وزیر کشتیرانی هند عنوان کرد

شرط گازی هند برای ایران/ کاهش 50 درصدی قیمت کود شیمیایی در هند با احداث کارخانه در چابهار

درحالی‌که سرمایه‌گذاری در چابهار، منافع زیادی از کاهش 50 درصدی قیمت کود شیمیایی گرفته تا دسترسی به بازار بکر افغانستان نصیب هندی‌ها می‌کند، اما مقامات هندی هنوز این سرمایه‌گذاری را به کاهش قیمت گاز فروشی ایران منوط می کنند.
کد خبر: ۸۵۸۲۵۸۵
|
۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از پرس تراست آو ایندیا، نیتین گادکاری وزیر حمل‌ و نقل و کشتیرانی هند گفت: قرار است نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در ماه جاری نشستی با وزرای کابینه در مورد پیشنهادهای سرمایه‌گذاری به ارزش 2 هزار میلیارد روپیه در بندر چابهار ایران برگزار کند.

به نوشته این گزارش، به هرحال، این میزان سرمایه‌گذاری به نتیجه مذاکرات در مورد قیمت گاز فروشی ایران به هند بستگی خواهد داشت. ایران قیمت گاز فروشی خود را 2.95 دلار اعلام کرده است درحالی‌که دهلی‌نو خواهان رقم کمتری است.

این مقام هندی افزود: «نخست‌وزیر به زودی نشستی برگزار خواهد کرد، ممکن است این نشست در این ماه برگزار شود و پیشنهادهای سرمایه‌گذاری از سوی وزرای مختلف کابینه در چابهار مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر ما گاز را با قیمتی منطقی از ایران دریافت کنیم، قطعا در مورد چابهار فکر خواهیم کرد.»

وی ادامه داد: هند حاضر است، 2 هزار میلیارد روپیه در چابهار سرمایه‌گذاری کند اما این رقم سرمایه‌گذاری به قیمت گاز وارداتی از ایران بستگی دارد.

گادکاری بدون اشاره به نام کشوری گفت: هند برای واردات گاز از 3 کشور دیگر پیشنهاد دارد و در حال برآورد تمام جایگزین‌هاست.

بنا به این  گزارش، سخنان این مقام هندی درحالی عنوان می‌شود که دهلی‌نو بیش از هر کشوری تمایل دارد تا توسعه بندر چابهار را برای دور زدن پاکستان و دست یافتن به بازار افغانستان در دست بگیرد. ازطرفی با توسعه بندر گوادر پاکستان به دست چینی‌ها، مقامات هندی تلاش می‌کنند تا به دست گرفتن توسعه بندر چابهار از نفوذ چین در این منطقه بکاهند از طرفی احداث کارخانه اوره به اذعان مقامات هندی می‌تواند قیمت کود شیمیایی در این کشور را تا 50 درصد کاهش دهد و دولت را از پرداخت هزینه هنگفت یارانه آن نجات دهد.

وزیر کشتیرانی هند توضیح داد: در میان دیگر برنامه‌های سرمایه‌گذاری در جاده‌سازی، توسعه بنادر و راه‌آهن، دهلی‌نو پیشنهاد احداث یک کارخانه تولید اوره با سوخت گاز در چابهار نیز ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: «در چین تولید اوره با سوخت گاز به ازای هر تن 10 تولید هزار روپیه هزینه دارد. این پروژه‌ یک میلیارد روپیه‌ای است. ما در حال برآورد تمام جایگزین‌ها هستیم.»

به نوشته این روزنامه هندی، دهلی‌نو که سالانه حدود 8 الی 9 میلیون تن کود شیمیایی نیتروژن‌دار وارد می‌کند، بر سر قیمت گاز 1.5 دلاری به ازای هر میلیون بی‌تی یو با ایران در حال مذاکره است. در صورتی که موفق شود، کاهش چشمگیری در یارانه 800 میلیارد روپیه‌ای این کشور برای کود شیمیایی نیتروژن‌دار صورت خواهد گرفت.

دهلی‌نو قبلا متعهد شده است تا برای توسعه بندر چابهار 85 میلیون دلار اختصاص دهد. این بندر به هند کمک می کند تا با دور زدن پاکستان به بازار افغانستان دست یابد.

گادکاری با اشاره به دعوت هیئت هندی از سوی مقامات ایران گفت: در صورت احداث کارخانه اوره در چابهار، قیمت اوره در هند حدود 50 درصد کاهش می‌یابد و کاهش چشمگیر و عظیمی در یارانه این کالا که 800 میلیارد روپیه است، رخ خواهد داد.

وی افزود: ایران در سال 2013، قیمت گاز فروشی خود را 82 سنت عنوان کرده بود.

ارسال نظرات