عربستان سعودی در تلاش است تا با ارائه قیمت پایین تر، شرکت‌های نفتی اروپایی را به جایگزین کردن نفت روسیه با نفت عربستان تشویق کنند.
کد خبر: ۸۵۸۱۸۵۹
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رویترز، عربستان سعودی در جنگ برای تصاحب سهم بیشتر از بازار نفت جهانی، در حال ارائه مشوق هایی به شرکت های نفتی اروپایی است تا بتواند سهم بازار نفت روسیه را از چنگ این کشور در بیاورد.

در حال حاضر شرکت هایی مانند انی ایتالیا، توتال، رویال داچ شل، و اگزون مبیل در حال افزایش میزان خرید نفت خود از عربستان هستند.

سال هاست که روسیه در حال دست و پنجه نرم کردن با بازار نفت عربستان در آسیاست، جایی که تا پیش از این قلمرو بلا منازع عربستان به شمار می آمد.

در حال حاضر نیز به نظر می رسد عربستان با ارائه تخفیفات قابل توجه، در حال گرفتن انتقام از مسکو است.

این اقدامات عربستان علیه روسیه هیچ ربطی به تحریم های غرب علیه روسیه ندارد چرا که علی رغم وجود تحریم علیه تجهیزات نفتی و گازی برای این کشور، تحریمی علیه نفت و گاز روسیه وجود ندارد.

این اقدام عربستان یک جنگ اقتصادی برای تصاحب مشتریان روسیه است، چرا که هر دو کشور علی رغم عدم وجود چشم انداز امیدوار کننده نسبت به تقاضای نفت جهانی در آینده، همچنان در حال افزایش تولید خود هستند.

به نظر می رسد این اقدام عربستان روسیه را مجبور کند تا با تولید کنندگان اوپک سر یک میز نشسته و به صورت توافقی با هم تولید نفت را کاهش دهند.

بر اساس گزارشات موجود پالایشگاه های شرق اروپا از انی گرفته تا توتال و شرکت های متوسط لهستانی خرید نفت خود را از عربستان افزایش داده اند.

یک منبع مرتبط با یکی از شرکت های بزرگ نفتی اروپایی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرده است که ما روز به روز در حال کاهش خرید نفت خود از روسیه و افزایش خرید نفت از عربستان هستیم چرا که بشکه های عربستان جذابتر به نظر می رسد.

به صورت سنتی ریاض تا کنون بر بازار آمریکا و آسیا تمرکز کرده و اروپا و به خصوص اروپای شرقی را به دلیل اینکه تا چندسال پیش عضو شوروی بوده اند به روسیه واگذار کرده بود.

ایگو سچین، مدیر عامل روسنفت و قوی ترین مقام نفتی روسیه، طی روزهای گذشته اعلام کرده است که عربستان فروش نفت را به لهستان که عضو شوروی سابق بوده است با ارائه تخفیفات تصاعدی آغاز کرده است.

وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک، نیز با اشاره به این اقدام عربستان، این مسئله را سخت‌ترین رقابت این کشور نامید.

بنا به اعلام منابع آگاه، در ماه سپتامبر حد اقل یک محموله از عربستان به لهستان ارسال شده است و به نظر می رسد در ماه جاری نیز 2 محموله نفتی به این کشور از سوی سعودی ها ارسال شود.

یکی از نگرانی های روسیه، تصمیم عربستان برای ذخیره نفت در لهستان با هدف تأمین سریعتر نفت مورد نیاز اروپا از این کشور است به گونه ای که این احتمال وجود دارد که نفت از لهستان به آلمان ارسال شده تا رقابت با خط لوله روسیه به این کشور تشدید شود.

لیتوانی نیز در حال مذاکره برای خرید ال ان جی از آمریکا و کاهش وابستگی خود به نفت روسیه است.

بنا به گفته کارشناسان، در حال حاضر این نگاه در بین مقامات کرملین در حال تقویت است که به دلیل حمایت روسیه از سوریه و حمله به معارضین این کشور، عربستان در حال فشار بر این کشور در بازار اروپا است.

اما شرایط در بازار آسیا نشان می دهد که جنگ نفتی دو کشور مدت هاست آغاز شده است به گونه ای که عربستان در بازار آسیا مجبور به کاهش عرضه شده چرا که رقبایی مانند روسیه، کویت و آنگولا در حال گرفتن سهم بازار این کشور هستند به گونه ای که روسیه در حال ساخت خط لوله برای تأمین انرژی چین است.

ارسال نظرات