همایش مسئولان بسیج رسانه کشور در مشهد مقدس از 20 الی 22 آبان ماه و در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۰۴۱۷
|
۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
به گزارش بسیج رسانه، ابراهیم گرمابدری،‌ جانشین سازمان بسیج رسانه در گفت وگویی اظهار داشت: در ابتدا تسلیت عرض ‌می‌کنم به خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه منا که به دلیل بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی دولت عربستان در مدیریت موسم حج، بسیاری از حجاج ایرانی خانه خدا کشته و زخمی شدند که این موضوع ضعف دولت عربستان را در میزبانی از حجاج خانه خدا بر همه دنیا آشکار کرد.

جانشین سازمان بسیج رسانه گفت: تهاجم فرهنگی در مقایسه با تهاجم نظامی یا اقتصادی، دارای ویژگی‏‌های خاصی بوده بطوریکه تهاجم فرهنگی معمولاً نامرئی و نامحسوس، دراز مدت و دیرپاست ریشه‌ه‏ای عمیق، همه‌‏جانبه و حساب شده‌ای دارد و دارای برنامه و ابزارهای گسترده، فراگیر و کارساز و خطرزا است.

وی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی همانند کار فرهنگی، یک کار آرام و بی‏سر و صدا می‌باشد و قربانیان آن اکثرا قشر جوان هستند، افزود: در تهاجم نظامی، دشمن با تجهیزات و امکانات نظامی وارد میدان شده ولی در "تهاجم فرهنگی" نیازی به لشکرکشی و هزینه‏‌های کلان نظامی ندارد.

گرمابدری با اشاره به اینکه دشمن در تهاجم فرهنگی برای تحمیل حاکمیت فرهنگ خود از همه‏ حربه‏‌های سیاسی اقتصادی، نظامی، روانی و تبلیغاتی بهره می‌‏گیرد،تصریح کرد: تهاجم نظامی تنها بخشی از مرزها و سرزمین‏‌های مجاور در تیررس مستقیم دشمن قرار می‌‏گیرد، اما در تهاجم فرهنگی سلاح‏‌های مخرب دشمن تا عمق خانه‏‌ها پیش می‏‌رود و ذهن و قلب انسان‏ها را نشانه می‏‌گیرد.

مهمترین راهبرد دشمن علیه جمهوری اسلامی جنگ نرم معرفی است

جانشین سازمان بسیج رسانه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دو دهه اخیر، مهمترین راهبرد دشمن علیه جمهوری اسلامی را، جنگ نرم معرفی کردند و در این مورد با هدف شناخت بیشتر جامعه و نخبگان، با ادبیات مختلف، جنگ نرم را معرفی و به خوبی تبیین فرموده‌اند، افزود: رسانه‌ها علمداران افسران جنگ‌نرم در جامعه هستند و نیز اساسی‌ترین وظیفه رسانه‌های ارزشی و دین‌مدار تبین فرمایشات مقام معظم رهبری و پرداختن به دغدغه‌های حضرت آقا هستند که این امر اتحاد و انسجام رسانه‌های انقلابی، در حول محور ولایت را می‌طلبد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه رسانه در جامعه امروزی، گفت:‌ رسانه‌ها در دنیای امروز از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار هستند و کشورهای غربی به این موضوع توجه بسیار زیادی دارند که استفاده از ابزار رسانه برای رسیدن به اهداف خود را یکی از اولویت‌های فعالیت خود قرار دادند که با توجه به فرموده مقام معظم رهبری، رسانه‌های ایران عملکرد مناسبی در مقابل فعالیت رسانه‌های غربی ندارند.

جانشین سازمان بسیج رسانه افزود: رسانه‌های غربی فعالیت‌های گسترده و تکنولوژی‌های جدیدی دارند که خوشبختانه در چند سال اخیر رسا‌نه‌های کشور نیز ارتقاء مناسبی در فضای رسانه‌ای به دست آورده و دغدغه‌های انقلاب در رسانه تجلی یافته است ولی انتظار از رسانه‌های ایران بیش‌تر است.

گرمابدری تصریح کرد: باید بتوانیم روز به روز این فضا و فعالیت‌های رسانه‌های داخلی را افزایش دهیم که در این رابطه تحلیل اخبار بسیار مهم و حائز اهمیت است که باید با آرمان‌های انقلابی حرکت کنیم چرا که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران شبانه روز در تلاش هستند تا ارزش‌های انقلاب را از بین ببرند و از رسانه به عنوان ابزاری مهم برای این کار استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران و اصحاب رسانه پرچمداران و علمداران جنگ نرم هستند، بیان کرد: دشمن در طول تاریخ و از اوایل اسلام با جنگ روانی درصدد فروپاشی نیروهای اسلام بوده است که با توجه به این موضوع مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های خود به بصیرت و بصیرت افزایی اشاره کردند چرا که وجود بصیرت همانند قطب نما راه را به ما نشان می‌دهد.

فضای رسانه‌ای کشور نباید به صورت دو قطبی باشد

جانشین سازمان بسیج رسانه گفت: مشکل فرهنگی جامعه ما این است که متاسفانه دشمن توانسته با ابزار رسانه‌ای خود در جنگ نرم موفق عمل کند که باید جواب کار فرهنگی باطل دشمن، کار فرهنگی حق باشد و این در حالی است که در یک جامعه اسلامی با حکومت اسلامی زندگی می‌کنیم که این خود یک پشتوانه عظیم برای فعالیت رسانه‌ها است. رهبر معظم انقلاب بارها و در سخنرانی‌های مختلف نقشه راه را برای رسانه‌ها ترسیم کردند و اهالی رسانه باید به این دغدغه‌ها توجه داشته باشند و این مسائل را در منطقه و استان فعالیت خود تحلیل و بررسی کرده و در راستای اجرای آن تلاش کنند.

گرمابدری افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فضای رسانه‌ای کشور، دوقطبی شدن فعالیت‌های رسانه‌ای است که در اصطلاح به فضای چپ و راست معروف شده و این اصلا خوب نیست چرا که وحدت و دوستی باید مد نظر رسانه‌ها باشد و وحدت رویه به طور کامل اجرا شود تا رسانه بتواند رسالت خود را به درستی ایفا کند.

وی تصریح کرد: دشمن به هر شکلی می‌خواهد که افکار عمومی جامعه را رصد کرده و آن را به سمت اهداف خود سوق دهد که وظیفه خبرنگاران و رسانه‌ها در قبال این موضوع شفاف سازی است چرا که باید خبر صحیح را به مردم اطلاع رسانی کرده و واقعیت را بازگو کنند. خوشبختانه در فضای رسانه‌ای کشور عده‌ای خالصانه و صادقانه خدمت می‌کنند ولی یکی از فکرهای غلط رایج در فضای رسانه عدم صداقت بوده که در انعکاس اخبار و رویدادها متأسفانه کاهش یافته است.

جانشین سازمان بسیج رسانه با اشاره به لزوم استعدادیابی در عرصه خبرنگاری، بیان کرد: باید استعدادهای لازم در عرصه خبر و خبرنگاری توسط بسیج رسانه در استان‌ها انجام شود و کادرسازی مورد توجه باشد چرا که باید به فکر آینده باشیم و بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود فضای رسانه‌ای کشور را تقویت کنیم.

مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری است

گرمابدری با اشاره به این‌که سازمان بسیج رسانه از سه سال پیش در کشور راه‌اندازی شده است، افزود: در حال حاضر بسیج رسانه در 31 استان کشور و 32 سپاه فعالیت می‌کند که در این راستا باید بسیج رسانه باید تمام تلاش خود را برای تحقق گفتمان انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری بکار گیرند. بسیج رسانه کشور آماده شنیدن نقطه نظرات انتقادات و پیشنهادات خبرنگاران فعال تمام استان‌های کشور است تا بتواند در عرصه رسانه و خبر به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد که این امر نیازمند فعالیت همه‌جانبه خبرنگاران است.

وی گفت: باید خبرنگاران و بسیج رسانه سیاست‌های مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی به صورت عملی تبیین و طراحی کنند که متاسفانه در این راستا نتوانسته‌ایم اقدامات قابل توجهی انجام دهیم و باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی قشر فرهیخته رسانه و خبرنگاران پیشگام باشند. مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها در عرصه کنونی تحقق ساختن فرمایشات مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی که باید در این راستا رسانه‌ها تمام تلاش خود را بکار گیرند و این یکی از رسالت همگانی است.

