در طول 29 سال گذشته اکثر زمین های وقفی به تصرف ادارت و شهرداری درامده است و در قبال آن اجاره بهای آن در خصوص موقوفات خاص ریالی عاید نشده است.
کد خبر: ۸۵۸۰۴۳۰
|
۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از مشگین شهر، آیت الله سید ناصر الدین، مدرس صدرائی ( مجتهد مشکینی) فرزند حاج سید صدرالدین از عالمان و روحانیون به نام شهرستان مشگین شهر بود که در سال 1365 دار فانی را وداع گفته است.

طبق وصیت نامه این مجتهد مشگینی، کل اموال وی جزء موقوفات عام و خاص می‌باشد و در این وصیت نامه تاکید شده است که متولییان اموال موقوفه سه فرزندی وی باید به دقت به متن وصیت نامه عمل کند اما از این متولیان 2 فرزند وی دار فانی را وداع گفته و تنها " سید ابوالحسن مدرس صدرائی" در قید حیات می باشند و پیگیر اموال موقوفه هستند.

سید ابوالحسن مدرس صدرائی متولی اموال موقوفه در گفتگو با خبرنگار مشکین‌رسا ضمن تشریح جرئیات وصیت نامه فوق گفت: سید ناصر الدین مدرس صدرائی از جمله اشخاصی است که وقف را در این شهرستان بنیان گذاشته است و از ان زمان تاکنون وقف های زیادی در این شهرستان صورت گرفته است.

وی افزود: زمین های وقفی سید ( سید یری) که در خیابان آیت الله مشکینی، بانک های متعدد و اداره پست ساخته شده و قسمتی از زمین های فوق نیز به کارمندان برخی از ادارات واگذار شده است و در زمین های دیگر وی نیز اداره گاز و سالن ورزشی حجاب، میدان میوه و تره بار و ... احداث شده و همچنین پایانه مسافربری به مساحت 22000 متر مربع که بعد از پیگیری های مکرر سند مالکیت آن به نام موقوفه صادر شده است.

وی ادامه داد: ناصر الدین مدرس صدرائی علاوه بر زمین های فوق واقف 57 باب مغازه در زمین های متعدد بود که ارزش تقریبی آن 150 میلیارد تومان است که درآمد آن از سهم موقوفات عام به امورات خیریه پرداخت شده است و موقوفاتی که خاص می‌باشد که در طول 29 سال گذشته ریالی عاید موقوفات نشده است.

وی با بیان اینکه در بخشی از زمین های موقوفی همچون زمین پایانه های مسافربری شهرستان می‌بایست مسجد، کتابخانه و مدرسه علوم دینی و درمانگاه احداث می‌شد گفت: متاسفانه در آن زمان اکثر زمین های وقفی که به تصرف شهرداری و دیگر ادارات درآمده بود و تنها بخش کوچکی از زمین ها باقی مانده است و این موضوع در زمان حیات متجهد از طریق مراجع قضایی مورد پیگیری قرار گرفت که شهرداری خواست با مبلغ جزئی این زمین ها را بخرد اما با توجه به اینکه وقف شده بود فروش آن ممکن نبود لذا از آن زمان تاکنون این زمین ها به تصرف در آمده و ریالی نیز در قبال اجاره بهای آنان پرداخت نشده است.( البته به غیر از زمین های پایانه مسافربری که وقف احداث مسجد، کتابخانه و مدرسه علوم دینی و درمانگاه شده بود.)

متولی اموال موقوفه تصریح کرد: بعد از گذشت سال ها این موضوع از طریق شکایات به مراجع قضایی واگذار شد به طوری که بعد از ماه ها اقامت اجباری متولی در تهران و بررسی های صورت گرفته و همچنین در زمان دولت خاتمی رئیس جمهور و وزیر مسکن و شهرسازی وقت و با همکاری و کمک رئیس اوقاف وقت و به دستور مسئولین امر بخشی از اراضی که تصرف شده به وقفیت اعاده شد اما همچنان بخش اعظمی از این اموال همچنان در دست شهرداری و ادارات دیگر است و مراجع قضایی نیز در حال بررسی پرونده است.

ارسال نظرات