محمد اسماعیل طالب‌لو، ابتدای کار زنبورداری را با یک کندوی عسل شروع کرده است و به مرور آن را گسترش داده است و هم اکنون این کندو‌ها را به ۲۶۰ کندوی عسل رسانده و اعضای خانواده‌اش و فرزندانش نیز مشغول به فعالیت در زنبورداری وی شده‌اند.
کد خبر: ۸۵۸۳۳۶۷
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد اسماعیل طالب‌لو، به عنوان یک زنبوردار نمونه کشوری درباره شغل زنبورداری و پرورش زنبور در کشور گفت: برای فرد مبتدی در ابتدا خرید سه کندو زنبور کافی است اما می‌توان به مرور تعداد آن را افزایش داد؛ امکانات خاصی نیز برای زنبورداری لازم نیست فقط مکان کوچ دادن زنبور دارای اهمیت دارد، به این شکل که کندو‌ها در زمستان به مکان گرم و در تابستان به مکان خنک نیازمند هستند.

ضرورت سه مرتبه کوچ دادن زنبور در سال
این زنبوردار درباره شرایط نگهداری زنبور عسل افزود: زنبوردار باید به خوبی از زنبور‌ها مراقبت کند و این حشره را کوچ دهد تا عسل به دست بیاید، به این دلیل که در مکان ثابت چیزی عاید زنبوردار نمی‌شود؛ به عنوان مثال بنده در ابتدای مهر تا ۱۵ اردیبهشت در منطقه‌ای که هستم فصل رو به اتمام است و کندوهای زنبور را به شهریار منتقل می‌کنیم پس از آن کندو‌ها به اطراف همدان برده می‌شوند، در این مکان گل‌ها به مرور در حال شکفتن هستند و در این حالت زنبور به جمع آوری عسل می‌پردازد پس به شکل کلی باید سه مرتبه در سال کندو را کوچ داد.

وی در ادامه افزود: پس از اینکه زنبور از لانه بیرون آمد از هر گلی بازدید می‌کند و بر روی حدود ۲ تا ۴ هزار گل می‌نشیند تا عسل تولید کند، به این شکل از خرداد تا آخر تیرماه کندو از عسل پر می‌شود.

برداشت زیاد عسل از کندو به دلیل استفاده از مواد شکری است
طالبلو تصریح کرد: پس از برداشت عسل در ابتدای ماه پنجم زنبور‌ها را به مکانی دیگر که گل و گیاه فراوان داشته باشد، منتقل می‌کنم و به این شکل کندو‌ها حدود دو ماه آنجا می‌مانند، سپس مجدداً عسل را جمع آوری می‌کنیم، بخشی از آن را برای خود برمی‌داریم و بخشی از آن را برای زنبور باقی می‌گذاریم پس به این شکل حدود شش تا هفت کیلو از عسل را برداشت می‌کنیم و نصف آن را برای زمستان گذرانی زنبور باقی می‌گذاریم سپس در ابتدای مهر کندو‌ها را به تهران باز می‌گردانیم.

وی در ادامه افزود: معمولاً عسل طبیعی در هر کندو حدود شش کیلو بیشتر نیست و برداشت عسل زیاد از کندو به دلیل استفاده از مواد شکری است که به زنبور می‌دهند و ساکاروز بالا دارند.

آزمایش تنها راه شناخت اصل طبیعی از غیر طبیعی است
این زنبوردار درباره شیوه شناخت عسل طبیعی ازغیر طبیعی بیان کرد: نمی‌توان عسل طبیعی را از غیر طبیعی آن تشخیص داد و فقط آزمایش است مشخص می‌کند آیا شکر دستی به حشره داده شده است یا خیر و با خوردن عسل نمی‌توان این موضوع را تشخیص داد.

وی در مورد رنگ‌های متفاوت عسل اذعان کرد: رنگ متفاوت عسل به گل و گیاهی که زنبور بر روی آن می‌نشیند بستگی دارد؛ عسل رنگ سیاه مربوط به مناطق نزدیک به بندرعباس است که از درخت سدر تغذیه می‌شوند، عسل اقاقیاً نیز رنگ تیره‌ای دارد، در شیراز نیز به واسطه یک نوع گیاه خاص رنگ عسل سبز است.

