کالاها در انبار مانده و رکود بی‌سابقه کشور را فرا گرفته است
کد خبر: ۸۵۸۰۱۴۲
|
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
  

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمود نجفی عرب عضو هیات نمایندگان بازرگانی تهران در خصوص رشد منفی بخش صنعت کشور در فصل بهار که توسط مرکز آمار ایران اعلام شد، اظهار کرد: در حال حاضر رکود در همه بخشهای تولیدی کشور از جمله صنعت و معدن وجود دارد و حتی در حوزه صنعت دارو هم که هر سال شاهد رشد مصرف آن بودیم، امسال کشور در رکود بی سابقه ای به سر می برد.

وی با اشاره به رکود در بخش صادرات کشور، بیان کرد: در بخش صادرات هم متاسفانه رکود بی سابقه ای وجود دارد به شکلی که صادرات غیر نفتی کشور در سه ماه نخست امسال به شدت کاهش یافته است.

با کاهش قدرت خرید مردم در سال جاری همه کالاها در انبارها مانده است

این عضو اتاق بازرگانی کاهش قدرت خرید مردم را مهم ترین دلیل تشدید رکود در سال جاری دانست و گفت: یکی از دلایل عمده رکود در صنعت کشور قدرت خرید مردم است، به شکلی که در بحث لبنیات هم که بنده به نحوی با آن درگیر هستم، همین رکود وجود دارد و کالاها عمدتا در انبارها مانده است.

نجفی عرب افزود: رکود فعلی ناشی از کاهش ارزش پول و درآمد مردم در سال جاری است و  اگر دولت قدرت خرید مردم را تحریک نکند، صنعت کشور با بحران جدی تری رو به رو می شود، زیرا نقدینگی در صنعت به شدت تحلیل رفته است و این آسیب زیادی به مجموعه اقتصادی کشور وارد ساخته است.

دولتمردان قبل از برجام وعده های زیادی برای رونق صنعت دادند که تحقق پیدا نکرد

وی به تاثیر انتظار برای توافق هسته ای در منفی شدن رشد بخش صنعت کشور در سه ماهه نخست امسال خاطرنشان کرد: دولتمردان قبل از برجام با وعده دادن در خصوص رونق اقتصادی، امید زیادی را در دل صنعتگران ایجاد کردند که هنوز این وعده ها تخقق نیافته است و همین مسئله به رشد منفی بخش صنعت و معدن در فصل بهار دامن زده است. نوسانات ارز هم یکی دیگر از عوامل رکود است.

این فعال حوزه صنعت بیان کرد: اگر بتوان کارتهای اعتباری در اختیار مردم قرار داد که آنها بتوانند خرید کنند شاید بتوان مقداری تقاضا را تحریک کرد و بخش صنعت را از رکود خارج کرد.

تورم 15 درصدی فعلی ناشی از رکود است

نجفی عرب تورم 15 درصدی فعلی را ناشی از رکود دانست و گفت: یکی از دلایل عمده ای که تورم امروز به 15 درصد رسیده، رکود است. حتی در صنایع غذایی نیز اوضاع بسیار بد است و اگر به داد صنعت نرسند مطالبات بانکها آنها را ورشکسته می کند.

وی تصریح کرد: رکود به قدری است که علی رغم اجرای طرح تحول سلامت و دامن زدن به مصرف دارو در حال حاضر این صنعت هم وارد رکود بی سابقه ای شده است.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به مشکلات صنعتگران کشور عنوان کرد: یکی از مشکلات صنعت کشور این است که باید خریدهای خارجی خود را نقد انجام دهد که به دلیل تحریمها با کسری منابع مواجه است. قبل از تحریمها صنعتگران به شکل یوزانس خریداری می کردند ولی در حال حاضر این امکان کاملا از بخش صنعت گرفته شده است، بنابراین با وجود تحریمها ما در حدود 20 و 30 درصد بیشتر پول می پردازیم.

با کاهش قدرت خرید مردم برخی از کالاها از سفره های آنها حذف شده است

نجفی با بیان این مطلب که با کاهش قدرت خرید مردم برخی از کالاها از سفره های آنها حذف شده است، گفت: به عنوان مثال ما در صنعت لبنیات افزاتیش قیمت داشتیم، زیرا قیمت اولیه شیرخام افزایش برای دامداران، صنعتگران و مردم بسیاری پیدا کرد. با کاهش قدرت خرید مردم برخی از کالاها از سفره مردم حذف شد و در حال حاضر افزایش هزینه های صنعت و کاهش قدرت خرید مردم به رکود دامن می زند.

تا به امروز ریالی به عنوان یارانه به بخش صنعت ندادند

وی با گلایه از عدم پرداخت یارانه بخش صنعت گفت: از سهمی که قرار بود بابت افزایش قیمت حاملهای انرژی به صنعت داده شود، چیزی تا به امروز ندیدیم و علی رغم صحبتهای دولتمردان ریالی به ما ندادند.

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن برجام می توان با اعطای کارتهای اعتباری و دامن زدن به قدرت خرید مردم در کنار توسعه صادرات، صنعت را از رکود فعلی خارج کرد.

ارسال نظرات