پس از پایان جنگ علیه بعثیان متجاوز، «حاج حسین» در جبهه‌های مختلف نبرد با فتنه‌گران داخلی و یا مزدوران خارجی، درخشش هایی به یادماندنی از خود نشان داد که کینه‌ی عمیقی در دل معاندانِ نظام اسلامی و نهضت روح الله برجاگذاشت.
کد خبر: ۸۵۸۱۶۷۰
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر؛ پس از پایان جنگ علیه بعثیان متجاوز، «حاج حسین» در جبهه‌های مختلف نبرد با فتنه گران داخلی و یا مزدوران خارجی، درخشش هایی به یادماندنی از خود نشان داد که کینه‌ی عمیقی در دل معاندانِ نظام اسلامی و نهضت روح الله برجاگذاشت. 

آخرین میدانی که «حسین همدانی» برای مجاهدت های خود برگزید، «دفاع از حرم بانوی مقاومت» در برابر فتنه‌ی «اسلام آمریکایی» بود. امیرِسپید موی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، پس از 35 سال پوشیدن لباس پاسداری از نهضت حسینی، سرانجام روز پنجشنبه 16 مهر 1394 هجری شمسی، در میدانِ دفاع از حرمِ «بانوی مقاومت»، حضرت زینب کبری(س)، «مزدِ خوبان» را دریافت کرد و پای در محفل«عندربهم یرزقون» نهاد.

سردار شهید "حاج حسین همدانی" علاقه وافری نسبت به استان و مردم بوشهر داشت به طوری که سردار فتح الله جمیری فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر که وی را نزدیک به 17 – 18 سال می شناسد (آن زمانی که سردار همدانی در نیروهای مقاومت بسیج، جانشین سردار حجازی بودند) خاطره ای به یاد ماندنی اش را در زمان انتصاب خود در سِمت جانشین منطقه مقاومت بسیج استان بوشهر بیان می کند و می گوید: سردار همدانی چنان برای استان بوشهر ارزش قائل بود که حتی در زمانی معرفی ام به عنوان جانشین منطقه مقاومت بسیج استان بوشهر در سال 77 به بوشهر سفر کرد. در حالی که معمولاً رسم است که جانشین را فرمانده استانی معرفی می کند اما به جهت اینکه وی حساسیت ویژه ای نسبت به بوشهر داشت، شخصاً به استان سفر کرد و در مراسم معارفه ام حضور یافت.

در ادامه گفت‌گو خبرنگار بسیج را با سردار فتح‌الله جمیری، فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر می‌خوانید:

 

از شخصیت سردار همدانی برای ما بگویید؟

تبریک و تسلیت عرض می‌کنم شهادت حاج حسین همدانی فرزند رشید اسلام، انقلاب، ولایت و ملت. یکی از خصوصیات بارز این شهید اعتقاد قوی به مسائل دینی و اسلامی بود؛ فعالیت های وی در مبارزه با رژیم ستمشاهی و روحیه انقلابی که داشت باعث شد که بعد از انقلاب هم در مسائل مهم مملکت حضور پیدا کنند و حتی در دوران دفاع مقدس و اوج وظیفه فرماندهی، کارنامه درخشانی از خود نشان دهند و برای بسیجیان و پاسداران و مردم استان همدان شخصیتی شناخته شده بود.

دیگر ویژگی بارز وی این است که به معنای تمام ولایتمدار بود و در بحث ولایت مطلقه فقیه و به صورت مصداق در دوران مقام معظم رهبری حساسیت و تعصب بجایی داشت تا جایی که در وصیت نامه ایشان آمده که من نتوانستم برای رهبرم سرباز خوبی باشم در صورتی که وی تمام وجود خود را برای اسلام، انقلاب و ولایت وقف کرده بود که این نشان از ولایتمداری وی بود. 

روحیه خستگی ناپذیری داشت و در بحث جنگ های نیابتی و مسئله داعش و تاکتیک های دفاع، تسلط کامل داشت و مهمتر اینکه تجربه خود را به سپاه در زمانی کنونی انتقال داده است و پاسداران ما در تمام نقاط کشور، امروز از جنگ های نیابتی و تاکتیک های دشمن اطلاع کافی را دارند و بر این تاکتیک ها مسلط هستند و این بسیار مهم است که سردار شهید همدانی با روحیه خستگی ناپذیری خود آن را انتقال داد.

وی نه تنها بر مجموعه استان هایی که حضور داشته مشرف بود، بلکه بر همه استان های کشور اشرافیت داشت و شرایط مرزی ما و اقتصادی استان بوشهر را خوب می دانست و این اشرافیت یکی دیگر از ویژگی بارز وی بود.

