سردار مشایخی: سردار همدانی هم ورزش مي‌كرد هم جهاد

سردار مشایخی گفت: سردار شهید همدانی هم ورزش می کرد و هم جهاد.
کد خبر: ۸۵۸۴۸۶۳
|
۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، يكي از مؤسسان باشگاه فجر و مقاومت بود و نقش تأثيرگذاري در رشد ورزش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي داشت. شهيد حسين همداني يكي از سرداران رشيد ايراني بود كه در دفاع از حرم زينب (س) به مقام رفيع شهادت نائل شد. اين شهيد مدافع حرم به پهلوان تختي تعلق خاطر زيادي داشت تا جايي كه در سن نوجواني به كشتي آزاد روي آورد. سردار همداني اولين مسئول كميته كشتي و باستاني سپاه بود و از جمله فرماندهاني بود كه ورزش را به خوبي مي‌شناخت. او تأكيد فراواني بر توسعه ورزش همگاني داشت و در اين راه از هيچ كوششي فروگذار نبود. سردار مجيد مشايخي در گفت‌و‌گو با «جوان» از روحيات پهلواني و تلاش‌هاي بي‌شائبه شهيد همداني صحبت كرده است.

شما به عنوان يكي از مسئولان سپاه كه سابقه طولاني مدت در عرصه ورزش داريد حتماً با فعاليت‌هاي سردار شهيد همداني در اين خصوص آشنايي داريد. در اين مورد توضيح مي‌دهيد؟

درود مي‌فرستم به روح پاك شهداي انقلاب اسلامي به ويژه شهداي ورزشكار. شهيد همداني يكي از ورزشكاران و ورزش‌دوستان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود. در سال 1372 زماني كه در نيروي زميني سپاه مشغول انجام وظيفه بودم او در در تيپ همدان و قرارگاه نجف فعاليت مي‌كرد. همزمان مسئوليت هيئت كشتي سپاه را نيز برعهده داشت. منتها در آن سال‌ها هنوز ورزش در بين آحاد جامعه و همچنين نيروهاي نظامي جا نيفتاده بود چراكه تازه از دفاع مقدس فارغ شده بوديم. براي آنكه ورزش بين مردم جاي خود را پيدا كند رؤساي سپاه مسئوليت هيئت‌هاي ورزشي را نيز به‌عهده داشتند. مدتي هم در كرمانشاه مسئوليت داشتند و در آن سال‌ها كرمانشاه ميزبان مسابقات كشتي نيروي زميني بود. يادم مي‌آيد در جريان مسابقات از اقامه نماز جماعت غافل نمي‌شديم و روي تشك كشتي صف‌هاي نماز جماعت تشكيل مي‌شد. برگزاري چنين مسابقاتي سبب رونق كشتي نيروي زميني سپاه شد. حتي باشگاه فجر هم سابقه تيمداري در ليگ كشتي را دارد. 

آيا در زماني كه در ورزش حضور نداشتند نيز پيگير اوضاع بودند؟ ميزان علاقه شهيد همداني به امور ورزشي به رغم مشغله فراوان تا چه اندازه بود؟

شهيد همداني پس از آنكه به تهران آمد به عنوان رئيس ستاد نيروي زميني سپاه انتخاب شد و همزمان عضو هيئت مديره باشگاه فجر سپاه نيز بود و تمام تلاشش را براي رونق ورزش در باشگاه مي‌كرد. در آن مدت پشتيباني او از ورزش بسيار نمود پيدا كرد و باعث شد سايرين نيز به توسعه ورزش سپاه كمك كنند. از طرفي سردار از برگزاري جشنواره‌هاي ايثار مربوط به فرزندان پسر و جشنواره كوثر مربوط به فرزندان دختر كاركنان سپاه پاسداران حمايت خوبي مي‌كرد. پس از آن در نيروي مقاومت نيز ما هر زمان كه به مشكل برمي‌خورديم به او مراجعه مي‌كرديم كه شهيد همداني نيز با تدبيرش مشكلات را حل مي‌كرد. تا قبل از شهادت ورزش را هيچ وقت ترك نكرد. شنا و كوهنوردي رشته‌هاي مورد علاقه او محسوب مي‌شد و البته چترباز هم بود. همچون يك ورزشكار حرفه‌اي ورزيده بود و همين ورزيدگي در مسئوليت‌هايي كه در هشت سال دفاع مقدس برعهده داشت بسيار به كمكش مي‌آمد. بدون شك سردار همداني يكي از تأثيرگذارترين افراد در ورزش ما بود و همه ما كه با او كار مي‌كرديم درس‌هاي زيادي از اين شهيد گرفتيم. 

