اهالی شهر گیوی با فرا رسیدن عاشورا با برگزاری مراسمات سینه زنی و زنجیرزنی در سوگ سید و سالار شهیدان گریستند.
کد خبر: ۸۵۸۴۷۴۵
|
۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر، مردم شهرستان کوثر بخصوص اهالی شهر گیوی در عاشورای حسینی دسته های سینه زنی و زنجیر زنی و همینطور هیات های عزاداری را در سطح شهرستان تدارک دیده اند و عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدا...الحسین (ع) و یاران باوفایش نشان داده و در سوگ آنان عزاداری و نوحه‌سرایی کردند.
مراسمات سینه زنی و زنجیر زنی در خیابانها و کوچه ها و همچنین به جای آوردن آیین "شاه حسین وای حسین" توسط جوانان از دیگر مراسمات روز عاشورا در شهر گیوی است.
آیین " شاه حسین وای حسین" اکثراَ توسط جوانان انجام می یابد و آنها با در دست داشتن چوب های مشکی و یا شمشیر های چوبی با شعار های حسینی دین خود را نسبت به اباعبداله الحسین ادا می کنند.
اجرای تعزیه، تشکیل هیات‌های عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی، اطعام و نذری دادن در روز عاشورا و شام‌غریبان از جمله سنت‌هایی است که هر سال در ماه محرم در شهر گیوی برگزار می‌شود.
تعزیه خوانی یکی از این سنت‌هاست که بدون استثنا کلیه آحاد مردم در هر دو منطقه شهر گیوی برای تماشای آن جمع می شوند و هنرپیشه های این تعزیه را نوعی هنرنمایی برای تثبیت و تجلی نهضت حسینی و قیام عاشورایی می‌دانند و معتقدند زیبایی نهضت کربلا در تعزیه ناب و اصیل متجلی می‌شود که بایستی به درستی توسط افراد متدین در شهرستان اجرا شود.
طبق سنت‌های محلی در شهر گیوی در تمامی ایام محرم بویژه در ایام تاسوعا و عاشورا عموما مردم این شهر در عزاداری‌ها به‌صورت گروه گروه (گوههای سینه زنی، زنجیر زنی، عزاداران هیات ها و گروه شاه حسین و وای حسین) حرکت می‌کنند.
اطعام دادن و نذری دادن در روز عاشورا به عزاداران حسینی یکی دیگر از رسومات این شهر به شمار می‌رود.
از دیگر آیین ها، آیین خیمه برپایی در سطوح شهر است؛ خیمه ها در نقاط مختلف شهر بر پا می شود که نمادی از خیمه های امام حسین (ع) و یارانش در کربلاست، مردم با مشاهده این خیمه ها و گریستن در عزای حسینی، یاد شهدای قیام کربلا را در اذهان زنده می کنند.
گفتنی است که برخی از اهالی این منطقه که در شهرستانهای دیگر ساکنند برای شرکت کردن در این مراسمات به شهر خود بازگشته و عزاداری سید الشهدا را در کنار همشهریان خود به جای می آورد.

ارسال نظرات