آیین سنتی طشت گذاری در گیوی برگزار شد

اهالی شهر گیوی روز پنجشنبه با برگزاری آیین سنتی طشت گذاری به استقبال محرم رفتند.
کد خبر: ۸۵۸۱۸۸۲
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر، اهالی شهر گیوی که از دیرباز ارادتی خالصانه به امام حسین (ع) سالار شهیدان و یاران باوفای او دارند امروز پنجشنبه با برگزاری آیین سنتی طشت گذاری و سینه زنی به استقبال محرم رفتند.

از اول ماه محرم تا عاشورای حسینی روز و شب از هر نقطه این شهر صدای یا حسین به گوش می رسد.

پیر و جوان و زن و مرد لباس سیاه بر تن می پوشند و بدون احساس خستگی شب و روز در مراسم مختلف ماه محرم حضور می یابند.

طنین یا حسین دسته های عزاداری ، چشمان اشکبار ، پارچه های عزاداری ، پرچم های سیاه و طبل ها و سنج ها در کوثر مجالس عزای حسینی را پرشور می کند.

در کوچه پس کوچه های شهر گیوی عاشقان امام حسین (ع) عزاداری می کنند تا حماسه شهادت اباعبدالله الحسین (ع) را باری دیگر روایت کنند و روایت مظلومیت 72 یار باوفای ایشان را در کوی و برزن به تصویر بکشند.

در این شهر در هر محله دسته عزاداری ویژه به خود را دارد که بیشتر نام محله را روی دسته می گذارند و در شب های محرم دسته های عزاداری به محله های یکدیگر می روند و به طور مشترک با سینه زنان میهمان ، مراسم را با هم برپا می کنند.

در این ایام عزاداران به یاد امام حسین (ع) با دسته هایی در صف اول بزرگان محل، پشت سر آنها زنجیرزن ها و در پایان صف سینه زنان حرکت می کنند.

عزاداری ایام ماه محرم در این شهرستان با مراسم طشت گذاری آغاز و در این مراسم طشت هایی از جنس برنز یا مس و به شکل دایره استفاده می شود.

طشت ها بر دوش ریش سفیدان و عاشقان حسین (ع) به مسجد وارد شده و در حالی که به احترام طشت ها تمام حاضران در مسجد به پا می خیزند در جلو آنها دسته سینه زنی با شور و شوق خاصی با شعار الدخیل یا ابوالفضل سینه می زنند و بعد از دور زدن مسجد ، طشت ها در جای مخصوص که با شمع های روشن و تمثال ائمه اطهار (ع) مزین گشته قرار داده و بلافاصله از آب پرمی شود.

در این مراسم طشت نماد مشک علمدار و سقای کربلا حضرت ابوالفضل و نماد روی فرات است که به روی امام حسین (ع) و یارانش بسته شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار