شهرستان ترانزیتی پلدختر 23 شهریورماه امسال شاهد افتتاح دفتر پزشکی قانونی در این شهرستان بود اما به خاطر برخی مشکلات دفتر آن دوباره تعطیل شد.
کد خبر: ۸۵۸۰۴۶۵
|
۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، پزشکی قانونی سازمانی است که ضرورت وجود آن در همه نقاط کشور احساس می‌شود اما نبود این سازمان در برخی از مناطق مشکلاتی را برای مردم آن منطقه به وجود آورده است.

شهرستان ترانزیتی پلدختر یکی از شهرستان‌هایی است که در حال حاضر از داشتن پزشکی قانونی محروم است و علی‌رغم اینکه 23 شهریورماه سال 94 پس از کش‌وقوس‌های فراوان دفتر آن با حضور مدیرکل پزشکی قانونی لرستان مجدداً راه‌اندازی شد اما پس از گذشت چند روز دوباره دفتر آن تعطیل شد.

در حال حاضر این شهرستان باوجود جمعیت یک‌صد هزارنفری از داشتن پزشکی قانونی محروم است و مردم برای انجام امور مربوط به پزشکی قانونی مجبورند به شهرستان خرم‌آباد مراجعه کنند.

نبود پزشکی قانونی در شهرستان پلدختر

حسن کریمی یکی از شهروندان پلدختر در این زمینه در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: نبود پزشکی قانونی از اول شهریور امسال سبب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای دستگاه‌های مرتبط و اعتراض مردم شده است.

وی افزود: مشکلات ناشی از عدم وجود پزشکی قانونی برای شهرستان یک‌صد هزارنفری، قابل‌اغماض نیست و برای مردم به معضلی تبدیل‌شده است.

محمد نجفی یکی دیگر از شهروندان پلدختر که شخصی از اقوامش در اثر تصادف جان خود را ازدست‌داده بود و نیاز به پزشکی قانونی داشت، گفت: خانواده و بستگان متوفی به علت نبود پزشکی قانونی و انتقال جسد به مرکز استان متحمل هزینه‌های زیادی شدند.

مراجعه مردم پلدختر به پزشکی قانونی خرم‌آباد

وی افزود: آن‌ها مجبور شدند مسافت 110 کیلومتری پلدختر تا مرکز استان (خرم‌آباد) را طی کرده که این مسئله علاوه بر وقت‌گیر بودن خطرات جاده نیز به همراه دارد.

نجفی عنوان کرد: با توجه به این‌که فرد فوت‌شده روستایی بوده، تأمین هزینه رفت‌وبرگشت به مرکز استان برای خانواده متوفی بسیار مشکل بود از این رو وجود پزشکی قانونی برای شهرستان پلدختر ضرورت دارد و برای مشکلات ناشی از آن باید چاره‌اندیشی کرد.

پگاه حسنوند یکی دیگر از مردم شهرستان پلدختر در این رابطه اظهار داشت: مردم این شهرستان به دلیل نبود پزشکی قانونی و موارد مربوط به آن مانند فوت، مصدومیت و نزاع مجبورند به مرکز استان مراجعه کنند که این امر برای آن‌ها دشوار و مشکل‌آفرین است.

معترض بودن مردم پلدختر از نبود پزشکی قانونی

وی با انتقاد از نبود پزشکی قانونی در شهرستان پلدختر، افزود: مردم این شهرستان از این مشکل و سرگردانی خود به‌شدت معترض هستند و این موضوع سبب اعتراض مردم شهرستان شده است.

حسنوند از مسئولان خواست برای استقرار پزشکی قانونی در شهرستان به‌طورجدی اقدام کند و مردم را از وضعیت سرگردانی و سردرگمی نجات دهند.

علی بازگیر شهروند پلدختری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم وجود پزشکی قانونی در این شهرستان را نیاز ضروری مردم دانست و اظهار داشت: قطع‌نظر از طی کردن مسافت رفت‌وبرگشت تا خرم‌آباد، سختی راه و رنج سفر و هزینه، چرا شهرستانی با این جمعیت پزشک قانونی نداشته باشد.

ضرورت پزشکی قانونی در شهرستان پلدختر

وی افزود: ازآنجاکه پزشکی قانونی تنها برای رسیدگی به امور متوفیان نیست و گره کارهای زیادی از مردم با حضور در این مرکز گشوده می‌شود وجود آن در شهرستان لازم و ضروری است.

بازگیر وجود پزشکی قانونی را در شهرستان امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: مدتی است که شهرستان از نبود پزشکی قانونی رنج می‌برد و برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است.

آمادگی شبکه بهداشت پلدختر برای همکاری با پزشکی قانونی

احمد کرموند سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: دادن پزشک برای شبکه بهداشت و درمان امری اجباری نیست و بر اساس دستورالعمل، ما در این رابطه وظیفه‌ای نداریم اما چنانچه دادگستری اعلام نیاز کند شبکه بهداشت می‌تواند با آن همکاری کند.

