این سوی میز صرافی حسین فریدون و کمی آنطرف‌تر هم علی صدقی ، هر دو برصندلی های صرافی تکیه زده و بازار داغ ارز را در بهمن ماه سال ۹۰ از نزدیک رصد می‌کنند
کد خبر: ۸۵۸۱۸۴۳
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، تجمیع منافع درعرصه اقتصاد، یگانه بستری بوده که حتی سیاست ورزانی با مرام متفاوت سیاسی را نیز زیر یک سقف جمع می کند، آنهم در شرکت تضامنی صدقی وشرکاء.

این سوی میز صرافی حسین فریدون و کمی آنطرف تر هم علی صدقی ، هر دو برصندلی های صرافی تکیه زده و بازار داغ  ارز را در بهمن ماه سال  90 از نزدیک رصد می‌کنند.

بنا به این گزارش ، به درستی می توان دو قطب اصلی این شرکت تضامنی را "علی صدقی"و"حسین فریدون"برشمرد؛ علی صدقی مدیرعامل برکشیده از اردوگاه احمدی‌نژاد در مسند ریاست بانک ملی و این سوتر، حسین فریدون مشاور برادر در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، جایی در همسایگی اکبر هاشمی رفسنجانی، منتقد درجه یک رئیس دولت های نهم و دهم.

آری، ماجرا اما از چهارسال پیش ترآغاز شد، درست در بحبوبحه تنگ تر شدن حلقه تحریم ها و افزایش لحظه به لحظه ای قیمت ارز وسکه در چهار راه استانبول.

ایامی که درآن "مانی مهاجان"،"حسین فریدون"،"علی اسدیان" و "علی صدقی" بر اساس ائتلافی درون گروهی به ثبت و راه اندازی"شرکت  تضامنی صدقی  وشرکاء" مبادرت ورزیده تا آنها نیز همانند دیگر کاسبان در بازار تحریم پول رایج ایالات متحده آمریکا و سکه مضروب بانک مرکزی در کشور، دستی برآتش داشته باشند.

اکنون و اما چهارسال بعدتر، اولین گزینه در قامت مشاور ارشد ایفاگر نقش دست راست رئیس هیات دولت تدبیر و امید و دیگری هم خلعت مدیریت عاملی بانک رفاه کارگران را به تن کرده است.

بحران عرضه و پرواز قیمت ارز درآسمان اقتصاد

بررسی روند قیمتی دلاردر 10 ماهه سال 90  نشان از افزایش 47 درصدی قیمت این ارز پرقدرت در بازار آزاد تهران حکایت دارد.

در همین مدت قیمت یورو،5.3 درصد و پوند انگلستان هم 34 درصد افزایش یافت؛ براین اساس بهای دلار که در فروردین ماه  سال  90  یک هزار 46 تومان بود در دیماه با رشدی  47 درصدی به یک هزارو 541 تومان رسید.

پوند انگلستان  هم از یک هزارو 831 تومان به دو هزار و  458 و پوند نیز  از یک هزار و 492  تومان  به 2 هزارو  8 تومان رسید.

اما این همه ماجرا نبود؛ از اردیبهشت و خرداد سال 91 بود که دوباره  بازار طلا، سکه و ارز روند صعودی خود با شیب تند را کلید زد، تا جایی که دلار از 2500 تومان خود را به مرز  4000 تومان رساند.

به ویژه آنکه بسیاری، با ورود به بازار ارزو طلای زرد، نه تنها اقتصاد کشور را به چالش کشیده و ثروت هنگفتی هم به جیب زدند بلکه ارزش پول ملی را تا سر حد ممکن فرو کاهیدند.

با اینهمه، قیمت دلار، همواره در یک هفته از 3200 تا 3800 تومان در رفت و برگشت بود.

غیر قابل انکار بوده که اتفاقات رخداده در بازار ارز و سکه سال 91  در نوع  خود بی بدیل بوده و از یک جریان پرتنش  در این عرصه حکایت داشت.

از نگاه کارشناسان امر، دلایل زیادی برای افزایش قیمت دلار در دو سال 90و 91  مطرح شده اما از همه مهمتر، "تشدید تحریم های بین المللی" و"ته کشیدن  دلارهای نفتی" و دست آخر ائتلاف دلالان برای بالا کشیدن قیمت دلار بوده است.

با این حال،با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، دولت به زعم خود در تلاش بود تا افسار گسیخته بازار ارز را مهار سازد، تجربه ای که با افزایش  مداوم قیمت ارز به مرور برچسب شکست  این طرح بر پیشانی مرکر مورد اشاره رخشید.

صرفنظر ازپرداختن  به بخشی از دلایل مورد نظر، اما نمی توان  از نقش صرافان و دلالانی که با کوبیدن برطبل افزایش هیجانی قیمت، نوسانات جدی را به مثابه آتشی به  خرمن  اقتصاد کشور کشاندند.

ائتلاف ثمر بخش در صرافی

اکنون با گذشت چهارسال و با درز تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت تضامنی صدقی وشرکاء که درآن فهرست افرادی  چون "علی صدقی" و"حسین فریدون" به خوبی خودنمایی می کند یکبار دیگر، بحث خرید فروش  ارز  توسط  شرکت صرافی صدقی درفضای رسانه ای کشور جا خوش کرده است.

هرچند که بیشتر دولتمردان دولت یازدهم از واژه کاسبان تحریم برعلیه برخی از مدیران دولت قبل یاد کرده  و همواره در تلاش بوده اند تا به نحوی  مدیران دولت قبل را به بهره برادری  از تحریم متهم سازند.

اما  با راه یافتن تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت تضامنی  صدقی و شرکاء به صدر رسانه ها،می توان برداشت کردکه اکنون  گفتمان پیرامون این گذاره یعنی  کاسبان تحریم دچار تزلزل بیشتری خواهد شد.

به وِزه آنکه کندو کاو در فهرست صرافی های مجاز تحت پوشش  بانک مرکزی،اثری هم از حضور  این شرکت در  لیست بانک مرکزی  به دست نمی دهد بنابراین، این ذهنیت متبادر می شود که حتی شرکت تضامنی صدقی، جایی در لیست صرافی هالی مجاز بانک مرکزی هم ندارد.

صرفنظر از پرداختن بیشتربه کارکرد صرافی صدقی و شرکاء امابه نظر می رسد که ائتلاف چهارسال قبل درصرافی، امروز به نتیجه مطلوب خود رسیده و مدیر عامل بانک ملی در دولت احمدی نژاد،اکنون برصندلی مدیریت عاملی  بانک رفاه کارگران ، بانک متعلق به سازمان تامین اجتماعی تکیه زده است و حسین فریدون نیز در حلقه مشاوران نزدیک روحانی، به ایده پردازی برای دولتمردان مشغول است.

ارسال نظرات