تخریبی بودن مدارس شهرستان الیگودرز وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد چراکه 57 درصد مدارس این شهرستان فرسوده است و نیاز مبرمی به نوسازی و بازسازی دارند
کد خبر: ۸۵۸۱۱۰۷
|
۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، این روزها بیش از 20 هزار دانش‌آموز در شهرستان الیگودرز مشغول تحصیل هستند و هر روز برای کسب علم و دانش روانه خانه دوم خود می‌شوند؛ خانه‌ای که باید کاملاً مهیای این آینده‌سازان باشد و خانواده‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای فرزندانشان را برای کسب علم به مدرسه بفرستند.

اما این روزها فرسوده بودن مدارس شهرستان الیگودرز وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد چراکه بیش از 50 درصد مدارس این شهرستان تخریبی است و بیم آن می‌رود که با لغزشی کوچک حوادث ناگواری برای این دانش‌آموزان به وقوع بپیوندد.

با توجه به صعب‌العبور بودن برخی از نقاط شهرستان الیگودرز، بسترهای زیادی برای باسواد شدن دانش‌آموزان این مناطق دورافتاده فراهم‌شده اما باز برای گرمی دستان کوچکی که هنوز در سرمای خانه دوم می‌لرزد باید قدمی برداشت؛ خانه‌ای که یا از جنس چادر است و یا آجرهای چهار دیوار سبب شده تا نام مدرسه به خود بگیرد.

وجود 140 مدرسه تخریبی در الیگودرز

محمدرضا محمدی رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان الیگودرز اظهار داشت: 140 مدرسه در شهرستان الیگودرز تخریبی محسوب می‌شوند که نیاز به نوسازی دارند.

وی افزود: برخی از خیران برای ساخت‌وساز مدرسه مبالغی را به‌حساب مجمع خیرین مدارس واریز کرده‌اند اما متأسفانه به دلیل اینکه پس از گذشت سه یا چهار سال هنوز استارت کار داده نشده این خیران از انجام این کار دلسرد شده‌اند.

رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان الیگودرز عنوان کرد: برخی از این خیران به خاطر اینکه پس از گذشت چند سال هنوز اقدامی برای ساخت مدارس انجام‌نشده گلایه‌مند هستند و درخواست دارند هر چه سریع‌تر هزینه پرداختی‌شان صرف ساخت و راه‌اندازی مدارس شود.

تخریبی بودن 57 درصد مدارس الیگودرز

علی شمس رئیس نوسازی مدارس شهرستان الیگودرز با اشاره به اینکه 140 مدرسه تخریبی در شهرستان الیگودرز وجود دارد ( به‌استثنای شول‌آباد)، اظهار داشت: بیش از 57 درصد مدارس الیگودرز تخریبی است.

وی افزود: بیش از 60 مدرسه کانکس در این شهرستان وجود دارد که به لحاظ مناسب نبودن جزء مدارس غیراستاندارد به شمار می‌آیند و فضای آن‌ها کافی نیست.

رئیس نوسازی مدارس شهرستان الیگودرز عنوان کرد: عدم وجود راه دسترسی و عدم امکان ساخت‌وساز سبب شد تا اداره آموزش‌وپرورش و نوسازی مدارس اقدام به ارسال مدارس پیش‌ساخته کند که بااین‌وجود این مدارس به‌هیچ‌وجه مناسب فضای آموزشی نیستند و اگر این مدارس به شمار مدارس تخریبی اضافه شود آمار آن‌ها بیشتر می‌شود.

وضعیت اورژنسی مدارس تخریبی الیگودرز

وی بیان کرد: بودجه نوسازی مدارس تخریبی از محل اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس تأمین می‌شود اما متأسفانه در سنوات گذشته این شهرستان باوجوداینکه بیشترین آمار مدارس تخریبی را در استان داشت اما در بحث اعتبار مورد کم‌لطفی قرار گرفت.

شمس بابیان اینکه طرح تخریب و بازسازی مدارس از سال 85 آغاز شروع‌شده است، تصریح کرد: از آغاز این طرح تاکنون اقدامات خوبی انجام‌گرفته شده اما در این میان مدارس روستایی شهرستان الیگودرز وضعیتی اورژانسی دارند چراکه هرلحظه ممکن است با یک تکان تخریب شوند.

وی با تأکید بر وضعیت نامطلوب مدارس روستایی این شهرستان، گفت: تعمیر و رنگ‌آمیزی ساختمان این مدارس تخریبی بی‌فایده است چون پوشاندن ترک‌های این مدارس تنها مشکلات ظاهر آن‌ها را برطرف می‌کند پس بر اساس وظیفه ذاتی باید هر چه سریع‌تر مشکلات آن‌ها برطرف شود.

کلنگ‌زنی 6 مدرسه با کمک خیران مدرسه‌ساز

رئیس نوسازی مدارس شهرستان الیگودرز بابیان اینکه امسال با کمک خیران مدرسه‌ساز در شهرستان الیگودرز شش مدرسه کلنگ‌زنی شد، اظهار داشت: خیرین مدرسه‌ساز شهرستان الیگودرز در سطح استان رتبه نخست را دارند و تاکنون در زمینه ساخت‌وساز مدارس مشارکت‌های خوبی انجام داده‌اند اما باز در این حوزه مشکل‌داریم.

