کارشناس فرق و مذاهبِ دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: اینکه امام حسین (ع) سیدالشهداء و سید جوانان بهشت هستند، مورد وفاق مسلمانان است و منکری ندارد. اما از زمانی که سلفی‌های تکفیری رشد کردند، آن‌ها در صدد ارائه تفکرات خطرناکی نسبت به ایشان هستند.
کد خبر: ۸۵۸۵۴۸۹
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام و المسلمین علی امیرخانی، کارشناس فرق و مذاهب اظهار داشت: سلفیان تکفیری حرکت امام حسین (ع) را باطل و یزید ملعون را حق معرفی می‌کنند. به این معنا که حکومت یزید، حکومت حقی بود، مردم با او بیعت کرده بودند، لذا مشروع بود و هر کسی در مقابل حکومت حاکم مشروع قیام کند، عملش خروجِ بر حاکم وقت محسوب می‌شود و رفتارش باطل است.

امیرخانی افزود: دقیقاً همین مسأله‌ در زمان یزید و ابن‌زیاد در جامعه اسلامی مطرح شد. آن زمان قائل بودند اسیران و کشته‌هایی که سرشان بالای نیزه‌هاست، خارجی هستند. خارجی در دیدگاه آنها یعنی افرادی که ضد حاکم مشروع جهان اسلام خروج کردند و حاکم نیز از خودش دفاع کرده است. در حال حاضر همین تفکر در لسان باقیمانده‌های خبیث بنی‌امیه دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: بر اساس همین تفکر، در روز عاشورا در پاکستان و بخشی از کشورهای اروپایی دیده شده ـ کلیپ‌های آن موجود است ـ که عده‌ای از پیروان اهل‌بیت (ع) در حال عزاداری بر امام حسین (ع) هستند و این گروهک‌های تکفیری مجالس عزاداری را مورد هجوم قرار می‌دهند و یا شعارهایی را مطرح می‌کنند؛ از جمله اینکه با صدای بلند می‌گویند «یزید فی الجنة». یزید در بهشت است. یا می‌گویند زنده باد بر یزید. این عقده‌ها و کینه‌ها همگی ناشی از تفکرات ناصحیحی است که اکنون در بخشی از جوامع اسلامی بوجود آمده‌ است.

امیرخانی درباره استدلال شیعه در مقابل دیدگاه سلفی‌های تکفیری که می‌گویند امام حسین (ع) ضد خلیفه وقت خروج کرد، بنابراین حسین(ع) برحق نیست، اظهار داشت: درباره این مطلب دو نکته وجود دارد. نکته اول اینکه از نگاه شیعه، به هیچ وجه حاکمیت یزید و حکمای بنی‌امیه مشروعیت نداشتند، همچنان که حاکمیت معاویه، پدر یزید چنین مشروعیتی نداشت. او ضد خلیفه وقت، یعنی امیرالمؤمنین (ع) خروج کرد و بعد با نیرنگ‌هایی که زد، خودش را حاکم اعلام کرد.

وی افزود: یزید هم از پدرش بدتر بود، بدون اینکه مورد مقبولیت کسی قرار گیرد، خودش را خلیفه محسوب کرد. از سوی دیگر اینکه حاکمی فرزند خودش را به عنوان خلیفه انتخاب کند و بیعتی هم با او از جانب دیگران صورت نگیرد، از نگاه خود اهل سنت اشکال دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: به عقیده اهل سنت، حاکم یا باید از راه بیعت و یا از راه انتخاب اهل حق انتخاب شود و در ماجرای خلافت یزید، هیچ کدام رعایت نشد، بلکه غیر از امام حسین (ع) خیلی‌ها از جمله ابن‌عباس و عبدالله بن زبیر با خلافت او مخالف بودند و او با حربه خشونت و حربه حذف فیزیکیِ مخالف به خلافت رسید. بالاخره بعد از 5 سال و پس از ظلم‌های فراوانی که انجام داد، مثل واقعه «حره» و واقعه به آتش کشیدن کعبه، کشته شد.

امیرخانی تأکید کرد: بنابراین یزید قطعاً ظالم و حکومتش نامشروع بود و ظلم او منحصر به آزار دیگران نبود، بلکه ایجاد بدعت، تحریف شریعت و رویگردانی از اسلام به معنای دین حداقلی، از کارهایی بود که انجام داد، تا جایی که امام حسین (ع) فرمودند اگر قرار باشد شخصی مثل یزید فرمانروا باشد، «عَلیَ الإسلام والسّلام»؛ یعنی باید فاتحه اسلام را خواند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم اینکه از نگاه شیعه اگر حاکمی ظلمی کند و این ظلم را نهادینه کند، هیچ منعی جهت قیام علیه آن حاکم نیست. حاکمی که ظلم و فساد می‌کند، مدارای با او معنا ندارد. یک وقت مجبور است مدارایی صورت گیرد، مثل صلح امام حسن (ع) با معاویه، ولی ایشان هیچ گاه معاویه را به عنوان حاکم مشروع قبول نداشت.

