دبیر جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری های کشور:
دبیر جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری های کشور گفت: قسمتی از یارانه مطبوعات برای گسترش فرهنگ رضوی در جامعه تعریف شود تا از نشریات فعال در این حوزه حمایت شود.
کد خبر: ۸۵۸۱۶۱۰
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، فیروز فاضلی در نشست هم اندیشی کارگروه استان های منطقه دو کشور (شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان) با اشاره به آیه 7 سوره مبارکه نبأ (والجبال اوتادا) که در ابتدای جلسه قرائت شد، اظهار کرد: کوهی در ایران اسلامی وجود دارد که همه ما در گرداگرد آن در گردش هستیم و باعث تألیف قلوب ما شده و آن ثامن الحجج علیه السلام است.

وی با بیان اینکه در استان گیلان 908 بقعه متبرکه داریم، افزود: اکثر آن ها نسب نامه شان به موسی بن جعفر (علیه السلام) می رسد که عمدتأ به نوعی به ثامن الحجج (علیه السلام) منسوب می شوند مانند بقعه فاطمه اخری، خواهر امام رضا (علیه السلام) در رشت و یا سید جلال الدین اشرف، برادر امام رضا (علیه السلام) در آستانه اشرفیه که علاوه بر اینکه در ایام محرم عزاداران به دور آن ها جمع می شوند در طول سال نیز بسیار فعال هستند.

آستانه اشرفیه به عنوان چهارمین شهر مذهبی کشور معرفی می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ابراز امیدواری کرد: از افتخارات ما انشاء الله این خواهد بود که امسال در برنامه توسعه ششم، آستانه اشرفیه به عنوان چهارمین شهر مذهبی کشور پذیرفته شود.

فاضلی با بیان اینکه در گیلان هیچ روستایی را نخوهید دید مگر اینکه متبرک به عطر ثامن الحجج (علیه السلام) باشد، گفت: هنگامی که کشاورزان استان کشته های خود را درو می کنند روحشان پر می کشد به سمت امام رضا (علیه السلام) و در این استان معمولاً در فصل پائیز به زیارت آن حضرت می روند.

وی ادامه داد: در برخی از روستاهای گیلان هنوز مراسم چاوشی خوانی وجود دارد که با اجرای همین آیین به سمت آقا مشرف می شوند.

این مسوول افزود: درون مایه ای در استان های گیلان، مازندران و گلستان وجود دارد که هر کس در میان مردم این کرانه زندگی کند نیز به این درون مایه می رسد به طور مثال مردم در اینجا بسیاری از نذرهای خود را به ثامن الحجج علیه السلام منتسب کرده مثلاً فرزندان خود را نذر امام رضا (علیه السلام) می کنند.

فاضلی اضافه کرد: علمای گیلان نیز به قلم و زهدشان مشهورند، مانند آیت الله بهجت فومنی که جهان زهد به ایشان می بالند و علمایی چون آیت الله قربانی و مرحوم احسانبخش که به قلمشان معروفند.

کار برای گسترش فرهنگ رضوی پایانی ندارد

دبیر کارگروه استان های منطقه دو کشور با بیان اینکه جشنواره هایی که در این منطقه برگزار می شود عملاً نوآوری در خود دارد، تصریح کرد: احساس می کنم پویانمایی رضوی برای سال های طولانی اگر برگزار شود باز هم جای کار و ارائه اثر دارد و یا اینکه نامه و دل نوشته برای امام هشتم که هیچگاه پایانی ندارد و جشنواره مطبوعات رضوی هم آئینه تمام نمایی خواهد بود که می تواند همه این ها را به نحو مطلوب انعکاس دهد.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی و گفتمان سازی نیازمند اندیشه است، اظهار کرد: در مقوله سبک زندگی رضوی که مطرح شد باید بدانیم که با تمرکز کردن روی یک چیز انسان به ساحت آن نزدیک می شود و اگر ذهنیتی وجود داشته باشد به فرهنگسازی نزدیک می شویم یعنی حتی اگر به خود الگو نرسیم یقیناً به ساحت آن نزدیک خواهیم شد.

فاضلی گفت: از مزایای منطقه ای شدن جشنواره این است که اگر یک مطلب را سه استان فریاد بزند و بازتاب دهد بسیار اثرگذار است اما باید دقت کنیم که این امر باعث جزیره ای شدن فعالیت ها نشود.

وی با بیان اینکه پیوند دادن این موارد به هم نیازمند حمایت از بالا دارد، با اشاره به اینکه به طور نمونه در جشنواره مطبوعات رضوی امسال آثار فقط از 17 استان به دبیرخانه جشنواره رسید، افزود: برای مشارکت بیشتر از سایر استان ها و نشریات کشور نیازمند عزمی جدی و حمایت هایی از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که این پیوند را ایجاد نماید.

دبیر جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری های کشور با بیان اینکه متأسفانه نشریات سراسری در این جشنواره حضوری کمرنگ دارند، گفت: پیشنهاد می شود قسمتی از یارانه مطبوعات را برای گسترش فرهنگ رضوی در جامعه تعریف و هدفدار کرده تا از این طریق نشریاتی که در این حوزه فعال ترند حمایت بیشتری شوند.

فاضلی با اشاره به اینکه در بحث تولید محتوا همیشه دچار مشکل بودیم، اظهار کرد: برای کیفیت بخشی و تولید محتوا نیازمند جرأت بخشی به صاحبان اثر هستیم یعنی اول نتیجه را ندهیم بعد بگوییم به این برسید بلکه بگذاریم در جریان این جشنواره تولید محتوا شکل بگیرد تا فرهنگی که می خواهیم جریان سازی شود.

بخش پایگاه های خبری به جشنواره مطبوعات رضوی اضافه می شود

وی همچنین درخواست اضافه شدن بخش پایگاه های خبری را به جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری ها و همچنین بخش شعر در مطبوعات به این جشنواره را داشت که در این جلسه با آن موافقت شد که برای تصویب نهایی نبازمند تصویب در کمیته برنامه های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان همچنین خواستار ترمیم اتاق فکرهای جشنواره های موضوعی شد.

در داوری آثار جشنواره رضوی را محدود نکنند

فاضلی با بیان اینکه معتقدم کلید واژه جشنواره باید رضوی باشد، افزود: این کلیدواژه موضوعات علوی، نبوی و... را نیز مطمئناً به دنبال خود دارد فقط باید سعی شود در داوری آثار از نظر محتوایی جشنواره را محدود نکرد.

وی در پایان پیشنهاد داد: با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور آثار برگزیده جشنواره ای موضوعی استان ها که جنبه تولیدی و هنری دارند در میان تمامی استان های کشور به اشتراک و نمایش گذاشته شود که خود این کار باعث گسترش فرهنگ رضوی خواهد شد و در راستای اهداف جشنواره نیز خواهد بود.

ارسال نظرات