جانشین سازمان بسیج رسانه بیان کرد: سازمان بسیج رسانه یک ظرفیت و موقعیت بسیار مناسب است که اهالی رسانه می‌توانند در قالب این سازمان مشکلات و دغدغه‌های خود را بیان کنند و در حقیقت به جای رقابت و تخریب، با همکاری و تعامل در مقابل جنگ نرم رسانه‌های غربی ایستادگی کنند.

گرمابدری تصریح کرد: در فضای بسیج رسانه باید کادر سازی و استعدادیابی مورد توجه باشد و دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران در حوزه‌های مهارتی و بصیرت‌افزایی برگزار شود تا شاهد فعالیت خبرنگاران حرفه‌ای و با قلم زیبا باشیم که بتواند دغدغه‌های انقلاب را در جامعه شفاف‌سازی کند.

وی در رابطه با فعالیت‌های بسیج رسانه در کشور، افزود: خوشبختانه سازمان بسیج رسانه در تمامی استان‌های کشور فعال است که اواخر شهریورماه امسال نیز دوره آموزشی 3 روزه برای منتخبین رسانه‌ای تمامی استان‌های کشور که مربوط به مسائل مهارتی، معرفتی و بصیرت بود، برگزار کردیم. یکی دیگر از برنامه‌های بسیج رسانه برگزاری اردوی بازدیدی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های برتر کشور به منشور ایجاد همدلی و هم زبانی است.

جشنواره منتخبین رسانه برگزار می‌شود

جانشین سازمان بسیج رسانه گفت: جشنواره منتخبین رسانه در موضوعات امر به معروف و نهی از منکر و اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود که این دو موضوع از جمله دغدغه‌هایی است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کردند که خبرنگاران و اصحاب رسانه باید بتوانند از تخصص خود در تحقق این اهداف به نحو عالی استفاده کنند.

گرمابدری افزود: متأسفانه رسانه‌ها توجه قابل قبولی به موضوع اقتصاد مقاومتی ندارند و جا دارد که رسانه‌ها این موضوع را به خوبی به مردم انعکاس داده و مردم را با فرهنگ اقتصاد مقاومتی آشنا کنند. تحریم‌ها و تهدیدها باید به فرصت تبدیل شده و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان یک فرهنگ در جامعه مطرح شود.

وی بیان کرد: از 20 الی 22 آبان ماه همایش مسئولان بسیج رسانه کشور در مشهد مقدس و در جوار حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود و در هفته آخر دی ماه نیز به دلیل اینکه روز قشر بسیج رسانه است،‌ کارگاه‌های مختلف آموزشی و بازدید از رسانه‌ها برای اعضای بسیج رسانه کشور در نظر گرفته شده است.

جانشین سازمان بسیج رسانه گفت:‌ یک ظرفیت بزرگ برای بسیج رسانه کشور انتخاب حجت‌الاسلام پناهیان به عنوان استاد قشر بسیج رسانه کشور است و چند جلسه‌ای نیز با حضور ایشان برگزار شده که خوشبختانه در تمامی 31 استان کشور،‌ کانون بسیج رسانه تشکیل شده است.

برای برطرف کردن مشکلات بسیج رسانه در استان‌ها تلاش می‌کنیم

گرمابدری افزود: سازمان بسیج رسانه دغدغه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و نیز حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران را دارد که امیدواریم با بهره‌گیری از خبرنگاران و اصحاب رسانه کشور بتوانیم در مقابل هجمه‌های سنگین رسانه‌ای غرب، رسالت خود را به درستی انجام داده و در بیان واقعیت‌ها و انعکاس اخبار درست به مردم موفق باشیم.

وی بیان کرد: سازمان بسیج رسانه یک سازمان نوپا است که قطعا مشکلاتی در استان‌ها وجود دارد و تمام سعی خود را برای برطرف کردن این مشکلات و فعالیت مناسب بسیج رسانه در استان ها انجام می‌دهیم. در صدد هستیم که یک وقت ملاقات برای اعضای بسیج رسانه کشور با مقام معظم رهبری هماهنگ کنیم.
انتهای پیام/
ارسال نظرات