عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از علل پائین بودن آمار زایمان طبیعی، ضعف در آموزش‌های قبل از ازدواج و بارداری است و تجربه تلخ از زایمان خود عاملی برای کاهش فرزندآوری می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۰۲۷۶
|
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر شهلا میرگلوی بیات، از عملکرد ضعیف و خدمات دستگاه‌های دولتی در حوزه مشاوره و آموزش‌های پیش از ازدواج انتقاد کرد و گفت: جامعه و جوانان ما نیاز به آگاهی‌های فراوان دارند و یکی از علل پائین بودن آمار زایمان طبیعی، ضعف در آموزش‌های قبل از ازدواج و بارداری است.

این متخصص زنان با بیان مثبت بودن اقدامات انجام شده در زمینه ترویج زایمان طبیعی آنچه انجام شده را کافی ندانست و گفت: گرچه آمارهای زایمان طبیعی کمی تغییر کرده است اما بیشتر زایمان طبیعی در بخش‌های دولتی انجام می‌شود و هنوز در بخش‌های خصوصی تغییرات چندانی را مشاهده نکرده‌ایم.

وی گفت: سزارین در بیمارستان‌های خصوصی بالای ۸۰ درصد و در بخش‌های دولتی حدود ۴۵ درصد است.

حضور در مراکز مشاوره صرفاً برای سهولت در انجام کارهای دفترخانه‌ای عقد است
میرگلوی بیات ادامه داد: در زمینه آموزشی، فرهنگ سازی، سبک زندگی و مهارت‌های زندگی کوتاهی زیادی کرده‌ایم و همه این امور نیز بر عهده وزارت بهداشت نیست، بلکه باید یک کودک از زمانی که در حال رشد است مورد آموزش‌های مختلف مهارت‌های زندگی از سوی دستگاه‌های مختلف قرار بگیرد، اما متاسفانه کودکان ما از ابتدا‌‌ رها شده‌اند و وقتی بزرگ شده و به سن ازدواج می‌رسند، با یک جلسه محدود و چند دقیقه مشاوره که حضورشان هم قطعی نیست و صرفاً برای سهولت در انجام کارهای دفترخانه‌ای عقد است، زندگی زناشویی خود را آغاز می‌کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت افزود: درواقع در عمل کار خاصی از نظر آموزشی انجام نمی‌شود و زوج‌های جوان برای دوران بعد از ازدواج و تاهل خود هم هیچ‌گونه آموزشی نمی‌بینند؛ آنها بدون داشتن اطلاعات کافی باردار می‌شوند که شاید برای این دوران مهم آمادگی نداشته باشند.

وی با بیان قصور متخصصین در توجیه بیمار به زایمان طبیعی ادامه داد: متخصصین نیز این دیدگاه را ندارند که بیمارشان باید زایمان طبیعی کند و یا اگر معتقد به زایمان طبیعی باشند فرصت آموزش‌های لازم را ندارند و با این شرایط به زن باردار به یکباره زمان به دنیا آمدن بچه، همجمه‌ای از استرس‌های زایمان طبیعی وارد می‌شود، لذا فردی که باور به خوب بودن زایمان طبیعی نداشته باشد یا تن به این کار نمی‌دهد و یا درصورت انجام، زایمان بسیار سخت و تلخی را خواهد داشت که خود و بچه را دچار مشکل کرده و در فرزندآوری بعدی از زایمان طبیعی فرار می‌کند.

ذهنیت منفی مادر از زایمان، مانع افزایش جمعیت می‌شود
میرگلوی بیات، با بیان ضرورت ایجاد زمینه مثبت فکری گفت: همه این عوامل مانند حلقه‌های زنجیر به یکدیگر وابسته‌اند و با توجه به اینکه زایمان سخت باعث ذهنیت منفی در مادر می‌شود پس نباید در چنین شرایطی انتظار افزایش جمعیت داشته باشیم.

وی افزود: مشکل در این است که وقتی کاری را شروع می‌کنیم فقط جنبه‌های تبلیغاتی آن را برجسته می‌کنیم اما در مرحله عمل، ضعیف هستیم.
ارسال نظرات