کد خبر: ۸۵۸۰۶۹۲
|
۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲

محمد مهدی داستان

گاهی اوقات در دو راهی زندگی قرار می گیریم که آیا مسیری که طی می کنیم یا حرفی که قبول می کنیم و از آن تأثیر می پذیریم در ست است یا خیر، فرض کنیم یک دوستی داریم که تا حدودی نیز با او غرابت و نزدیکی داریم یک سری کار هایی انجام می دهد که در عمل درست نیست و حتی از ما می خواهد کار های او را تأیید وحتی انجام دهیم با این می دانیم شاید درست نباشد در این زمان چه برخوردی از ما سر می زند آیا او را متقاعد می کنیم که کارش درست نیست و دست از این عملش بردارد یا نه آنچه که او از ما خواسته را انجام می دهیم با عمل به این که این کار درست نیست اینجا ست که موضوع «نه» گفتن بری ما پیش می آید

اگر از ما بخواهد که با او در یک جایی بنشینیم و شروع به سیگار کشیدن کنیم برای این که ناراحت نشود قبول می کنیم یا نه می گوییم، یا این که بخواهد که به فلان پارتی شبانه برویم چطور، همه این ها به خاطر این است که می ترسیم جلوی دوست مان کم بیاریم ویا از چشمش بیفتیم و او طور دیگری با من برخورد کند ولی شاید یک بار به این فکر نمی کنیم که آیا کاری که از ما می خواهد انجام دادن آن اصلاً درست است و اگر وی همچین کاری را ار ما خواست به جای این که از او فاصله بگیریم بیشتر به او سوق پیدا می کنیم.

این اشتباهی است که عده ای از دختران و پسران، نوجوان یا جوان گاها در زندگی خود انجام می دهند و این عامل باعث می شود از کسی که با او دوست هستند به رفتار غلط او توجه نکنند و به جای این که او را از عاقبت کارهایش با خبر کنند خود نیز تأثیر بگیرند و راه غلط دوس شان را طی کنند.

در روز گار ما این نوع آدم ها کم نیستند که راه خود را گم کرده و به نا کجا آباد می روند و اسیر رفیق بد شده و به سرنوشت بدی دچار می شوند، افرادی که حتی از لحاظ درسی شاید یک نخبه باشند ولی سهل انگاری در مورد این افراد باعث شده با چالش های جدی رو به رو شوند.

باید به این موضوع پرداخت که چرا عده ای به رفیق بد دچار شدند و مسیر زندگی آنها تغییر کرده گاهی فقط با نگتن یک نه و دوری نکردن از فردی که صلاحیت دوستی ندارد و فاصله نگرفتن از آن عاملی بر این اتفاقات بوده که بخشی از آن به خانواده ها بر می گردد که نظارتی بر فرزندان خود ندارند و بخشی نیز به جامعه که در امر تربیت افراد چه دختران و پسران کوتاهی کرده است.

آمارهای زیادی از گرایش شدید نوجوانان در سنین پایین به دخانیات وجود دارد به خصوص در دختران که حتی سن دخانیت در کشور را به 12 سالگی رسیده است و حتی دوستی ها خیابانی که بین دختران وپسران واعتیاد را نیز به دنبال خود داشته است گفته می شود در مهمانی های مختلط اکثراً پسران و دختران جوان در آن حضور دارند علاوه براین که منجر به روابط نا مشروع اخلاقی شده و مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی را در کشور به شدت افزایش داده است.

اگر نگاهی اجمالی به این مسائل داشته باشیم متوجه می شویم که نقش تربیتی در افراد بسیار کاهش یافته و دستگاه های اجرایی در کشور که وظیفه اصلی در بهبود وضعیت سلامت روانی واجتماعی خانواده ها را بر عهده دارند عملکرد قابل توجهی را از خود به جای نگذاشته اند که امروزه شاهد معضلات اجتماعی از قبیل اعتیاد، بزهکاری و به خصوص فرار دختران از خانه که بسیار زیاد شده است و پسرانی که دست به امور خطرناک مانند استفاده از سلاح سرد زده اند و منجربه مرگ یک نفر نیز شده اند.

با توجه به این مسائل یکی از دلایل که ریشه اتفاقات مخرب در جامعه شده است این است که تربیت اساسی چه در بستر جامعه و چه در خانواده ها صورت نگرفته است. البته برخی موارد هم داریم که خانواده هایی خود دچار معضلات اجتماعی بوده و این باعث شده فرزندان آنها نیز همین راه اشتباه را طی کنند ولی در اکثر مواقع شاهد عدم توجه به فرزندان هستیم.

