وقتی آقای رئیس جمهور از کلید واژه هایی مثل تحریک تقاضا سخن می‌گوید، یعنی تیم اقتصادی در جهت انبساط اقتصادی حرکت خواهد کرد واین یعنی بازگشت تورم!
کد خبر: ۸۵۸۱۰۶۵
|
۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹

علیرضا دلداده جاوید عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به صحبتهای دیشب رئیس جمهور درباره خروج از رکود اظهار کرد: آقای رئیس جمهور در قسمت اول صحبتهایشان که به خروج کشور از رکود اشاره کردند حرف چندان معقولی نزدند، چون به هر حال علائم اقتصادی نشان می دهد که ما هنوز در رکود هستیم.

وی افزود: ایشان نرخ تورم فصل به فصل را با استناد از بانک مرکزی و مرکز آمار گزارش دادند و گفتند که ما از رکود گذشتیم و وارد رونق شدیم، اما در واقعیت وارد رونق هم نشدیم و شاید تنها از رکود گذشته باشیم، یعنی به صفر رسیده ایم ، اما اینکه درآینده بر اساس فرمایش رئیس جمهور رونق به وجود بیاید زیاد نمی تواند صحیح باشد.

پیام سخنان دیشب رئیس جمهور اجرای سیاستهای انبساطی بود

این اقتصاددان عنوان کرد: صحبتهای دیشب آقای رئیس جمهور جای امید دارد، چون بر جام هم در مجلس تصویب شده است و در رئیس جمهور این امید را به وجود آورد که ما می تواینم با جهان ارتباط برقرار کنیم و طلبمان را از طرفهای خارجی بگیریم، بنابراین برنامه ای که آقای رئیس جمهور دیشب اعلام کرد برنامه انبساط اقتصادی بود.

دلداده جاوید در تشریح دلایل خود برای احتمال سیاستهای انبساطی  گفت: وقتی آقای رئیس جمهور از کلید واژه هایی مثل تحریک تقاضا سخن می گوید و اعلام می کند بانک مرکزی باید گشایشی در کسب نقدینگی برای واحدهای تولیدی ایجاد کند، یعنی تیم اقتصادی در جهت انبساط اقتصادی حرکت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: نباید غافل شویم که این انبساط اقتصادی امکان به وجود آوردن تورم مجدد را دارد چون به هر حال پولی به جامعه تزریق می شود که به سمت تقاضا و یا تولید می رود که هر دوی آنها می تواند باعث تورم شود. به هر حال ما جلوی تورم را گرفتیم که دچار رکود نشویم ،که شدیم، حالا که داریم جلوی رکود را می گیریم باید مواظب باشیم دچار تورم نشویم.

این اقتصاددان با انتقاد از برنامه دولت برای احیای بازار سرمایه با تزریق پول به  عنوان کرد: دولت  قرار است برای احیای بورس، پولی را به بازار سرمایه تزریق کند که این معقولانه نیست و حرکتی که تیم اقتصادی رئیس جمهور انجام می دهد قدری شتابزده است، زیرا رونق به این زودی باز نمی گردد دیروز رئیس جمهور فرمودند ما کاری می کنیم در شش ماه دوم رونق بازگردد، ولی رونق به این زودی باز نمی گردد.

دلداده جاوید امکان مهار تورم و رکود را به طور همزمان شدنی ندانست و عنوان کرد: تورم و رکود ناقض هم هستند و نمی توان هر دو را با هم مهار کرد، کدام اقتصاددانی می توان چنین حرفی را بزند؟ شما یا باید تورم را مهار کنید و یا باید رکود را مهار کنید، اگر بخواهید هر دوی این موارد را مهار کنید، باید در ساختارهای اقتصادی تجدید نظر کنید.

وی خاطرنشان کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با این انبساط پولی، تورم بالا خواهد رفت و دولت باید مکانیزمی در نظر بگیرد که به وسیله آن رشد تورم را کاهش دهند، بنابراین باید گفت که سال سختی در پیش داریم و دولت می خواهد انبساطی عمل کند، به همین دلیل با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم شد.

ارسال نظرات