یک متخصص داروسازی هسته‌ای:

درمان سرطان‌ و تومورهای داخلی با رادیو داروها/ فورمولاسیون ایرانی جدید داروی ترودات

یک متخصص داروسازی هسته‌ای گفت: رادیوداروها در تشخیص سرطان‌ها به ویژه در شیمی‌ درمانی نقش مهمی دارند و باعث می‌شوند زمان طلایی درمان بیمار از دست نرود.
کد خبر: ۸۵۸۳۳۷۵
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر علیرضا درودی، درباره کاربرد رادیوداروهای جدید در کشور گفت: رادیودارو‌ها تقریباً برای امور تشخیصی استفاده می‌شوند که اکثر این رادیو دارو‌ها به جز رادیو ایزوتوپ تکنسیوم و ژنراتور آن، در ایران تولید می‌شوند.

وی در ادامه افزود: برای تشخیص بیماری‌ها و پزشکی هسته‌ای از رادیو داروهای ساخت داخل استفاده می‌کنیم که تولید آن از ابتدا انجام می‌شود که در این باره اسکن قلب با تالیوم ۲۰۱ توسط سیکلوتروم کرج انجام می‌شود، تمامی حوزه پزشکی هسته‌ای نیز از آن استفاده می‌کنند.

فورمولاسیون جدید داروی ترودات متعلق به ایران است
این متخصص داروسازی هسته‌ای درباره درمان بیماری‌های روانی به وسیله رادیودارو‌ها تصریح کرد: برای تشخیص پارکینسون از رادیو داروی ترودات استفاده می‌شود به این دلیل که می‌توان آن را با تکنسیوم "لیبل" کرد و ما آن را در مرکز پزشکی هسته‌ای گلستان در دانشگاه جندی شاپور اهواز انجام دادیم و نتایج خوبی نیز دریافت کردیم که حتی نتیجه را برای چاپ در مقالات معتبر جهانی ارسال کردیم؛ در واقع فورمولاسیون جدید ترودات نیز متعلق به ایران است.

وی درباره کاربرد رادیودارو‌ها در تحقیقات پژوهشی افزود: در زمینه رادیودارو‌ها از بُعد پژوهشی خارج شده‌ایم و به حالت کاربردی در حال استفاده از آن هستیم.

تاثیر رادیودارو‌ها در درمان بیماری‌ها
درودی ادامه داد: رادیودارو‌ها در پزشکی هسته‌ای تغییرات فیزیولوژیک را دنبال می‌کنند علی‌رغم تکنیک‌های جدید مانند‌ ام آر آی و سی تی اسکن که بیشتر تغییرات آناتومیک بافت را نشان می‌دهند، پزشکی هسته‌ای این خاصیت را دارد که تغییرات فیزیولوژی را بررسی کند یعنی پیش از اینکه ضایعات به حدی برسد که تغییرات آناتومی ایجاد شود و نتوان درمانی انجام داد، درواقع زمان طلایی درمان را از دست نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه با تشخیص خوب می‌توان درمان خوبی نیز انجام داد، اذعان کرد: رادیودارو‌ها در تشخیص سرطان‌ها به ویژه در شیمی‌ درمانی بیمار نقش مهمی دارند به این دلیل که پرهزینه‌ترین دارو‌ها مربوط به سرطان است که این موضوع با رادیو دارو‌ها امکان‌پذیر است.

درمان تومورهای تیروئید با رادیواکتیو
این متخصص داروسازی هسته‌ای تاکید کرد: رادیودارو‌ها معمولاً دو مدل هستند یا برای تشخیص یا برای درمان استفاده می‌شوند؛ در درمان‌ها بیشتر از ذرات شتاب دهنده یا ذرات و مواد رادیواکتیو که ناشر مواد الفا و بتا باشد استفاده می‌شود، همچنین رادیواکتیو در درمان تومورهای تیروئید نیز کاربرد دارد که از تابش بتا برای درمان و از پرتو گاما برای تصویربرداری استفاده می‌شود.
ارسال نظرات