نقش سردار همداني در شكل‌گيري باشگاه فجر و فتح چه بود؟

بعد از اتمام دفاع مقدس، ضرورت حضور نيروهاي نظامي در جامعه ورزش كشور و جذب جوانان، ستاد مشترك باشگاه فتح را تشكيل داد و نيروي زميني سپاه نيز تيم فجر را تأسيس كرد. بعدها باشگاه فتح را به باشگاه فجر واگذار كردند و تمام توان ورزش سپاه در اين باشگاه خلاصه شد. در همه استان‌ها تيم فجر را تشكيل داديم. سردار همداني در شهر همدان و در ميدان باباطاهر اين باشگاه را در شهرش تأسيس و سالن كشتي فجر را راه‌اندازي كرد. جوانان مستعد زيادي از همين باشگاه تربيت شدند و به سطح قهرماني رسيدند. 

پيگيري امور باشگاه را چگونه انجام مي‌دادند؟

شهيد همداني مرتب در حال برنامه‌ريزي و پشتيباني بود. زماني كه سردار صفارزاده رئيس تربيت بدني نيروي زميني سپاه بود هم از حمايت‌هاي شهيد همداني برخوردار بود. هر مشكلي كه پيش مي‌آمد سردار همداني اولين نفري بود كه به او مراجعه مي‌كرديم. سردار عضو هيئت مديره باشگاه مقاومت بود و در جلسات هفتگي كه برگزار مي‌شد حضور داشت. سردار همداني بدون اغراق يكي از افراد مؤثر در تصويب قوانين و بودجه براي باشگاه بود. 

ايشان سابقه حضور در كشتي هم داشتند؟ از علاقه شهيد همداني به جهان پهلوان تختي بگوييد. 

بله، سردار كشتي‌گير بود و در واقع كسي كه مسئول هيئتي ورزشي مي‌شود بايد تخصص لازم و آشنايي كافي به آن رشته را داشته باشد. مرحوم تختي يكي از قهرمانان ايراني است كه به خاطر پهلواني‌اش در ياد مردم باقي مانده. تختي براي سردار هم سمبل پهلواني بود. شهيد همداني تلاش مي‌كرد روحيه پهلواني را به جوانان تزريق كند، درست همانند امام (ره) كه به پسر مرحوم تختي توصيه كردند مثل پدرت پهلوان باش نه قهرمان. 

نوع نگاه سردار به ورزش قهرماني چگونه بود؟

شهيد همداني ورزش قهرماني را قله كوه توصيف مي‌كرد و ورزش همگاني را دامنه كوه. براي رشد ورزش همگاني تأكيد فراوان داشت. روحيه و نشاط جواني را تا آخرين لحظات در وجودش داشت. سردار هم ورزش مي‌كرد و هم جهاد. با روحيه مثال‌زدني‌اش از اين سنگر به آن سنگر مي‌رفت و ساكت بود و با گذشت. سعي مي‌كرد در وظايفش را به نحو مطلوب انجام دهد و روحيه ورزشي را حفظ كند. 

دغدغه حضور پرسنل سپاه و بسيج در ورزش را داشتند؟

البته كه اين دغدغه را داشت. به مأموريت سازماني‌اش توجه زيادي داشت. مي‌كوشيد تا ورزشكاران و قهرمانان خوبي تربيت شوند. هميشه اگر قرار بود ورزشكاران به مسابقاتي اعزام شوند قبل از آن با رؤساي هيئت‌ها جلسه مي‌گذاشت و همه مسائل را بررسي مي‌كرد. به خاطر همين روحيه ورزشي و پهلواني بود كه در ورزشگاه آزادي و در يك بازي فوتبال هم از اين سردار شهيد تجليل شد. 

خاطره خاصي هم از ايشان داريد؟

در سال 87 پس از آنكه هشت سال در بسيج ورزشكاران فعاليت مي‌كردم به پيشنهاد شهيد همداني بسيج اصناف را راه‌اندازي كرديم. يادم هست وقتي نامه خداحافظي‌ام را از بسيج ورزشكاران نوشتم سردار به من گفت كه «به خطت نمره 18 مي‌دهم.» البته من اصلاً دلم نمي‌خواست كه به بسيج اصناف بروم منتها خود سردار مي‌گفت كه من به روحيات تو آشنا هستم و مي‌دانم كه از پس اين مسئوليت برمي‌آيي. هميشه مي‌گفت «اصناف پهلوان و مشتي هستند.»
ارسال نظرات
آخرین اخبار