرکت کشت و صنعت لرستان اهتمام ورزیدند تلاش خود را نیز برای جلوگیری از تعطیلی شرکت ماشین سازی لرستان به کار ببندند؛ چرا که تعطیلی این شرکت می تواند مایه یاس و ناامیدی مردم استان شود و این مغایر با سیاست های دولت تدبیر و امید است.

قاسمی با بیان اینکه به دلیل مشکلات مالی سه ماه است که حقوق کارگران شرکت پرداخت نشده است اضافه کرد: در استانی که از یک سو با آمار بالای بیکاری دست به گریبان است و از سوی دیگر جذب سرمایه های بخش خصوصی به تمام هم و غم مسئولان تبدیل شده است به هیچ وجه به مصلحت نیست که یک شرکت به خاطر طلبی که از استانداری دارد از چرخه تولید خارج و دچار رکود شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار