خانه های تاریخی ویترین معماری، فرهنگ وهنر و زندگی به سبک ایرانی است که پس از احیاء و نوسازی می تواند برای مدتی طولانی فضای آرام بخشی برای گردشگران و ارتباط با گذشتگان را فراهم کند.
کد خبر: ۸۵۸۵۶۶۰
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی، خانه‌های تاریخی که اکنون در بیشتر روستاهای استان اردبیل وجود دارد، به عنوان ظرفیتی منحصر به فرد در قلب بافت سنتی این استان قرار گرفته است تا همچنان ساختار زندگی به شیوه سنتی در برخی نقاط حفظ شود. به طوری که به رغم همه تغییرات صورت گرفته در چهره شهرهای امروزی همچنان بافت قدیمی و تاریخی حکایت زیبایی از معماری ایرانی، اسلامی را روایت می‌ کند.
سرمایه گذاران و مردم می توانند با ورود به مرمت و بهره برداری از خانه های سنتی معدود شهری استان و یا روستائی ضمن رعایت ضوابط و مقررات مد نظر سازمان میراث فرهنگی و حفظ معماری این بناهای تاریخی با تغییر کاربری آنها از این ظرفیت برای راه اندازی رستوران سنتی، موزه، هتل و خانه مسافر استفاده کنند.
اجرای موفق این مدل در شهرهای بزرگ کشور با واگذاری خانه های تاریخی به مردم ضمن جلب مشارکت آنها برای حفظ این بناها توانسته به رونق صنعت گردشگری شهرهای تاریخی هم کمک کند. اما این موضوع هنوز آنطور که باید و شاید در شهرهای کوچک روال عادی پیدا نکرده است و پیشنهاد می شود شهرهای تاریخی استان اردبیل همچون مشگین شهر و گرمی این رویه به کار گرفته شود.
خانه های تاریخی که تعداد آنها در روستاها و شهرهای شمالی استان کم نیست، همواره به عنوان یکی از زیباترین عرصه های تبلور معماری اصیل ایرانی مطرح بوده اند و اغلب مسافران و گردشگران، مشتاق بازدید از خانه های تاریخی هستند. خانه های قدیمی دشت مغان با دیوارهای گلی طویل، حوض های فیروزه ای، استفاده از خشت و گل در همه ساختار خانه، گچ کاری های دستی دیوارها، اتاق های سه دری و پنج دری، شیشه های رنگی و استفاده از چوب به جای فلز در بام و پنجره زیبایی منحصر به فردی از یک زندگی دلنشین سنتی را به نمایش می گذارد.
خانه های تاریخی روستاهای شهرستان گرمی به لحاظ نوع معماری و بهره مندی از سازه های دارای کاربری متناسب با اقلیم منطقه، علاوه بر اینکه زیبایی قابل توجهی به خانه های قدیمی و تاریخی داده است، در صورت بازسازی و نوسازی می تواند برای کاربری هایی با جاذبه گردشگری تغییر وضعیت پیدا کند.
بسیاری از این خانه ها اکنون به دلایل مختلفی یا بلااستفاده مانده است و یا اینکه در روستاها مورد استفاده اهالی بدون توجه به حفظ آن قرار می گیرد. باید گفت شهرهایی همچون بیله سوار که دروازه ورود هزاران تبعه خارجی به کشور است، در کنار قدمت بالای این شهرستان و تعدد روستاها و اماکن سنتی در آن یکی از بهترین نقاط برای برنامه ریزی این رویه در آن است.
مسئولان استانی و شهرستانی و در رأس آن اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با صرف کمترین هزینه می تواند با فرهنگ سازی این رویه و یا انتخاب یک دهکده نمونه سنتی در شهرستان بیله سوار باعث جذب توریسم داخلی و خارجی به این شهر شود. با این وصف سطح ماندگاری توریسم در استان افزایش یافته و در نهایت باعث رونق اقتصادی تجاری اهالی منطقه خواهد شد.
نکته جالبی که در واقع اهمیت خانه های تاریخی و سنتی را به عنوان هویت فرهنگی و تاریخی در استان و حتی کشور دو چندان کرده، علاقه وافر گردشگران و جهانگردان خارجی برای اقامت در آنهاست. این مهم یک ظرفیت ویژه برای توسعه صنعت گردشگری استان اردبیل می تواند باشد و با توجه به وجود چشمه های معدنی، گمرک بین المللی و نقاط بکر گردشگری زمینه برای حضور گردشگران در استان اردبیل فراهم است.

ارسال نظرات