وی افزود: درصورتی‌که دادگستری رضایتمندی پزشک را جلب کند و در کار شبکه بهداشت و درمان شهرستان مداخله نکند شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر همکاری کرده و پزشک دیگری را به‌عنوان پزشکی قانونی به آن‌ها معرفی می‌کند.

خلع پزشکی قانونی در شهرستان پلدختر

نورالدین درمنان فرماندار پلدختر در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: هرازگاهی این شهرستان با خلع پزشکی قانونی مواجه است و با توجه به این‌که پزشکی قانونی جزء تشکیلات و زیرمجموعه قوه قضائیه است و در سطح کلان پزشکان آموزش‌دیده‌ای برای این مهم تربیت‌شده‌اند با کمبود نیروی انسان یو مجرب پزشکی قانونی مواجه هستیم.

نورالدین درمان افزود: در شهرستان پلدختر یکی از پزشک‌هایی که جزء پرسنل دانشگاه علوم‌پزشکی استان لرستان است و به سیستم پزشکی قانونی ارتباطی ندارد، کار پزشکی قانونی را در این شهرستان انجام می‌داد.

وی افزود: در این رابطه شبکه بهداشت و درمان شهرستان این پزشک به‌عنوان پزشکی قانونی همکاری می‌کرد که اخیراً به وی ابلاغ شد به لحاظ این‌که شما جزیی از این مجموعه هستید و در قبال پزشکی قانونی مسئولیتی ندارید از کار پزشکی قانونی کنار رفت و در شبکه بهداشت و درمان به کار خود ادامه داد.

پیگیری برای راه‌اندازی مجدد پزشکی قانونی در پلدختر

فرماندار پلدختر عنوان کرد: در این رابطه با این موضوع پیگیری‌هایی انجام شد و به دفتر رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان لرستان مراجعه کردم و خواستار تمدید مأموریت پزشک موردنظر به‌عنوان پزشکی قانونی شهرستان پلدختر به مدت یک سال شدم تا در مدت یک سال بتوان یک پزشکی قانونی مجرب و دوره‌دیده را در شهرستان پلدختر مستقر کرده و این مشکل برای همیشه حل شود.

وی تصریح کرد: رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی با این پیشنهاد موافقت کرد و قرار شد فرمانداری طی نامه‌ای به‌صورت کتبی این موضوع را درخواست کند که امیدواریم با موافقت و همکاری رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی این مشکل در کوتاه‌مدت حل و در درازمدت نیز نیروی پزشکی قانونی به شهرستان پلدختر معرفی شود.

درمنان گفت: با توجه به این‌که شهرستان پلدختر ازلحاظ جغرافیایی گسترده و جمعیت زیادی دارد و مرکز ثقل و گلوگاه استان‌های شمال به جنوب و غرب به جنوب است علاوه بر بار ترافیکی بیش از10 هزار وسیله نقلیه سبک و سنگین در محورهای مواصلاتی این شهرستان عبور می‌کنند این موضوع سبب بروز حوادث رانندگی و تصادفات خونین و به مرگ منجر شده که وجود پزشکی قانونی در این شهرستان را لازم و ضروری می‌کند.

لزوم ثابت بودن پزشکی قانونی در پلدختر

وی اظهار داشت: علاوه بر تصادفات خونین، تصادفات معمولی نیز در شهرستان پلدختر مزید بر علت است که حمل جسد و جنازه از پلدختر به خرم‌آباد دشوار و ملال‌آور است بنابراین به دنبال این مسئله هستیم که پزشکی قانونی به‌طور ثابت و مرتب در حوزه شهرستان پلدختر وجود داشته باشد.

تعطیلی دوباره دفتر پزشکی قانونی شهرستان پلدختر در حالی است که حمیدرضا نظیفی مدیرکل پزشکی قانونی لرستان 23 شهریورماه 94 در مراسم افتتاح دفتر پزشکی قانونی شهرستان پلدختر، فعالیت پزشکی قانونی را کاری بسیار حساس و مهم عنوان کرد و گفت: پزشکی قانونی به‌عنوان یاور و کمک‌حال قوه قضاییه و قضات دادگستری در حوادث، مشکلات و بحران‌ها به انجام‌وظیفه خطیر خود می‌پردازد.

وی افزود: کمبود و مشکل نیروی انسانی در پزشکی قانونی در سطح استان و کشور وجود دارد و رفع این مشکل مهم‌ترین اولویت سازمان پزشکی قانونی است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان عنوان کرد: یک نفر کارمند به‌صورت تمام‌وقت در ساعات اداری همراه پزشکی قانونی شهرستان پلدختر به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و برای تجهیز دفتر پزشکی قانونی و احداث ساختمان مستقل پزشکی قانونی شهرستان پلدختر قول مساعد داده بود.

با توجه به لزوم وجود پزشکی قانونی در این شهرستان و جاده ترانزیتی پلدختر که استاندارد لازم را ندارد و به خاطر نقاط حادثهخیز فراوان آن همواره شاهد وقوع حوادث ناگواری در این محور هستیم می‌طلبد که مسئولان برای راه‌اندازی قطعی دفتر پزشکی قانونی در شهرستان پلدختر اقدام جدی انجام دهند.

ارسال نظرات