رئیس مجمع واردات :

جای خالی بخش خصوصی در طراحی جدید کد رهگیری/اصل عرضه و تقاضا را فراموش کرده‌ایم

رئیس مجمع واردات با بیان این که طرح قبلی ایران کد، مشکل روپوش گذاشتن بر قاچاق با برچسب تقلبی وجود داشته است، گفت: در طرح جدید کد رهگیری هم از بخش خصوصی نظرخواهی نشد.
کد خبر: ۸۵۸۰۱۳۰
|
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا مناقبی  به سیاست‌های این مجمع در مورد سامان‌دهی واردات به کشور اظهار داشت: می‌خواهیم مجموعه مغفول مانده واردات صحیح شناسنامه‌دار را به جامعه بشناسانیم، چرا که واردات موازی و غیررسمی هم به تولید و هم به واردات رسمی ضربه می‌زند.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از کالاهایی که امروز در سطح جامعه عرضه مشاهده می‌شود، بدون داشتن مستندات قانونی بوده و به نوعی حق و حقوق گمرکی عوارض و مالیات دولت ضایع می‌شود، خاطر نشان کرد: بحث اصلی اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا را جدی نگرفته‌ایم و با یک سری قوانین دست و پاگیر جلو واردات رسمی را گرفته و از آن طرف ناخواسته راه را برای واردات قاچاق هموار می‌‌کنیم.

به گفته رئیس مجمع واردات این در حالی است که به هرحال هر آنچه که نیاز بازار است، باید تأمین شود که این ممکن است از طریق تولید داخل یا واردات رسمی باشد که در غیر این صورت سهم بازار را به واردات غیررسمی خواهیم داد.

مناقبی در پاسخ به اینکه وزارت صنعت معدن و تجارت پس از یک سال و اندی طرح جایگزین ایران‌کد را در دستور کار قرار داده و فکر می‌کنیم طرح جدید مشکل واردات را حل می‌کند، گفت: بخش خصوصی باز هم در جریان اجرایی کردن این کار قرار نگرفته است، در حالی که قبل از آنکه طرح نیم‌بندی را وارد مرحله اجرا کنیم، باید نقطه نظرات کارشناسی بخش خصوصی در آن در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: در روش قبلی ایران کد به دلیل دیده نشدن یکسری ایستگاه‌ها برچسب‌های تقلبی به صورت فله‌ای وارد بازار می‌شد که نه تنها عایدی برای دولت نداشت، بلکه کالاهای قاچاق را هم تطهیر می‌کرد.

رئیس مجمع واردات در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید با برداشته شدن تحریم‌ها و حذف کشورهای واسط واردات کالاهای ضروری به چه سمتی می‌رود، گفت: اکنون واردات کشور از هم گسیخته است و بدون آنکه در مورد نیاز کشور به واردات آماری داشته باشیم، برخی از مسیر قانونی و عده‌ای از مسیر غیرقانونی هر کالایی وارد می‌کنند که قاعدتا در بازار نیز مؤثر است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم با برداشته شدن تحریم‌ها مسیر واردات کالاهای ضروری هموارتر شود، به شرط آنکه جلوی وارد کننده را با قوانین دست‌و پا گیر نگیریم و در همین راستا پیشنهاد کرده‌ایم که در یک دوره زمانی کوتاه به ازای هر بخشنامه جدیدی که صادر می‌شود، دو قانون قبلی را از مسیر خارج کنیم تا با انبوهی از قوانین متناقض مواجه نشویم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار