شینگن آلمان 35 میلیون تومان؛ایتالیا-لهستان 25 میلیون، 10 تا یکی ویزا نمی‌دن .. ویزای شینگن بدون انگشت‌نگاری از روسیه 50 میلیون تومان، این‌روزها شبکه افراد قاچاقچی برای سؤاستفاده از مسافران ناآگاه برای سرکیسه کردن آن‌ها روش‌های مختلفی را طراحی می‌کنند
کد خبر: ۸۵۸۵۵۲۰
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، با بالا گرفتن تب مهاجرت غیرقانونی و پناهندگی در کشورهای اروپایی، بازار قاچاقچی‌ها یا به گفته خودشان «آدم‌پرون‌ها»حسابی داغ شده و برخی آژانس‌های مسافرتی نیز از این بازار پنهان بی‌بهره نمانده در ازای دریافت مبالغ گزافی، ویزای شینگن بدون مدارک می‌گیرند.

تب مهاجرت به کشورهای اروپایی حرف امروز و دیروز نیست، اما این تب حدود یک دهه‌ای است که خیلی تند شده؛ آنها که توان علمی و فنی و تخصصی دارند قانونی می‌روند و آنها هم بیکار و بی‌تخصص‌اند به امید پناهندگی، غیرقانونی عازم اروپا و آمریکا می‌شوند. گزارش پیش‌رو مستندنگاری‌های CHN از تماس با آژانس‌هایی است که ویزای شینگن را بدون مدارک قانونی دریافت می‌کنند.

سفر اروپا بعد از هفت‌خوان مدارک

آنها که هوس سفر اروپا به سرشان زده و گشتی و گذاری در وب‌سایت‌های مسافرتی برای آگاهی از قیمت تور اروپا کرده باشند، بدون تردید با حجم بالای مدارکی که برای سفر به اروپا آژانس‌های مسافرتی می‌خواهند مواجه شدند؛ از سند ملکی و گواهی اشتغال به کار گرفته تا چک ضمانت و وثیقه بازگشت. تقریباً 90 درصد این مدارک را سفارتخانه‌های صادرکننده ویزا نمی‌خواهند و تنها با تعاملی که با آژانس‌های مسافرتی دارند، ویزای شینگن را برای گردشگران صادر می‌کنند. اما سئوال اصلی اینجا پیش می‌آید که این همه مدارک و مستندات برای چیست؟

سفارتخانه‌ها برای صدور شینگن چه می‌خواهند

تنها چیزی که سفارتخانه صادرکننده ویزای شینگن از آژانس مسافرتی می‌خواهد این است که هدف مسافر از سفر به اروپا تفریح و گذراندن تعطیلات بوده و دوباره به ایران بازمی‌گردد. آژانس مسافرتی هم برای اینکه این ضمانت را به سفارتخانه بدهد، انواع و اقسام تضمین‌های بازگشت از سفر را از مسافر دریافت می‌کند. تا این جای داستان، چندان مشکل و مورد خاصی دیده نمی‌شود و آنها تضامین رفتن را دارند، به اروپا می‌کنند و مابقی هم عطای سفر به اروپا را به لقایش بخشیده و برای گذراندن تعطیلات سر از آنتالیا و ایروان درمی‌آورند. اما گروه دیگری هم هستند که تضمین سفر به اروپا را نداشته و تمایلی هم به دادن تضمین ندارند، چراکه قصد بازگشت ندارند. اینها خواه‌ناخواه به سمت کانال‌های غیرقانونی هدایت می‌شوند.

شینگن بدون مدرک، بدون ضمانت

«شینگن آلمان 35 میلیون تومان تضمینی، ایتالیا و لهستان 25 میلیون تومان، 10 تا یکی ویزا نمی‌دن ... ویزای شینگن بدون انگشت‌نگاری از روسیه 50 میلیون تومان»؛ اینها پاسخ قاچاقچی‌ها یا همون آدم‌پرون‌ها به متقاضیان ویزای شینگن بدون مدرک نیست، در تماس با همین آژانس‌های مسافرتی قانونی و دارای پروانه هم می‌شود این پاسخ‌ها را شنید.

به گزارش گروه گردشگری میراث فرهنگی؛ به فرض اینکه با پرداخت این مبالغ بتوان ویزای شینگن را بدون دادن مدارک و ضمانت و حتی انگشت‌نگاری در سفارتخانه دریافت کرد، سوال اینجاست که این مبلغ کجا می‌رود و چطور سفارتخانه اروپایی متقاعد می‌شود فردی که نه سند ملکی دارد، نه بیمه، نه گواهی اشتغال به کار و نه گردش حساب بانکی، قصدش از سفر به اروپا تفریح بوده و قصد ماندن ندارد؟

با آژانس‌های متخلف برخورد می‌شود

پیرامون دریافت ویزای شینگن بدون مدارک و غیرقانونی با مسیح‌اله صفا، عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران تماس گرفتیم. او هر گونه فعالیت آژانس‌های مسافرتی برای دریافت غیرقانونی ویزای شینگن را تخلف خواند و عنوان کرد صنف به شدت با اینگونه اقدامات برخورد می‌کند، برخوردی که حتی می‌توان آژانس به تعلیق پروانه فعالیت هم برساند.

با این وجود و تاکید جدی عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران بر تخلف بودن دریافت ویزای شینگن بدون دریافت مدارک، اما هنوز عدد دفاتر خدمات مسافرتی که این کار را انجام می‌دهند کم نیست؛ گو اینکه سود بالای این فعالیت غیرقانونی روز به روز آژانس‌های مسافرتی بیشتری را جذب آن می‌کند.

ارسال نظرات