یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی ضمن تشریح جزئیات طرح خوداتکایی گوشت قرمز، گفت: پیش بینی ما این است که در پایان برنامه ششم توسعه، تولید گوشت قرمز به حدود ۹۰۰ هزارتن افزایش یابد.
کد خبر: ۸۵۸۳۲۹۰
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا ملاصالحی درباره جزئیات طرح خوداتکایی گوشت قرمز اظهارداشت: در حال حاضر تولید گوشت قرمز در کشور حدود ۷۸۵  هزار تن برآورد می شود، ضمن اینکه سرانه تولید این محصول در کشور حدود ۱۰ کیلوگرم است.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد گوشت قرمز کشور از دام‌های سنگین (گاو، گاومیش وشتر) و مابقی از جمعیت دام سبک تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه فعلی تولید پایین است، دلیل این مساله را محدودیت‌هایی عنوان کرد که کشور با آن مواجه است.

به گفته ملاصالحی، در حال حاضر ۳۵ درصد از گوشت  قرمز کشور از جمعیت گوسفند، ۱۱.۵ درصد از جمعیت بز، ۷.۵ درصد از جمعیت گاو اصیل، ۲۷.۵ درصد از جمعیت  گاو آمیخته، ۱۷ درصد از جمعیت گاو بومی و حدود یک درصد از جمعیت شترو گاو میش حاصل می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی افزود: ما به دلیل شرایط خاص اقلیمی که در کشور وجود دارد، قادر به پرورش نژادهای خالص گاو گوشتی نیستیم، چراکه مراتع با کیفیت و مناسب برای این کار در اختیارمان نیست.

ملاصالحی با بیان اینکه هدف اصلی وزارت جهاد ازتوسعه پرورش و نگهداری جمعیت گاو، تولید شیر است، اظهارداشت: گوساله‌های نر و دام‌های حذفی حاصل از این جمعیت وارد چرخه تولید گوشت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از جمعیت دام سبک کشور وابسته به علوفه مراتع است، افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود در مراتع، امکان افزایش جمعیت گوسفند و  بز در این نقاط وجود ندارد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس قانون ما مکلف هستیم سالانه بخشی از جمعیت دام متکی به مراتع را کاهش دهیم.

ملاصالحی با بیان اینکه در این راستا سامانه‌های جدیدی را خارج از مراتع تعریف کردیم و در حال ایجاد آنها هستیم، گفت: بنابراین بخشی از پرورش گوسفند و بز خارج از مرتع و در سیستم‌های مزرعه‌ای و نیمه بسته‌ انجام می‌شود.

به گفته وی، سامانه‌های فوق به علوفه مراتع وابسته نیستند و تغذیه آنان از محل پس‌چر مزارع، علوفه دستی و فراورده‌های فرعی بخش کشاورزی انجام خواهد شد.

ملاصالحی با بیان اینکه جمعیت دام سبک کشور، طی سالیان طولانی در سیستم مرتع، چرا و کوچ حضور داشتند و به این نوع سیستم عادت دارند، گفت: بنابراین انتقال این دام‌ها به سیستم‌های بسته و نیمه بسته که بخش عمده‌ای از علوفه مورد نیاز در آنجا به صورت دستی تامین می‌شود، راندمان کافی را نخواهد داشت.

۲ طرح وزارت جهاد برای افزایش تولید گوشت قرمز

وی اضافه کرد: در این راستا ما ۲ طرح خاص برای جمعیت گوسفند در جهت افزایش تولید گوشت قرمز داریم، که طرح اول مربوط به تولید ترکیب‌های نژادی جدید است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی صفات در جمعیت گوسفند بومی از جمله صفات مربوط به تولید مثل و راندمان ضریب تبدیل علوفه به گوشت نیاز به اصلاح دارند و ما در طرح مذکور این صفات را با استفاده از نژادهای خارجی اصلاح می‌کنیم، گفت: با ترکیب نژادهای خارجی و بومی، نژادهای جدیدی را تولید خواهیم کرد که ضمن به ارث بردن خصوصیات خوب دام‌های بومی از جمله مقاومت، کیفیت و طعم گوشت، کمبودها را نیز جبران خواهند کرد به نحوی که دام‌ها بتوانند در سیستم غیرمرتعی بهره‌وری اقتصادی مثبتی داشته باشند.

وی، طرح دوم را «طرح تلاقی یک طرفه» عنوان کرد و ادامه داد: در این طرح با استفاده از پایه‌های بومی گوسفند و تلاقی آنها با برخی نژادهای وارداتی، بره‌هایی را تولید خواهیم کرد که راندمان خوبی از لحاظ پرواربندی خواهند داشت و به افزایش تولید گوشت قرمز کمک می‌کنند.

تولید ۹۰۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور  

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: پیش بینی ما این است که در پایان برنامه ششم توسعه، تولید گوشت قرمز به حدود ۹۰۰ هزار تن افزایش یابد، ضمن اینکه سرانه تولید با در نظر گرفتن رشد ۲ درصدی جمعیت به حدود ۱۰ کیلو و ۹۰۰ گرم  خواهد رسید.

به گفته ملاصالحی، در برنامه ششم توسعه نسبت تولید گوشت قرمز که هم اکنون بیشتر از سوی دام سنگین است، به سمت دام سبک تغییر می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه بخشی از دام و گوشت قرمز عرضه شده به بازار داخل، جذب بازار نمی شود، گفت: در سال گذشته، رقم قابل توجهی دام سبک از کشور صادر شده است و این نشان می‌دهد که بازار داخلی کشش لازم را در این زمینه نداشته است.

ملاصالحی با اشاره به اینکه  عمده گوشت وارداتی در سالیان اخیر توسط کارخانجات فرآوری و تولیدکننده سوسیس و کالباس انجام شده است، گفت: کارخانجات مذکور  برای اینکه قیمت تمام شده تولید فراورده‌هایشان پایین  باشد به دنبال گوشت‌های وارداتی ارزان قیمت از کشورهایی مانند هندوستان بودند، ضمن اینکه برخی از این گوشت‌های وارداتی هم از کشور برزیل وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه واردات این کالا در سال‌جاری کاهش زیادی داشته است و ما با انباشت دام پروری در کشور مواجه هستیم، گفت: در سال ۹۳، آمار ثبتی گمرک ۶۸ هزارتن واردات داشتیم، ضمن اینکه در سال هدف علاوه بر پوشش واردات و بی نیازی کشور از این اقدام، ۱۰ هزار تن صادرات نیز خواهیم داشت.

ارسال نظرات