نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران عنوان کرد:
نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گفت: باید با صادرات تخصصی برخورد شود و پیشنهاد ۵ ساله شدن کارت بازرگانی و تاسیس مدرسه عالی صادرات ارائه می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۲۵۸۳
|
۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، عدنان موسی‌پور گفت: صادرات ما باید از حالت سنتی به فرایندی حرفه‌ای تبدیل شود که در این زمینه تاسیس مدرسه عالی صادرات می تواند بسیار موثر باشد. به طوری که در این مدرسه یا آکادمی، صادرات به شکل یک فرهنگ عمومی تقویت شده و سعی می‌شود، تا همزمان با پیشرفت تکنولوژی، صادرکنندگان ما با ابزارهای جدید بازاریابی آشنا شوند و این مدرسه یا آکادمی می تواند صادرات ما را از حالت سنتی به یک فرآیند حرفه‌ای تبدیل کند.

وی نگاه سنتی به صادرات را از مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: قوانین دست و پاگیر، عدم حمایت شبکه بانکی از صادرکنندگان، عدم اجرای صحیح یا کامل معافیت‌ صادراتی و قطع شدن مشوق‌های صادراتی از جمله مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان است.

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران نبود مدیریت واحد و قوی در مرزهای مهمی مانند چزابه و دیگر مرزها و همچنین مشکلات کندی و هزینه‌بر بودن تمدید کارت بازرگانی را برای صادرکنندگان دیگر مشکلاتی عنوان کرد که تبدیل به سرعت گیری برای صادرات شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بخش صادرات کشور یک متولی دلسوز و متخصص ندارد، تصریح کرد: در همین راستا بعضی از فعالان اقتصادی پیشنهاد تشکیل معاونت صادرات را در دولت داده‌اند.

به گفته موسی‌پور که خود تاکنون چند بار عنوان صادرکنندگان نمونه را کسب کرده است، دولت باید بستر مناسب و ساز و کار لازم را به شکل سازمان یافته و حرفه‌ای فراهم و مشکلات پیش پای صادرکنندگان را بر طرف کند.

وی  5 ساله شدن مدت زمان اعتبار کارت بازرگانی برای صادرکنندگان، حل مشکل مالیاتی صادرکنندگان، کمک به صادرکنندگان برای حضور در بازارهای بین المللی برای رقابت با دیگر کشورها، جبران آثار کاهش قیمت نفت از راه بها دادن بیشتر به صادرات و هماهنگی عملکرد بخش سیاسی دولت با بخش اقتصادی آن برای تقویت حضور تجار در بازارهای هدف را از جمله پیشنهاداتی دانست که اجرایی شدن آنها می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی در کشور کمک ‌کند.

موسی‌پور با اشاره به فرصت رفع تحریم‌ها در بخش صادرات نیز گفت: به طور حتم با رفع تحریم‌ها، شرایط بهتر برای صادرات غیرنفتی و دسترسی به بازارهای جدید مهیا می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: با بازگشت روابط بانکی به حالت اول خود، ما نیز باید در این بخش طوری عمل کنیم، تا کالاهای ما مطلوب دیگر بازارها شود و منتظر اجازه آنها نباشیم و به شکلی در بازارهای هدف، نفوذ کنیم که رقابت کردن با ما سخت باشد.

ارسال نظرات