مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع):

چشم انداز 5 ساله جشنواره های موضوعی رضوی طرح شود

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (علیه السلام) خواستار طرح و تصویب چشم اندازهای پنج ساله در برگزاری جشنواره های موضوعی استان ها شد.
کد خبر: ۸۵۸۱۶۰۹
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، سید جواد جعفری در نشست هم اندیشی کارگروه استان های منطقه دو کشور (شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان) ضمن تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و همکاران وی به جهت میزبانی اظهار کرد: هنگامی که دکتر فاضلی گفتند در گیلان 908 بقعه وجود دارد که اکثر آنها منتسب به امام موسی کاظم (علیه السلام) است، احساس کردم در واقع به شهری آمدم که شهر امام رضا (علیه السلام) و استانی که استانی رضوی است.

وی با بیان اینکه اساساً سه هجرت در دوره اسلام اتفاق می افتد که اسلام را نجات می دهد، تصریح کرد: یکی هجرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) از مکه به مدینه است، دیگری هجرت امام حسین (علیه السلام) که از مدینه به مکه آمده و با توجه به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خود از آنجا به سمت کوفه حرکت کردند و در کربلا به شهادت رسیدند که با شهادت ایشان و ریختن خونشان اسلام احیا شد.

جعفری افزود: اما هجرت تأثیرگذار دیگر هجرت امام رضا (علیه السلام) از مدینه به خراسان بود که خطابه های آن حضرت و مناظرات وی با سران ادیان دیگر باعث جان گرفتن مجدد اسلام شد و تمدن اسلامی و تمدن شیعی پا گرفت.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که پیامبر علاوه بر حضرت زهرا (سلام الله علیها) فقط درباره امام رضا (علیه السلام) از لقب پاره تن خود استفاده می کنند به دلیل این تداوم راه و احیای اسلام توسط ایشان باشد و پیامبر می خواستند به جهانیان بگویند همان کاری که من کردم، امام رضا (علیه السلام) نیز در مقطع زمانی خودش انجام داد.

تمدن پایه گذاری شده امام رضا موجب شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی شد

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (علیه السلام) اذعان کرد: برگزاری جشنواره رضوی و جشن های دهه کرامت با توجه به وجود چنین امامی در کشور ما و اینکه تمدن پایه گذاری شده این امام موجب شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد، شکل گرفت.

جعفری اظهار کرد: از اول تأسیس این جشنواره نیتمان بر این بود که مانند دهه اول محرم که توسط مردم پرشور و خودجوش برگزار می شود، در کنار این دهه عزا، یک دهه جشن نیز داشته باشیم و شاهد جوشش شادی در میان مردم در دهه کرامت باشیم.

وی با اشاره به اینکه جریانی فرهنگی در کشور راه افتاده به عنوان دهه کرامت که از برکات جشنواره امام رضا (علیه السلام) است، خاطرنشان کرد: از دهه محرم بیش از هزار و 200 سال گذشته است، ولی از برگزاری دهه کرامت فقط 14 سال می گذرد و قطعاً بعد از گذشت سال های بیشتر این دهه به خوبی در بین مردم جا می افتد.

منطقه ای شدن جشنواره امام رضا به معنای محدود کردن آن نیست

این مسوول تأکید کرد: جشنواره بین المللی امام رضا (علیه السلام) با سه هدف فرهنگ سازی، گفتمان سازی و جریان سازی برگزار می شود.

جعفری گفت: منطقه ای شدن این جشنواره به معنای یک موضوع و محدود کردن جشنواره در مناطق نیست بلکه برای آن است تا استان های آن مناطق با هم افزایی و مشارکت در کارها و استفاده از ظرفیت تمام منطقه در برگزاری هرچه بهتر تک تک جشنواره های هم به یکدیگر کمک کنند.

وی افزود: راهبرد ما در این طرح این است که هر استان برنامه خاص خود را داشته باشد که تغییر در برنامه با تصمیم در کارگروه آن منطقه قابل انجام است و در این کارگروه اولویت هایی که برای همکاری بیشتر در راستای فرهنگ سازی، گفتمان سازی و جریان سازی رضوی در آن منطقه نیاز است طرح و بررسی خواهد شد.

برگزاری جشنواره امام رضا(ع) جزو وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) با بیان اینکه هیچ کس به اندازه افرادی که به طور مستقیم با جشنواره سر و کار دارند نمی تواند به جشنواره کمک کند و با اشاره به برگزاری اتاق های فکری که در هر یک از جشنواره موضوعی دوره سیزدهم برگزار شد، تصریح کرد: پیشنهادات خروجی این کارگروه چه به لحاظ کمی و چه کیفی در برگزاری جشنواره می تواند مثمر ثمر باشد.

جعفری با بیان اینکه کارهای فرهنگی قائم به افراد است، افزود: اگر افراد در جایی ثابت باشند افزایش تجربه آنها می تواند باعث دادن راهکارهایی جدید شود.

وی همچنین خواستار طرح و تصویب چشم انداز 5 ساله در برگزاری جشنواره های موضوعی استان ها شد.

جعفری اضافه کرد: استان هایی که تولید در جشنواره های آن ها حرف نخست را می زند باید شورای تولید را در اتاق فکر خود راه اندازی نمایند تا در این شورا برای چگونگی افزایش تولیدات راهکار اندیشیده شود.

این مسوول در پایان با تأکید بر اینکه امام رضا (علیه السلام) به کارهای ما نیاز ندارد بلکه مائیم که از وجود این ذخیره و گنج در کشور برای رشد فرهنگ خود وام می گیریم، افزود: فعالیت هایی که ما در برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (علیه السلام) انجام می دهیم جزو وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار