شهر ابرکوه از جمله شهرستان‌هایی است که گاه در معرض خطر سیلاب‌ها قرار می‌گیرد و از آنجا که برای این سیلاب‌ها، مسیل در نظر گرفته نشده، شهر و شهروندان را دچار مشکلات جدی می‌کند.
کد خبر: ۸۵۸۳۱۴۷
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از ابرکوه: ویژگی های مورفولوژیکی شهرستان ابرکوه نشان می دهد که سیلاب  همیشه این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است، تعدد مسیل ها در اکثر نقاط شهر که عمدتا به صورت غرب به شرق این شهرستان پراکنده می باشد، نشان از تاثیر منطقه از حوزه های آبریزی شمال فارس را دارد. بررسی سوابق موجود بر گسیل سیلابه های اصلی حتی از رودخانه ایزدخواست فارس، دلالت دارد، این سیلابه ها تا حدودی معماری سکونت  گاههای حوزه شهرستان ابرکوه را تحت تاثیر خود قرار داده اند، و این مساله در شهر ابرکوه به وضوح قابل مشاهده است.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه اظهار داشت: شهر ابرکوه بر اساس ویژگی های جغرافیایی و موقعیت استقرار در عمیق ترین نقطه حوزه آبریز شمال فارس همیشه تهدید سیلاب را پیش روی خود داشتند و سیلاب همیشه در ساختار شهر ابرکوه و حوزه های پیرامون آن تاثیر داشته است.

احمدرضا اسدی افزود: یکی از معضلات عمده شهر ابرکوه حفاظت و تامین ایمنی تاسیسات و تجهیزات و حوزه های سکونت گاهی از خطر سیلاب می باشد.

وی  بروز صدمات و خسارات جدی در شهر، طی دوره های سیلاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تا حدودی سیلاب های شمال شهر کنترل شده و در جنوب شهر با تمهیداتی از حجم سیلاب کاسته شده است، ولی خطر بروز سیلاب در شهر هنوز غیر محتمل نیست. لذا دستگاههای متولی امر بایستی اقدامات موثر و مشترکی را در این زمینه انجام دهند.

اسدی عنوان کرد: بر اساس بازدید های میدانی که از حوزه جنوبی شهر ابرکوه انجام گردیده است، وجود دستکاری های غیر اصولی مسیل ها و بعضا ایجاد موانع فیزیکی در مسیر سیلاب، بوضوح قابل مشاهده می باشد. متاسفانه مسیر جنوبی شهر با تخلیه نخاله ساختمانی در بستر رودخانه و به ویژه در مقطع عرضی آن و ساخت ابنیه در مسیر سیل و ساخت دیوار محیطی در مزارع مورد تعرض قرار گرفته است.

این مقام مسئول بیان کرد: به دلیل دوره بازگشت طولانی و بروز سیلاب و عدم امکان پیش بینی قطعی در مورد وضعیت بارش ها ضرورت داردکه مسئولان و شهروندان بایست نسبت به حفظ مسیل و مخزن ذخیره شهر و امکان سنجی گسترش افزایش مخزن سد انحرافی جنوب غرب شهر حساسیت و اهتمام لازم را به عمل آورند.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه در ادامه بیان داشت: از جمله مشکلات پیش روی مدیریت شهری شهرستان تصمیم گیری در مورد پوکه های قنات های خشکیده است که بعضا با سیلابی شدن محدوده های اطراف میله های قنات و خطر هدایت سیلاب به داخل پوکه های قنات و نهایتا سیلاب با عبور از کانال قنات در مظهر قنات ظاهر شده و زمینه های زراعی قدیم که در توسعه شهری مورد ساخت و ساز قرار گرفته اند را دچار آسیب خواهند کرد و از سوی دیگر پر نمودن آنها باعث تجمع سیلاب هدایت شده به پوکه قنات و فروریزی سقف کانال قنات و فروکش نمودن زمین و ایجاد آسیب های جدی به ابنیه و تاسیسات و جاده های در مسیر می گردد.

اسدی اظهار داشت: در حال حاضر تاسیسات موجود نظیر مخزن ذخیره سیلاب جنوب شهر و سد انحرافی جنوب غرب از ظرفیت کافی برخوردار نیستند و بایستی کلیه اقدامات حفاظتی و حراستی در مورد حفظ و نگهداری و مرمت احتمالی سد انحرافی به عمل آید.

وی به نقش سیلاب در ایجاد مانع در توسعه کمی و فیزیکی شهر اشاره کرد و افزود: می توان به آخرین نحوه  برخورد با سیلاب ها اشاره کرد که بر خلاف روش های معمول ایران که عمدتا با تکنیک هایی برای کنترل سیلاب اقداماتی صورت می گیرد و بایستی با تغییر نگرش روش هایی برای مدیریت سیلاب اتخاذ شود.

وی ادامه داد: کنترل سیلاب شامل مواردی نظیر محدود کردن بستر مسیل یا رودخانه با احداث دیواره ساحلی و یا ساخت و ساز های دست ساز مثل خانه و سیل بندهای انحراف، سد سازی و ابنیه فنی راه، نظیر پل می باشد؛ که بعضا با روش های غیر اصولی و در جای نامناسب باعث افزایش صدمات سیلاب می گردد.

وی خواستار به رسمیت شناخته شدن و پرهیز از دخل و تصرف در بستر و حرایم مسیل های موجود در توسعه و عمران سکونت گاههای شهرستان شد و گفت: شهرداری با تقاضا از اداره آب منطقه ای استان خواستار تعیین و تثبیت موقعیت مسیل های موجود در اطراف شهر شده است و همچنین تلاش دارد نسبت به جلوگیری از گسیل سیلاب های ایجاد شده در حوزه های خارجی شهر به داخل شهر اقدام نماید.

اسدی در پایان از حمایت و کمک موثر اداره منابع طبیعی و تامین منابع مالی اجرای پروژ های تعریف شده در این راستا که با حمایت مالی فرمانداری شهرستان ابرکوه به انجام خواهد رسید یاد کرد و افزود: ستاد حوادث و بحران نیز یکی از ارگانهای موثر و همکار در این مورد می باشد که با پیگیریهایی که در حال حاضر انجام می شود و با هم افزایی توان های مالی و اجرایی دستگاههای مرتبط شاهد آن خواهیم بود که در آینده نزدیک معضل سیلاب های خارجی شهر به داخل شهر تعدیل و یا به طور کامل رفع شود.

 

ارسال نظرات