طالب‌لو، درباره شکرک موجود در عسل گفت: ممکن است به دلیل اضافه کردن شکر و یا موم زیاد در عسل باشد اما عسل خوب عسلی است که پس از گذشت یک سال هم شکرک نمی‌بندد بلکه روی آن سفت و مانند ماست می‌شود به شکلی که با قاشق می‌توان آن را برداشت.

عسل خوب تاریخ مصرف و نگهداری ندارد
وی تاکید کرد: نکته‌ای که درباره زمان نگهداری عسل وجود دارد این است که عسل تاریخ نگهداری ندارد و کمترین میزان نگهداری آن صد سال است و خراب شدنی نیست در ضمن هیچ میکروبی نمی‌تواند وارد آن شود؛ عسل خوب سفت شده اما رنگ عسل به مرور زمان تیره‌تر می‌شود.

تاثیر مصرف عسل بر درمان بیماری‌ها
این زنبوردار درباره خواص درمانی عسل نیز اظهار کرد: عسل یک ماده مفید غذایی برای بدن انسان است و شامل قند‌ها، ویتامین‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و نمک‌های معدنی می‌شودهمچنین عسل دارای ۸۱ یک ماده غذایی است و یک دارو محسوب می‌شود، به عنوان مثال درباره بیماری‌ام اس گفته شده اگر فردی از ابتدا عسل مصرف کند دچار آن نمی‌شود و سکته قلبی نیز به سراغ فرد نمی‌آید اما تنها مسئله که باید مورد توجه باشد اینکه عسل چاق کننده است.

طالب‌لو، درباره موارد استفاده از موم عسل تصریح کرد: در کارخانه از موم ورق تولید می‌شود و از آن در کندو استفاده می‌شود به این شکل که زنبور بر روی پوکه کار می‌کند و سلول‌ها را می‌بافد سپس به جمع آوری عسل می‌پردازد البته موم مصنوعی که از پارافین ساخته می‌شود نیز در بازار وجود دارد اما ما برای ساخت پوکه عسل از موم مصنوعی استفاده نمی‌کنیم به این دلیل که زنبور معمولا روی آن کار نمی‌کند مگر اینکه ناچار باشد.

وی با اشاره به اینکه در فصل بهاراز هر کندو می‌توانید ۱۰ تا ۲۰ ملکه زنبور پرورش داد و محدودیتی در این باره وجود ندارد، بیان کرد: در هر کندو ۱۰ تا ۳۰ هزار زنبور وجود دارد که در آن یک ملکه قرار می‌دهیم ملکه ۵ سال عمر می‌کند و در این مدت می‌تواند یک میلیون تخم گذاری کند البته دو سال اول ملکه تخم‌گذاری مناسبی دارد اما پس از دو سال بهتر است ملکه را عوض کرد.

طالبلو درباره شیوه درست شدن عسل گفت: زنبورعسلدان دارد با حرکت بر روی گل‌ها شهد گل‌ها را می‌مکد و دارای غده‌ای است که مواد دیاستاز تولید می‌کند و وقتی این ماده را داخل شهد می‌ریزد به عسل تبدیل می‌شود.

اشتغال آفرینی در کشور با زنبورداری
وی درباره گسترش رشته زنبورداری به منظور ایجاد اشتغال در کشور گفت: بنده در ابتدای کار با یک کندوی عسل شروع کردم که به مرور آن را گسترش دادم و زمانی به ۲۶۰ کندوی عسل رسیده بود و هم اکنون اعضای خانواده به همراه فرزندانم در این مسیر با من همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر فرد می‌تواند به تعداد ۱۰۰ کندو رسیدگی کند، ابرازکرد: زنبوردار به مدت ۶ ماه از کندو‌ها مراقبت می‌کند سپس فرد می‌تواند ۶ ماه دوم را به استراحت بپردازد اما نکته مهم این است که فرد زنبوردار باید بتواند در دو منطقه حشرات را کوچ دهد.

این زنبوردار درباره میزان تولید عسل اظهار کرد: میزان تولید عسل در سال به زنبوردار بستگی دارد ممکن است زنبوردار یک سال فقط به دنبال افزایش تعداد زنبور باشد و تمایلی برای به دست آوردن عسل نداشته باشد و سال دیگر افزایش میزان عسل را مدنظر داشته باشد.
ارسال نظرات