امیرخانی درباره دیدگاه اهل سنت و برخی سلفی‌ها نسبت به امام حسین (ع) اظهار داشت: ما اهل سنت را غیر از سلفی‌های تکفیری می‌دانیم. از طرفی، اینگونه نیست که تمام سلفی‌ها امام حسین (ع) را ناحق و یزید را برحق بدانند. جمعیت کثیری از سلفی‌ها قائل هستند امام حسین (ع) بر حق بوده، نیت خوب هم داشته است.

وی افزود: آنها اذعان دارند جای حسین(ع) بهشت است، اما دلیل نمی‌شود دفاع یزید و حکومت اسلامی‌اش را باطل بدانیم. ولی تندروهای سلفی که پر از حقد و کینه نسبت به اهل‌بیت (ع) است، معتقد هستند امام حسین (ع) و حرکتش ناحق و یزید برحق بود که البته این‌ها در اقلیت هستند و حتی بین اهل سنت جایگاهی ندارند. اما همین که بدانیم در جامعه امروزی هنوز همان استدلال‌های بنی‌امیه وجود دارد، برای آگاهی جامعه اسلامی کنونی ما اهمیت بسزایی دارد.

امیرخانی درباره موج این نوع از جریان سلفیت در ایران اظهار داشت: به هر حال در ایران تفکرات سلفیِ تکفیری نفوذهایی ولو حداقلی دارد، هر چند در ایران کنترل‌ شده است و به راحتی نمی‌توانند تبلیغات و فعالیت‌های آنچنانی خودشان را داشته باشند، ولی از آنجا که تفکرات این‌ها بر این است که عزاداری باطل است، احیای شعائر حسینی باطل است، مخالفت آشکاری با عزاداری‌های شیعیان دارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه تمام فرق اسلامی نسبت به ماجرای امام حسین (ع) نگاه مثبتی دارند، اظهار داشت:  تمام مذاهب اسلامی از جمله اهل سنت، نسبت به اینکه امام حسین (ع) از ذریه پاک و مطهر پیامبر (ص) و مورد تأیید ایشان هستند هیچ شکی ندارند و بر همین اساس تقریباً تمام مذاهب اسلامی در این مسأله اجماع دارند که سپاه یزید، سپاه عمر سعد، سپاه ابن‌زیاد در ماجرای شهادت امام حسین (ع) مقصر هستند، ملعون هستند، منفور هستند.

وی افزود: حتی برخی اهل سنت حکم به کفر یزید و سپاهیان او دادند. هرچند در طول تاریخ عده‌ای نسبت به کفر یزید ایراداتی گرفتند و توجیهاتی آوردند، اما نظر غالبی نبوده است. بنابراین اینکه امام حسین (ع) سیدالشهداء است و سید جوانان اهل بهشت هستند، مورد وفاق تمام مسلمانان است و منکری نداشته، اما از زمانی که جریان سلفی‌های تکفیری در جهان اسلام رشد کرد، در صدد ارائه تفکرات خطرناکی نسبت به ماجرای امام حسین (ع) هستند.

امیرخانی اظهار داشت: تکفیری عنوان گروهی است که غیر از  تفکر باطل خودشان کسی ـ به ویژه شیعیان و شعارشان ـ را قبول ندارند و شیعیان را کافر می‌دانند. متأسفانه در دوران اخیر جریانی ایجاد کردند که اساس حرکت امام حسین (ع) را زیر سؤال بردند و به هواداری از یزید پرداختند.

وی ادامه داد: برخی از آنها اظهار می‌کنند امام حسین (ع) برحق بود، نیت حقی هم داشت، اما وقیحانه می‌گویند به مشورت بزرگانی چون عبدالله بن عباس و عبدالله بن عمر عمل نکرد و به کار نسنجیده‌ای دست زد. این دیدگاه سلفیان را خیلی از علمای اهل سنت مردود شمردند و حرکت امام حسین (ع) را حرکتی مصلحانه و در راستای احیای دین جدش و در برابر بدعت‌های پرشمار یزید بن معاویه به شمار آوردند.

ارسال نظرات