معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات صبح روز سه‌شنبه 28 مهرماه سال جاری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۰۲۴۹
|
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، «محمد رضا مودودی» با بیان این مطلب در خصوص شاخص‌های ارزیابی صادرکنندگان برتر گفت: تکمیل زنجیره ارزش به عنوان مهمترین شاخص در ارزیابی شرکت‌های برتر صادراتی در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است و حجم صادرات و ارزش افزوده از مهمترین معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه سال جاری بوده است.

مودودی، میزان رشد، نوع و تنوع کالاهای صادراتی در گروه‌های مختلف، نوع استراتژی در بازارهای هدف مانند داشتن دفاتری در بازارهای هدف، توسعه برند، کیفیت کالای صادراتی و نوع بسته‌بندی را از دیگر شاخص‌هایی دانست که امسال در ارزیابی پرونده صادرکنندگان مورد توجه واقع شده و براساس آن امتیازبندی شرکت‌ها صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که روز ملی امسال و شرایط انتخاب شرکت‌های برتر با سال گذشته چه تفاوتی دارد، بیان کرد: شاخص‌هایی مانند حجم صادرات و ارزش افزوده ازجمله مواردی است که در سال جاری برای انتخاب شرکت‌های برتر مورد توجه قرار گرفته اما بر شاخص ارزش افزوده تاکید بیشتری شده است و این اعتقاد وجود دارد که باید مانع از خام فروشی کالاهای صادراتی شده و تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار قرار گیرد .

** الزام به خصوصی بودن شرکت‌های منتخب صادراتی

 معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت با اعلام فرآیند انتخاب شرکت‌های برتر در روز ملی صادرات، خاطرنشان کرد: همچنین شرایطی نیز برای شرکت‌های تولیدی در نظر گرفته شده که الزام به خصوصی بودن، تولید کالاهای مزیت دار و عدم بدهی بانکی از دیگر شرایط انتخاب شرکت های برتر است .

** انتخاب 50 شرکت برتر صادراتی از میان 234 صادرکننده متقاضی

مودودی با بیان اینکه در ثبت‌نام اولیه 427 متقاضی ثبت نام کرده بودند، اظهار کرد: از میان این متقاضیان تنها 234 متقاضی پرونده خود را تکمیل کردند و در مجموع در سه گروه کالایی و دو گروه خدماتی فنی و مهندسی و گردشگری ارزیابی شده و در قالب 20 جلسه کارشناسی پرونده آنان بررسی و کارگروههای هیات وزیران آنها را بازنگری کرده است و در نهایت لیست نهایی به دست آمد که در روز ملی صادرات رونمایی خواهد شد.

** انتخاب 5 شرکت ممتاز و 45 شرکت نمونه صادراتی

وی با بیان اینکه مطابق مصوبه هیات وزیران 50 شرکت باید از میان این شرکت‌ها انتخاب شوند، اظهار کرد: از میان این شرکت‌ها پنج شرکت ممتاز و 45 شرکت نمونه صادراتی هستند .

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش که در سال‌های گذشته برخی شرکت‌های منتخب ماهیت چندان خصوصی نداشته و حتی به کمک‌های دولتی وابستگی داشته‌اند آیا این شرایط در سال جاری نیز تکرار می‌شود، بیان کرد: در تعریف خصوصی بودن شرکت‌ها آن تعریفی مورد نظر است که سازمان ثبت شرکت‌ها تایید می‌کند، البته ممکن است مالک بخشی از سهام آنها شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی بوده یا در سهام برخی از شرکت‌های منتخب بانک‌ها، بیمه‌ها یا تامین‌اجتماعی سهیم باشند.

وی با بیان اینکه در مورد خودروسازان نیز خود دولت راسا سهامدار نیست، خاطرنشان کرد: شرکت‌های خصوصی تعریفی دارند که استانداردهای آن توسط ثبت شرکت‌ها اعلام می‌شود و آنچه که قانون ما را مجاز به تعیین کرده است را اجرا خواهیم کرد .

مودودی خاطرنشان کرد: حداقل امتیاز برای ورود به ارزیابی نهایی شرکت‌ها 550 امتیاز است تا به عرصه رقابت وارد شوند و طی هفته جاری لیست نهایی منتخبین تهیه خواهد شد .
ارسال نظرات