وی افزود: اگر مشکلات فضای آموزشی برطرف شود باز در حوزه سالن‌های ورزشی، امکانات کتابخانه‌ای، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی مشکلاتی همچنان وجود دارد که باید برطرف شوند.

ولی‌‌الله میرزایی فرماندار الیگودرز اظهار داشت: درمجموع شهرستان الیگودرز به‌استثنای مدارس غیردولتی دارای 357 فضای آموزشی است که 113 فضای آن در بخش ززو ماهرو فعال است.

کمبود فضای آموزشی در شهرستان الیگودرز

وی به کمبود فضای آموزشی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: در سطح شهرستان الیگودرز 22 مدرسه دو شیفته وجود دارد که این خود نشان‌دهنده کمبود فضای آموزشی در این شهرستان است.

فرماندار الیگودرز بابیان اینکه در سطح شهرستان الیگودرز 163 مدرسه تخریبی وجود دارد، عنوان کرد: از این تعداد 140 مدرسه تخریبی مربوط به شهر الیگودرز و 23 مدرسه دیگر نیز مربوط به ززو ماهرو است.

وی با اشاره به اینکه حدود 46 درصد از مدارس شهرستان الیگودرز تخریبی است، بیان کرد: در این شهرستان 84 مدرسه پیش‌ساخته و کانکس وجود دارد که دانش‌آموزان در آن‌ها مشغول تحصیل هستند.

تحصیل بیش از 20 هزار دانش‌آموز در شهرستان الیگودرز

میرزایی تعداد دانش‌آموزان شهرستان الیگودرز را ( به‌استثنای دانش‌آموزان مدارس غیردولتی) 20 هزار و 918 نفر برشمرد و گفت: شهرستان الیگودرز در سطح شهر و روستا به 46 مدرسه دیگر نیاز دارد که در این زمینه شهر الیگودرز با کمبود 31 و ززو ماهرو با 15 فضای آموزشی مواجه است.

وی بابیان اینکه امسال درمجموع دو میلیارد و 186 میلیون تومان به حوزه آموزش‌وپرورش شهرستان الیگودرز اختصاص یافت، افزود: این اعتبار برای همه برنامه‌های آموزش‌وپرورش ازجمله تعمیر، تجهیز، فراهم کردن فضای ورزشی و دیگر برنامه‌ها اختصاص داده‌شده است.

محمدتقی توکلی نماینده مردم الیگودرز در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در شهرستان الیگودرز حدود 190 کلاس درس تخریبی وجود دارد که نیاز به نوسازی و بازسازی کامل دارند.

محرومیت12 روستای الیگودرز از وجود مدرسه

وی با اشاره به اینکه در مناطق پشت کوه الیگودرز تعداد مدارس بسیار پایین است، افزود: حدود 12 روستا مدرسه ندارند و دانش‌آموزان از چادر، اتاقک و یا چاردیواری که سرپوش دارد استفاده می‌کنند و به همین جهت پیگیری کردیم تا مدارس دور دست را برای دانش‌آموزان تأمین کنیم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس عنوان کرد: برای 17 روستای منطقه ززو ماهرور شهرستان الیگودرز مدارس پیش‌ساخته خریداری و از طریق هلی‌کوپتر نصب شد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از مدارس داخل شهر الیگودرز بازسازی‌شده است، بیان کرد: مدارس روستاهای اطراف شهر الیگودرز به‌ویژه بخش‌های مرکزی و بوربورود غربی و شرقی عمدتاً بالای 50 درصد تخریبی هستند و نیاز به بازسازی دارند.

توکلی با تأکید بر اینکه اکثر مدارس روستایی این شهرستان نیاز به بازسازی دارند، گفت: ازنظر فضای فیزیکی و ساختمانی بالای 50 درصد مدارس شهرستان الیگودرز کیفیت پایینی دارند که اگر زلزله‌ای بیاید اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای رخ می‌دهد بنابراین از همین‌الان به فکر این قضیه باشیم.

نامناسب بودن سیستم گرمایشی مدارس شهرستان الیگودرز

وی به مشکلات سرمایشی و گرمایشی مدارس الیگودرز اشاره کرد و افزود: در خیلی از مدارس الیگودرز از بخاری نفتی استفاده می‌شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تصریح کرد: امسال از محل اعتبارات استانی (ماده 180 ) یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای نوسازی و باز سازی مدارس این شهرستان پیش‌بینی‌شده است.

وضعیت نگران‌کننده مدارس الیگودرز و محرومیت دانش آموزان 12 روستای این شهرستان از وجود مدرسه، ضرورت پیدا می‌کند تا مسئولان مربوطه برای بازسازی، فراهم کردن فضای آموزشی و بهبود شرایط فیزیکی مدارس این شهرستان اقدامات جدی انجام دهند و در کنار آن خیران مدرسه‌ساز با کمک‌های خیرخواهانه خود آموزش‌وپرورش را در جهت پرورش جوانانی تحصیل‌کرده، خلاق و باتقوا کمک کنند.


ارسال نظرات