با روش نابارورسازی و فناوری هسته ای:
آیین رونمایی از فاز نیمه صنعتی پروژه کنترل کرم گلوگاه انار با روش نابارور سازی و فناوری هسته ای در شهر عقدا از توابع شهرستان اردکان باحضور معاون پژوهشی علوم و فنون مرکز هسته ای کشور و مسئولان استان و شهرستانی برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۸۴۰۶۹
|
۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از عقدا؛ معاون پژوهشی علوم و فنون مرکز هسته ای کشور گفت: تحقیقات هسته ای به کشاورزان در بحث کاهش خسارت و استفاده از نوع آبیاری پیشرفته یاری می رساند.
این مسئول افزود: تکنولوژی هسته ای به عنوان انرژی پاک بشمار می رود که در بخش های مختلف صنایع، محیط زیست، درمان بیماری های صعب العلاج نظیر سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: خسارت ناشی از کرم گلوگاه به عنوان مهمترین آفت گریبانگیر انار در کشور است که تاکنون روشهای مختلفی برای مبارزه با آن اجرایی شده ولی موفق نبوده ، امیدواریم که با این روش مشکلات حل شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد هم در این مراسم با اشاره به اینکه آفت کرم گلوگاه انار به عنوان آفت کلیدی و درجه یک باغات استان یزد بشمار می رود گفت: سالیانه سه هزار میلیارد ریال خسارت از طریق آفت کرم گلوگاه انار متوجه کشاورزان و باغات کشور می شود که بعنوان یکی از مشکلات صادرات این محصول در کشور بویژه در استان یزد و شهرستان اردکان نیز محسوب می شود.

سیدجمال سجادی پور با عنوان این مطلب که تحقیقات پیشین پژوهشکده علوم و فنون هسته ای کشور بصورت آزمایشی در ایستگاه تحقیقات ساوه انجام شده و نتایج مطلوبی نیز بدست آمد، خاطرنشان کرد: با توجه به رضایت بخش بود نتایج طرح مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار به روش هسته ای در ایستگاه تحقیقات ساوه، این طرح بصورت پایلوتی از دی ماه سال گذشته نیز در باغ های انار شهرستان های مهریز و اردکان به اجرا درآمد که امروز نتایج اولیه آن با حضور کارشناسان ایستگاه تحقیقات پژوهش هسته ای کشور در عقدا مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل جهادکشاورزی استان روش کنترل آفات را یکی از جنبه‏‏های مفید کاربرد انرژی هسته ای در بخش کشاورزی بیان کرد و افزود: در این طرح با استفاده از پرتوهای یون ساز اشعه ی گاما، کرم گلوگاه نر عقیم شده و از تولید مثل آن جلوگیری می شود.
وی با اشاره به اینکه سالیانه حدود 900 هزار تن انار از باغ های کشور برداشت می شود که حدود 30 درصد آن از طریق آفات بویژه کرم گلوگاه از بین می رود، اظهار کرد: با هماهنگی‏های انجام شده با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته‏‏ای و مدیریت حفظ نباتات استان در 45 هکتار از باغ های عقدا اردکان عملیات کنترلی کرم گلوگاه انار انجام شده که این طرح در 15 هکتار باغات مهریز نیز در حال اجرایی شدن است.
دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت انار هم در این مراسم، با بیان اینکه میوه انار در دنیا یک محصول ویژه بشمار میرود، گفت: انار ایران در دنیا بدلیل میزان تولید رتبه اول را دارد بگونه ای که در سال تقریبا 800 تا 900 هزار تن تولید انار داریم که تا این سال ها بالاترین مقدار تولید در دنیا بشمار می رود.
سید حسین گلدان ساز با اشاره به ویژگی های خاص انار اظهار داشت: نتایج تحقیقات علمی دنیا نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در این میوه برای درمان و یا پیشگیری برخی بیماری ها به ویژه برخی سرطان ها بسیار مؤثر است.
وی گفت: کشور ما هم که تولید کننده اصلی این میوه است باید تدابیر خاصی بیندیشد تا جایگاه کمی و کیفی خود را در دنیا حفظ کند.
این کارشناس با اشاره به مزایای انارهای تولید شده در کشور، یادآور شد: در هیچ کجای کشور انار سم پاشی نمی شود و محصول بدون سم برای سلامت جامعه حائز اهمیت است.
گلدان ساز با تاکید بر اینکه در کشور آفات و بیماری های کمی روی انار وجود دارد، اضافه کرد:مقداری هم که داریم باغداران و کارشناسان می دانند که بدلیل برخی خصوصیات زیستی آن ها، سم پاشی باعث کاهش خسارت آنها نمی شود لذا خوشبختانه سم بطور کلی در باغ انار ما وجود ندارد و دنیا به این خصوصیت انار ایران توجه خاص دارد و این ویژگی را می پسندد.
وی افزود: متأسفانه باغداران ما سال هاست که خسارت می دهند و علت اصلی این خسارت وجود آفتی بنام کرم گلوگاه است، این آفت باعث آلوده و پوسیدن شدن انار می شود.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی هسته ای به افزایش تولید ، کاهش تلفات و بالا رفتن امنیت غذایی و ارتقای کیفیت محصولات می انجامد گفت : محصولات زراعی مثل انار یک برند ایرانی است که باید تلاش کرد میانگین تولید آن درکشور افزایش یابد .
محمدرضا تابش با اشاره به اینکه یزد پنجمین تولیدکننده انار در کشور با 15 تن محصول ، اردکان چهارمین تولیدکننده انار با سطح زیرکشت 700 هکتار که 400 هکتار آن در شهر عقدا است شناخته شده است افزود: آفت کرم گلوگاه باعث نابودی و خسارت زیادی به کشاورزان می شود.
وی بابیان اینکه با محدودیت های حاکم که در حوزه کشاورزی همچون کمبود اب و شوری خاک این مساله را نباید سرسری گرفت افزود : با فعالیت این پژوهشکده به همراه جهاد کشاورزی امیدواریم شاهد کاهش تلفات باشیم و نفعی به کشاورزان برسانیم.
نماینده مردم اردکان افزود: استفاده از دانش هسته ای برای تولید و پرورش گیاهان کم اب خواه همراه با شوری خاک موثر و همچنین منجر به کاهش استفاده سموم شیمیایی خواهد شد.










ارسال نظرات