اگر تربیت به طور صحیح انجام بگیرد فرد نه تنها به دنبال کا اشتباه دوست خود نمی رود بلکه او را نیز از این کار باز می دارد یعنی به جای تأثیر پذیری، تأثیر گذار نیز می شود یا این که در انتخاب دوست یا رفیق دچار اشتباه نمی شود و فردی که می بیند لایق دوستی با او نیست را کنار گذاشته و از آن فاصله می گیرد.

یکی از راه های اعتماد سازی است که اگر فردی را مشاهده کردیم که با توجه به این که مستعد است اما در انتخاب دوست دچار مشکل است با وی ارتباط دوستانه برقرار کرده تا بتوانیم نظر او را به خودمان جلب کنیم و او را از اشتباهی که انجام داده آگاه کنیم. دوست خوب یک ثروت عظیم می تواند باشد که فرد را به سعادت برساند و عکس آن نیز شقاوت را به دنبال خواهد داشت .

به طور مثال برای جلب اعتماد سعی کنیم او را به مکانی مانند مسجد سوق دهیم و با تشکیل یک سری حلقه های تربیتی بستری را فرآهم کنیم تا فرد بتواند با محیط و افرادی که در این حلقه ها حضور دارند انس بگیرند این دوستی زمانی ایجاد می شود که افراد به طورگروه راه تربیتی را پیش بگیرند و با ارتباط با یکدیگر اگر ضعف رفتاری از یکدیگر دیدند آن را به هم گوش زد کنند التبه مربی مناسبی نیز آن ها را به درستی هدایت کند. ایجاد فضای معنوی در افراد آن هم در مسجد که منشأ تربیت انسان ها است می تواند اثر بخش باشد.

انسان گاهی اوقات دست به خطا می زند اما زمانی که خداوند و اولیاء او را دوست خود قرار بدهند در مسیر هدایت شده انها قرار می گیرند. این امر، برای دوست خوب نیز صدق می کند و می تواند نبردبانی باشد برای رسیدن به خدا.

البته باید رفتار مناسب را همیشه با افراد در نظر داشت که اگر اشتباهی کردند آنها را طرد نکنیم بلکه کمک کنیم اشتباه خود را جبران کنند و این عاملی است برای اعتماد سازی و دوری جستن از رفاقت با افراد نا اهل که در قرآن و روایات نیز به آن اشاره شده است.

قرآن کریم هفت نشانه برای یک دوست خوب برگزیده است که عبارت است از 1- ایمان 2- احترام به مقدسات و مسائل دینی 3- راستگویی 4- دوستی دو طرفه 5- دو رو نبودن 6- خیرخواه بودن 7- خوش اخلاق بودن که در آیات قرآن به این ویژگی ها پرداخته شده است که بسیاری از انسانها در روز قیامت حسرت این را خواهند خورد که چرا در انتخاب دوست دقت نکردند و این باعث شده که آنها به گمراهی و ذلالت کشیده شوند.

در روایات از سوی ائمه معصومین به این موضوع پرداخته شده است که امام صادق (ع) در ابن رابطه می فرماید: «دوستی حد و مرزی دارد. هر كس آن‏ها را مراعات كرد، دوست حقیقی است و گرنه نسبت دوستی به او نده.
حدود دوستی عبارتنداز: 1- آن كه نهان و آشكارش برای تو یكسان باشد 2- زینت تو را زینت خود و عیب تو را عیب خویش شمارد3 - اگر به ریاست و ثروت و پست و مقام برسد، رفتارش عوض نشود -4 اگر تمكن پیدا كرد، از آن چه دارد، نسبت به تو دریغ نورزد-5 تو را در گرفتاری‏ ها رها نكند و تنها نگذارد»

در مجموعه آنچه که در حلقه های صالحین نیز به آن اشاره شده است همین دور هم بودن افراد وارتباط چهره به چهره متربی ها با یکدیگر در یک فضای معنوی میتواند زمینه رشد آن ها را سبب شود که رفتار مناسب از خود بروز دهند که هم با عث می شود خود را اصلاح کنند و هم این که دیگرانی که دچار لغزش وخطا هستند را به جمع خود دعوت کنند تا آنان رانیز همراه با خود به مسیر صحیح سوق دهند.

اگر هم فردی دوست نااهلی داشت و می بینند که به سمت آن گرایش پیدا می کند با این ارتباط چهره به چهره و اثر گذار وبا نظارت مربی که خود باید به این موضوع در بین افراد خود توجه کند می توانند او را به درستی با بیان ویژگی های یک دوست خوب هدایت کند واز لغزش وخطا باز دارد زیرا فردی می تواند یک دوست خوب برای انسان باشد که او را به خداوند نزدیک کند و مانعی باشد برای خطا های احتمالی و همراه همیشگی در لحظه های در شادی و مشکلات او باشد و به معنای واقعی مومن باشد.


ارسال نظرات