تسلط بر خارج از کشور یکی دیگر از خصوصیات شهید همدانی بود و در برخی از جلسات از عمق بخشی خارج از کشور می گفت و در واقع علاوه بر اینکه بر مجموعه داخل کشور تسلط داشت، بر اوضاع خارج از کشور هم مسلط بود که چه شرایطی در حال حاضر داریم و راهکارهای مقابله به چه صورت است.

داشتن خلاقیت، صاحب فکر بودن، داشتن ایده نو و ارائه راهکار ارائه در موقعیت ها و شرایط مختلف نشان از خوش فکر بودن و صاحب تجربه بودن ایشان است.

داشتن روحیه بسیجی و خاکی بودن از دیگر ویژگی های این شهید بود. همواره با جوانان بسیجی بود و حتی در پیاده روی اربعین نیز با آنها همراه شده بود. در پیگیری اهداف، ثابت قدم و استوار بود.

یک نوع بصیرت و سیاست خاص در شخصیت سردار همدانی مشاهده می شد و در مقابله با فتنه و توطئه های داخلی دشمن شناخت کامل داشت و مسیرها را خوب می شناخت و هدایت می کرد در شرایطی که وضعیت به اصطلاح غبارآلود و نابسامان می شد هدایتگری خوب داشت چراکه دشمن شناس خوبی بود و حتی عوامل دشمن را خوب می شناخت و در جریان فتنه برای مقام معظم رهبری عمار بود. به دنبال شهادت بود و آرزو داشت در این مسیر به شهدا ملحق شود.

چرا چنین سردارانی خود را در خط مقدم جبهه قرار می دهند؟

اطلاع دارید که معمولاً مرسوم نیست کسی که فرماندهی را برعهده دارد خود در خط مقدم جبهه حضور داشته باشد اما در داخل مجموعه سپاه خوشبختانه به این صورت است که فرمانده در خط مقدم است، چه در جبهه فرهنگی، چه در بحث امنیتی و چه جبهه سخت. شهید همدانی از دیرباز فرمانده خط مقدم بودند، چرا که فرماندهان سپاه بر این باورند حضور فرمانده در میدان رزم و جنگیدن دوشادوش رزمندگان برای ارتقاء روحیه رزمی آنان بسیار ضروری و کارساز است و به همین خاطر است که اکثر فرماندهان دوران دفاع مقدس در خط مقدم جبهه به فیض شهادت نائل آمده اند.

نگاه ایشان به استان بوشهر به چه صورت بود؟

مردم بوشهر را مردمی بانشاط و مومن و مدافع انقلاب می شناختند و تاکید داشتند استان بوشهر را از یک منظر و آن هم در کمک به محرومین، اقتصاد کشور و کمک به مجموعه یگان رزم باید دید و نیز حساسیت خاصی بر جزیره خارگ به عنوان جزیره استراتژیک مملکت داشت و حتی در عید نوروز امسال به همراه خانواده خود سفری را به این جزیره داشت که از ناحیه پا هم دچار آسیب دیدگی شد و در درمانگاه قائم بوشهر مداوا، و به سفر خود ادامه داد.

 سردار شهید همدانی طی چند روز اخیر یعنی قبل از شهادتشان در جلسه ای که با هم داشتیم در مورد استان بیش از 3 ساعت صحبت کردند و اشاره داشتند به نقش و جایگاه استان بوشهر از لحاظ منطقه و مرز آن با خلیج فارس و حضور نیروهای آمریکایی در آبهای خلیج فارس و توانمندی های استان بوشهر در این حوزه و حتی در جزایر خلیج فارس و به ویژه جزیره خارگ و در این زمینه اطلاعات مفیدی ارائه دادند که در دستور کار قرار گرفت.

نقش سپاه در تحولات منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

سپاه مجموعه ای تشکیل شده از تفکرات امام(ره) است و بیشترین نقش این مجموعه در خارج از کشور، تقویت روحیه انقلابی و کمک به نهضت های استکبارستیز در خارج از کشور که برگرفته از دل مستضعفین جهان و در مقابله با مستکبرین جهانی و ظلم و ستمی که به آنها رواست. اصل کار سپاه دنبال کردن انقلاب و تفکرات مقام معظم رهبری در دنیا است و خوبی این حرکات این است که برای دشمن غیرقابل مهار است به دلیل اینکه با اعتقادات مردم سازگاری دارد و این خواسته ی نهضت ها و مردم منطقه و نیروی های ضد استکباری است و امروز تاثیر سپاه را در مذاکرات و بازدارندگی شاهد هستیم.

 گفت‌گو: سیدحسین موسوی ـ محمدامین حیدری

ارسال نظرات