خبرهای داغ:
رئیس شعبه نهم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان قزوین:
رئیس شعبه نهم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان قزوین گفت: در اسلام زندگی مشترک بر مبنای حقوق دو طرف بنا شده یعنی دو طرف باید طرف مقابل خود را نیز صاحب حق بشناسند.
کد خبر: ۸۵۸۰۸۷۵
|
۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

به گزارش  خبرگزاری بسیج از قزوین،حجت الاسلام حمدا... جهانبخش بیان داشت: مسأله و موضوع خانواده در اسلام از مهمترین ارکان جامعه است از این رو در اسلام از اهیمت زیادی برخوردار است.

وی  افزود: در خانواده نیز موضوع فرهنگ از مهمترین مسائلی است که مورد توجه بوده و باید باشد چراکه فرهنگ خانواده اگر متزلزل شود، تزلزل در فرهنگ جامعه را به دنبال دارد.

رئیس شعبه نهم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان قزوین اضافه کرد: این مسائل در تشکیل خانواده مورد توجه است و نظام حقوقی اسلام نیز به آن توجه خاص و جدی داشته است.

 این مقام مسئول تصریح کرد:از طرفی در اسلام روایات زیادی داریم که بر نفی تجرد تأکید دارد و در بررسی این روایات در می یابیم که مجرد بودن عقل، فکر و فرهنگ انسان را به نحو تامه نمی تواند تحت پوشش قرار دهد بلکه باید همراه با حسن خلق و رعایت حقوق باشد تا بتواند رشد کافی پیدا کند.

حجت الاسلام جهانبخش بیان کرد:: یعنی در اسلام زندگی مشترک بر مبنای حقوق دو طرف بنا شده یعنی دو طرف باید طرف مقابل خود را نیز صاحب حق بشناسند و در آن محدوده مطالباتی را داشته باشند.

وی  توضیح داد:مسأله ازدواج موضوعی است که شارع مقدس در تشکیل آن الفاظ خاصی را بکار برده است البته در بیان فقها این الفاظ توقیفی است که عقد ازدواج و طلاق باید در بیان آن الفاظ محقق شود و اگر به غیر آن الفاظ تکیه شود، بدین معنا که نکاح و طلاقی واقع نمی شود.

رئیس شعبه نهم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان قزوین اظهارداشت: زندگی در اسلام بر مبنای محبت و دوستی است حال اگر این محبت و دوستی در جهات مختلف رعایت حقوق زوجین باشد، نهاد خانواده شکوفا شده و زوجین به موفقیت ها و پیشرفت های خوبی می رسند.

وی اعلام کرد: از نظر طبیعی نهاد خانواده نیازمند محبت، بخشش و رأفت است در نتیجه حس برتری طلبی از سوی هر یک از زوجین به این نهاد مهم در خانواده ضربه می زند.

رئیس شعبه نهم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان قزوین تاکید کرد: عوامل فرهنگی نیز در خانواده از اهمیت بالایی برخوردار هستند یعنی هیچ موضوع و مسأله ای در خانواده نباید جزئی دیده شود بلکه هر موضوعی را شارع مقدس با نگاه لازم بدان توجه کرده است.

وی توضیح داد: در نظام اسلامی یکی از اهمیت های خانواده این است که آثار و تبعات آن عقد حتی پس از مرگ نیز وجود دارد که این نشان از اهیمت این بنیان در اسلام دارد چراکه هیچ عقدی در اسلام همچون نکاح محترم و با اهمیت نیست.

رئیس شعبه نهم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان قزوین یادآورشد: با جاری شدن عقد نکاح آثار آن نیز در طول زندگی جاری می شود که لازم است زوجین با توجه به این مهم به این عقد و شروط ضمن عقد توجه جدی داشته باشند.

1002/پ30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها