ما اگر فضای کشاورزی کشور را به سمتی هدایت کنیم که علم روز و تجربه کشاورزان نمونه وارد عرصه تولید شود قطعا موفقیت های خاص و ویژه ای خواهیم داشت اشتباه است که فکر کنیم نمی توانیم تولید را بالا ببریم و به خودکفایی دست یابیم این تفکر در هیج جای دنیا پذیرفته نیست.
کد خبر: ۸۵۸۲۰۲۳
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

به گزارش خبرنگارسازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر محمد رضا جهانسوز مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی درحاشیه همایش آموزش تخصصی و تهسیلگری مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز استان خراسان رضوی با بیان اینکه، متاسفانه امروزه در بخش کشاورزی شاهد افزایش واردات کالاهایی اساسی در کشور هستیم اظهار داشت: این درحالی است که علارغم موفقیت هایی که در ارتباط با خودکفایی در این بخش داشتیم، اما در بسیاری از محصولات همچنان وابستگی داریم.


وی اشاره کرد: در برخی محصولات کشاورزی همچون ذرت، روغن، سویا، برنج، شکر بیش از 50 درصد وابستگی داریم.


جهانسوز در خصوص واردات گندم گفت: در این محصول باتوجه به سطوح مدیریت و به ویژه شرایط اقلیمی، نوسانات بسیار زیادی داریم.


آیا توان تولید در کشور وجود دارد؟

بنابرگفته وی: برخی مشکلات عدیده در بخش کشاورزی هم چون؛ کمبود آب آبیاری، فرسایش خاک، شرایط اقلیمی، عدم مدیریت کارآمد باعث شده تا عده ای بر این باورغلط باشند که کشور ما، توان تولید ندارد و مسئله تولید در داخل مسئله بیهوده ای است و در نهایت مجبوریم به واردات رو بیاوریم و باید نیاز خود را از کشورهای دیگر تامین نمائیم.


مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، ادامه داد: البته این تفکر در هیچ جایی دنیا پذیرفته نیست و کشورهای پیشرو مانند، ژاپن بدلیل حفظ سطح ویژه ای خودکفایی در جهت امنیت داخلی محصولات اساسی کشور خود، حاضر هستند باپرداخت یارانه های بسیار سنگین، محصولات اساسی را در کشورشان تولید کنند. همچنین حاضر هستند چندین برابر برنج های وارداتی هزینه کنند اما در مقابل برنج تولیدی خود را مصرف کنند.


وی با اشاره به فاصله عملکرد تولید بین کشاورزان خبره و متوسط ملی عنوان کرد: آمار‌ها نشان میدهد، اختلاف میانگین تولید بین کشاورزان نمونه و متوسط ملی بالاست بطور مثال؛ در محصولات استراتژیک همچون گندم این تفاوت حدود 3 تا 4 برابر در برنج بیش از 4 برابر و در برخی محصولات باغبانی مثل پسته تا 18 برابر ثبت شده است. این نشان می دهدکه علارغم وجود تمام مشکلات موجود در بخش کشاورزی کشور میزان تولید ما با بالا بردن راندمان قابل افزایش است.


وی افزود: ما اگر فضای کشاورزی کشور را به سمتی هدایت کنیم که علم و تجربه کشاورزان نمونه وارد عرصه تولید شود قطعا موفقیت های خاص و ویژه ای خواهیم داشت اشتباه است که فکر کنیم نمی توانیم تولید را بالا ببریم.

جهانسوز باتاکید بر کمبود آب در کشور چالش اصلی در خصوص مسئله کمبود آب را مدیریتی دانست و اضافه کرد: بنده از سال 84 در خصوص مسئله آب هم هشدار داده و هم با طرح مسائلی هم چون الگوی کشت، خاک ورزی حفاظتی در سطح کشور و کشاورزی آب محور در پی بهبود مصرف آب در بخش کشاورزیبودیم.

وی با اشاره به راندمان مصرف آب توسط وزارت نیرو که 32% و آمار وزارت جهاد که این مقدار را 40% اعلام کرده اند و با توجه به وجود روش های استفاده بهینه از منابع آب با راندمان نزدیک به 95% اظهار داشت : با استفاده از تکنولوژی آبیاری تحت فشار میتوانیم، راندمان مصرف آب را به صورت چشمگیری بهبود بخشید و به تبع آن راندمان تولید را در این بخش بالا برد از طرف دیگر الگوی کشت مناسب نیز می تواند در این شرایط بسیار موثر واقع شود.

باید دور شعار "ما نمیتوانیم" خط بکشید

وی بیان کرد: تمامی این مسائل نشان میدهد که با توجه به وضعیت کنونی کشور، توان تولید بسیار را چه از لحاظ فنی و تکنولوژی گیاه و چه از نظر حفظ منابع آب و خاک داریم و باید دور شعار ما نمی توانیم را خط بکشیم و به دنیا اعلام کنیم که ما میتوانیم.


وی افزود: لازمه این امر، تغییر دیدگاه و بینش مسئولین کلان کشوری و تبعیت از تاکیدات ولی فقیه در زمینه اهمیت دادن به بخش کشاورزی است.

جهانسوز همچنین افزود: تا زمانی که اقدامات لازم از نظر مادی، معنوی انجام ندهیم و جایگاهی برای کشاورزی قائل نشویم و همانطور که امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری فرمودند کشاورزی در رأس امور قرار نگیرد نمی‌توانیم انتظارات زیادی از بخش کشاورزی داشته باشیم. باید حمایت ویژه ای از بخش کشاورزی صورت گیرد تا بتوانیم علم را در عرصه تولید وارد کنیم که با این کار قطعا وابستگی ها از بین خواهد رفت . اولین قدم این است که کار را جدی بگیریم و بودجه ها و فعالیت های مختلف را درست برنامه ریزی کنیم.

ضرورت و اهمیت اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز

وی عنوان کرد: با توجه وابستگی ها و بنا به ضرورت ورود علم به عرصه تولید و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی این سازمان با روحیه انقلابی و بسیجی خود و در جهت اعتلای کشاورزی کشورطرحی را با نام طرح بسیج همگام با کشاورز یا علمی کردن کشاورزی راراه اندازی کرد.

ریاست سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعیبه اهداف تشکیل این طرح اشاره کرد و گفت: از اهداف اصلی این طرح ارتقای عملکرد محصولات کشاورزی در سطوح مختلف از طریق علمی‌سازی کشاورزی است که با اجرای این طرح در نهایت، فاصله متوسط عملکرد کشاورزان نمونهباسایرکشاورزان کاهش می‌یابد.

بررسیروند اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز از ابتدا تا به امروز

وی با اشاره به اهم فعالیت های طرح بسیج همگام با کشاورز گفت: در این راستا حدود 8 هزار و 600 پایگاه مقاومت بسیج روستایی داریم که خوشبختانه تا کنون حدود 6 هزار و 50 پایگاه آن تحت پوشش طرح قرار گرفته اند.

وی، فعال سازی پایگاه های روستایی در زمینه فعالیت های کشاورزی و فرهنگ سازی در جهت رونق بخش کشاورزی از طریق علمی کردن کشاورزی در روستاهارا از وظایف مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز برشمرد.

جهانسوز با بیان اینکه، بستر حرکت های ما پایگاههای مقاومت بسیج روستایی است اضافه کرد: در هر شهرستان پنج محصول برتر کشاورزی انتخاب می شود که با اجرای عملیات آموزشی و ترویجی مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز شاهد آن خواهیم بود که این مهم، منجر به کاهش فاصله بین وضعیت موجود وسطح عملکرد کشاورزان نمونه ملی که بیانگر وجود پتانسیل تولید است خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی برای اولین بار ترکیبی از آموزش های تخصصی در کنار آموزش تهسیلگری ( که هدف از آن آماده سازی مردم برای مشارکت در اجرای طرحاست) را در سطح روستا های کشوراجرایی میکند تصریح کرد: مجموعه ای از این آموزش ها با هدف تسریع در انتقال دانش و علم کشاورزی با هدف ارتقاء بهره وری و افزایش عملکرد در جهت تامین امنیت غذایی اجرا می شود.

وی با اشاره بهآمار آموزش های تخصصی و تهسیلگری از ابتدای اجرای طرح تا کنون عنوان کرد: در سال گذشته 1400 نفر از مربیان این طرح آموزشهای لازم در این زمینه را دریافت نمودند در سال جاری نیز آموزش 1927 مهندس کشاورزیفعال در پایگاه های روستایی از برنامه های اجرای درقالب طرح بسیج همگام با کشاورز است همچنین آموزش حدود 1600 نفراز سر مربیان محصولی تا اواسط آذر ماه سال جاری را در نظر داریم. تا کنون دوره سه روزه آموزشی تخصصی و تسهیل‌گری مربیان طرح بسیج همگام با کشاورزدر 20 استان اجرایی شده است.

در این راستا، در پژوهشکده کشاورزی و امنیت غذایی این سازمان با همکاری مشترک معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی، که حامی اصلی این طرح است مبادرت به تولیددستورالعمل راهنمای محصولات کشاورزی کرده ایم و تا کنون 7 نسخهاز کتب علمی به چاپ رسیده است و تعداد دیگر آن طی چند ماه آینده تولید خواهد شد.

وی در پایان تهیه دستورالعمل مشترک و اتحاد میان ترویج وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضویرا از فعالیت های ویژه ای این استان برشمرد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر این اتصال به نحوی صورت گرفته که امیدواریم به زودی شاهد حرکت جهشی تاثیرگذاری در این استان باشیم.


انتهای پیام/


ارسال نظرات