مداح صومعه‌سرایی در گفت‌وگو با بسیج:
مداح صومعه‌سرایی با بیان اینکه یک مداح خوب می‌تواند در ترویج توحید تاثیرگذار باشد، گفت: رسالت اصلی مداحان ترویج معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیه‌السلام) و شناخت خداوند متعال است.
کد خبر: ۸۵۸۲۸۷۱
|
۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

محمود یوسف‌زاده، مداح اهل بیت عصمت طهارت (علیه‌السلام) صومعه‌سرا با تسلیت ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین(علیه‌السلام) و یاران با وفایش به خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، اظهار کرد: فلسفه عاشورا و قیام امام حسین(علیه‌السلام) وظیفه و خواست آن حضرت نسبت به ظهور جاهلیت نو که بعد از مرگ معاویه و جانشینی یزیدبن معاویه در پوشش ظاهری اسلام در آمده بود، است.

وی افزود: در نخستين روزهايى كه امام حسين(علیه‌السلام)در مدينه، بـراى بـيعت با يزيد، در فشار بود، در پاسخ وليد كه پيشنهاد بيعت بـا يزيد را مطرح كرد، فـرمود " اينك كه مسـلمانان بـه فـرمانروايى مانند يزيد گرفتارشده‌اند، بايد فاتحه اسلام را خواند".

مسئول هیئت فاطمیون صومعه‌سرا گفت: امام حسین(علیه‌السلام) همچنین در این راستا فرمودند؛بنی‌‌امیه اطاعت خدا را ترک و حدود الهی را تعطیل کردند و پیروی شیطان را بر خود فرض قرار دادند و ترویج فساد می‌کنند.

یوسف‌زاده با بیان اینکه علت و انگیزه قیام امام حسین(علیه‌السلام) مبارزه با منکرات فراوانی که در جامعه اسلامی به وجود آمده و تبلیغ معروف در بین مسلمانان بود، تصریح کرد: اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) در جمله معروف خود می‌فرمایند" من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده‌ام" که این سخن، نشان بارز از علت قیام ایشان است.

وی خاطرنشان کرد: آن حضرت برای احیای فرهنگ اسلام اصیل و ناب محمدی (صلی‌الله علیه و آله) و پاک کردن غبار تحریف و بدعت‌هایی که از دین رسول‌الله به وجود آمده بود و زدودن زنگارهایی که روی دین نشسته بود، سنت و رسالت پیغمبر را به نحو احسنت انجام داد و توانست اسلام را در شهر مکه، مدینه و جهان اسلام نهادینه کند.

مداح اهل بیت (علیه‌السلام) صومعه‌سرا با بیان اینکه نگاه ما به عاشورا نباید به عنوان یک حادثه قدیمی و داستان کم ارزش تاریخی باشد، اظهار کرد: وظیفه ما این است که به عاشورا به عنوان یک حادثه‌ای که آغازگر جریانات زنده، ابدی، تأثیرگذار و تاریخ‌ساز است نگاه کنیم.

یوسف‌زاده با بیان اینکه برای همه مردم جهان این نگاه می‌تواند هویت‌ساز و سبب درخشش، جوششش و احیاگری باشد، افزود: باید نگاه ما به عاشورا یک نگاه عبرت‌آموز باشد و مردم نباید در دل و زبان دوستدار حقیقت و در مواقع حساس و به خصوص تحریم حقیقت را رها کنند و به فکر عافیت‌طلبی و دنیاطلبی باشند و حقیقت را به زندگی زودگذر ترجیح دهند.

وی اضافه کرد: اگر نگاه ما اینگونه باشد در همه عرصه‌ها و تا قیام ولی عصر(عج) و قیامت این عزت برای همه مردمان آزادی‌خواه و آزاده می‌تواند یک راهگشا و یک هویت ابدی باشد.

مداح برجسته صومعه‌سرا با بیان اینکه نباید تن به ذلت دهیم و باید در برابر ظلم و استکبار ایستادگی کنیم، تصریح کرد: زمانی که امام حسین(علیه‌السلام) قیام کردند و عده‌ای از نزدیکانش می‌گفتند تعداد دشمنان زیاد است و شما به سوی مرگ می‌روید، حضرت فرمودند مرگ بهتر از ذلت و بیعت با مستکبر و ظالمی چون یزیدبن معاویه است.

یوسف‌زاده با بیان اینکه نام امام حسین(عیله‌السلام) و عملی که انجام دادند تا ابد زنده خواهد ماند و پایدار است اما هیچ خبری از یزید و یزیدیان نیست و نامی از آنها در تاریخ نمی‌باشد، خاطرنشان کرد: ما هم باید نگاهمان به عاشورا و قیام اباعبدالله به گونه‌ای باشد که عاشورا را مختص به زمان خاصی ندانیم.

وی با بیان اینکه جوشش و همهمه مردم در ایام محرم تاثیر از واقعه کربلا دارد که هر سال تکرار می‌شود، اظهار کرد: اگر نگاه ما به عاشورا اینگونه باشد، اگر هم کشته شویم همیشه عزتمند خواهیم بود و دربسیاری از مسائل و مشکلات و بحث‌هایی که در راستای مذاکره با آمریکا مطرح است می‌توانیم از این برهه هم سربلند بیرون بیاییم و هرگز در برابر زورگویان دشمنان ابرقدرت جهان کم نیاوریم.

مسئول هیئت فاطمیون صومعه‌سرا افزود: اگر دیدگاه ما یک نگاه عاشورایی و حسینی باشد ما هیچوقت از مواضع و حق خود کوتاه نمی‌آییم و خداوند هم وعده داده پیروزی برای کسانی است که پیرو فرامین الهی باشند و استقامت کنند.

یوسف‌زاده با اشاره به انتخاب اشعار مداحی توسط مداحان، گفت: اشعار مداحی باید معرفت‌افزا و بصیرت افزا باشد و افرادی که ساعت‌ها پای منبر مداح می‌نشینند باید یک چیزی از مجلس با خود بیرون ببرند و مداحان باید از خواندن اشعار بدون مضمون و محتوا پرهیز کنند.

ضرورت خواندن اشعار حماسی توسط مداحان در مجالس اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام)

وی با تاکید بر خواندن اشعار حماسی توسط مداحان در مجالس اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) تصریح کرد: اشعار باید شور و شعور را در مردم افزایش دهد و در راستای دین و انقلاب اسلامی که ثمره خون هزاران شهید است باشد و نباید سبب بر هم زدن وحدت بین مسلمانان شود.

مداح برجسته استان گیلان با بیان اینکه در اشعار نباید از غلو استفاده و موجب وهم گردد، خاطرنشان کرد: اشعاری که دارای مضمون معنوی باشد با صدای خوش مداح به دل مستمع می‌نشیند و حتی آهنگ‌هایی که برای ارائه اشعار خوانده می‌شود باید روی آن دقت صورت گیرد.

یوسف‌زاده با بیان اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند " گاهی یک شعر خوب می‌تواند کار چندین منبر یک سخنران خوش بیان را انجام دهد"، اظهار کرد: مداحی اهل بیت، یک مقام والاییست که خداوند به یک شخص عنایت می‌کند و در جامعه و اذهان مردم تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه مداح کسی است که با دل، ایمان و معارف مردم کار دارد، افزود: یک مداح باید مطالبی که انتخاب می‌کند دارای محتوا باشد و مطالب را به درستی بیان کند.

مسئول هیئت فاطمیون صومعه‌سرا با بیان اینکه یک مداح باید از نظر اخلاق و تدین به گونه‌ای باشد که مردم وقتی به وی نگاه می‌کنند به یاد ائمه معصومین(علیه‌السلام) بیفتند، گفت: همانگونه که مردم پای منبر می‌نشینند و از مدح اهل بیت(علیه‌السلام) بهره می‌برند و ارتباط بین مردم و خدا برقرار می‌شود، مردم نسبت به مداح نگاه نافذی دارند.

یوسف‌زاده با بیان اینکه یک مداح خوب می‌تواند در ترویج توحید تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: در مباحث مختلف سیاسی و اجتماعی می‌تواند با اشعار، لحن و صدای دلنشین خود نسبت به مردم تاثیرگذار باشد و رسالت اصلی که ترویج معارف اهل بیت عصمت و طهارت(علیه‌السلام) و شناخت خداوند متعال است را به نحو احسنت انجام دهد.

ارسال نظرات