مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ۹۰ درصد روغن‌ زیتون وارداتی بی‌کیفیت است، گفت: برخی روغن زیتون بی‌کیفیت را فله‌ای وارد کرده و با برند داخلی به فروش می‌رسانند.
کد خبر: ۸۵۸۲۵۸۶
|
۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

محمد رمضانی ملک رودی مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون گفت: سطح زیرکشت باغ های زیتون کشور 80 هزار هکتار است که حدود 50 هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

وی با بیان اینکه باغداران در برخی مناطق عملکرد بسیار زیاد و حتی بی‌نظیری در تولید زیتون دارند، افزود: متوسط عملکرد باغهای زیتون کشور 2 تن در هکتار است.

رمضانی ملک‌رودی بیان داشت: زیتون نیاز آبی کمی دارد، بنابراین کشت زیتون با توجه به کمبود آب به خصوص در مناطق نیمه‌گرمسیر و گرمسیر توصیه می‌شود.

مجری طرح زیتون بیان داشت: در منطقه کویری سمنان امسال تعدادی از باغات بیش از 10 تن در هکتار عملکرد داشتند و حتی یک باغدار در باغ 8 هکتاریش با اجرای عملیات به‌زراعی موفق به تولید بیش از 50 تن زیتون در هکتار شده است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی به دلایل عمده افزایش عملکرد باغات زیتون اشاره کرد و بیان داشت: در برخی از این باغات ارقام کم محصول با ارقام پرمحصول از طریق پیوند جایگزین شده‌اند و عوامل مختلف دیگری از جمله هرس، تغذیه، محلول پاشی به موقع، مدیریت کف باغ و مدیریت آبیاری و حذف علف‌های هرز که رقیب جدی درخت برای مصرف آب است، از جمله عوامل مؤثر در افزایش عملکرد بوده است.

رمضانی ملک رودی با اشاره به کم مصرف بودن درخت زیتون اظهار داشت: هر هکتار باغ زیتون سالانه 3 تا 4 هزار مترمکعب و در شرایط تبخیر حدود 4 هزار و 500 مترمکعب آب مصرف می‌کند، بنابراین در مقایسه با درخت انار که در هر هکتار سالانه 10 الی 12 هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند، بسیار کم مصرف است.

مجری طرح زیتون تصریح کرد: محصولات فراوانی در صنعت زیتون مانند کلوچه زیتون، دمنوش زیتون، برگ زیتون، تفاله خشک زیتون و صابون زیتون تجاری سازی و وارد بازار شده و برخی در مرحله گرفتن مجوز از وزارت بهداشت است که این اقدامات باعث شده ما نسبت به صنعت زیتون موقعیت خوبی از نظر تولید و کسب و کار به دست آوریم.

وی اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی را اصلاح باغات موجود عنوان کرد و گفت: برنامه ششم در حال تدوین و اعتبارات مورد نیاز برای اصلاح باغات زیتون در حال برآورد است.

رمضانی ملک رودی بیان داشت: اگرچه تا قبل از آغاز برنامه ششم توسعه اصلاح باغات در دستور کار وزارتخانه است، اما عمده برنامه را در برنامه ششم توسعه گنجانده‌ایم، تا در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز عملکرد متوسط باغات را طی برنامه ششم توسعه به حدود 5 تن در هکتار برسانیم.

وی تصریح کرد: در استان‌هایی که قبلا باغداران از عملکرد و وضعیت باغات زیتون به دلیل به کارگیری ارقام نامناسب ناراضی بودند، در حال حاضر به دلیل رفع بسیاری از اشکالات و استفاده از ارقام مناسب، مردم علاقه مند به کشت زیتون شده‌اند.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 25 درصد باغات انار ساوه با مشکل کمبود آب مواجه است، بیان داشت: در این استان به دلیل مصرف کم آب در برخی باغات انار، زیتون جایگزین شده است.

رمضانی ملک رودی تصریح کرد: تولید زیتون در سال 93 حدود 95 هزار تن بود که حدود 75 درصد تولیدات معمولا به کنسرو تبدیل می‌شود.

وی بیان داشت: مصرف سالانه روغن زیتون در کشور حدود 12 هزار تن است که حدود 4 هزار و 500 تن آن از طریق تولیدات داخلی و بقیه از طریق واردات تأمین می‌شود.

مجری طرح زیتون تصریح کرد: سیاست ما در تولید اقتصادی بودن است، بنابراین باغداران بر اساس صرفه اقتصادی زیتون برداشتی را به روغن زیتون یا کنسرو زیتون تبدیل می‌کنند و وزارتخانه محدودیتی در این زمینه ایجاد نمی‌کند.

وی در مورد صادرات زیتون اظهار داشت: به تازگی یک شرکت تولید‌ کننده کنسرو زیتون بخشی از محصولش را به افغانستان صادر می‌کند و مقدار صادرات این محصول از کشور بسیار ناچیز و حدود هزار تن است.

رمضانی ملک رودی با اشاره به اینکه مصرف روغن زیتون نقش بسزایی در سلامتی دارد گفت: سیاست وزارت جهاد واردات روغن فرابکر و کیفی است، به همین دلیل معاون باغبانی تعرفه 32 درصدی را برای واردات روغن زیتون پیشنهاد کرده که با تعرفه 26 درصدی آن موافقت شد.

* 90 درصد روغن‌های وارداتی بی‌کیفیت است

وی با ابراز تاسف از واردات روغن زیتون نامرغوب به کشور تصریح کرد: براساس آمار گمرک میزان واردات روغن زیتون فرابکر به کشور بسیار ناچیز و حدود 10 درصد روغن‌های وارداتی است و حدود 90 درصد واردات این محصول بی‌کیفیت است.

مجری طرح زیتون بیان داشت: بخشی از روغن زیتون‌های بی‌کیفیت به صورت قاچاق وارد می‌شود و گزارش می‌شود که برخی روغن زیتون بی‌کیفیت را به صورت فله‌ای وارد می‌کنند و سپس با نام و برند داخلی به فروش می‌رسانند.

رمضانی ملک رودی تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده و تک درخت‌های قدیمی که در برخی مناطق کشور مثل کویر، جنوب و شمال کشور باقی مانده حاکی از آن است که منشاء درخت زیتون در کشور ریشه چند هزار ساله دارد.

ارسال نظرات