ضرورت انجام پژوهش‌های بین رشته‌ای در حوزه مبارزه با مواد مخدر

يک جامعه شناس با اشاره به اينكه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بايد به صورت ریشه‌ای باشد تا بتوانيم به نتايج موثر و مطلوب در حوزه پيشگيري و مبارزه با اعتياد دست يابيم، تاكيد كرد: انجام پژوهش‌هاي بين‌رشته‌اي در حوزه مبارزه با مواد مخدر امري ضروري است.
کد خبر: ۸۵۸۵۷۲۷
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  ستاد مبارزه با مواد مخدر، اصغر مهاجری اظهار داشت: در رابطه با موضوع مواد مخدر عمده مساله حائز اهميت، شناخت اعتیاد است. متاسفانه مطالعات انجام شده کمتر علمی بوده، بنابراين بايد نسبت به اين مساله توجه بيشتري داشت.

وی افزود: باور نداریم اعتیاد یک پدیده و معلول چند بعدی است در حالي كه اعتیاد یک نظام است و باید نگرش سیستماتیک نسبت به آن داشت و پژوهش بین‌رشته ای برای رفع آن انجام داد تا شاهد موفقيت در اين حوزه باشيم.

به گفته مهاجري؛ بايد تاثیرات برنامه‌هاي فرهنگی و اجتماعی كه به‌منظور مقابله با اعتياد انجام شده‌اند، مورد ارزيابي قرار گيرند. همچنين باید اجتماعی شدن به صورت ریشه‌ای باشد تا بتوانيم به نتايج موثر و مطلوب در حوزه پيشگيري و مبارزه با اعتياد باشيم.

اين كارشناس اجتماعي با تاکید بر اینکه برای مبارزه با اعتیاد، انجام پژوهش‌های بین رشته‌ای لازم است، گفت: اعتیاد را باید نظام بدانیم و در بستر مشارکتی از همكاري سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنیم تا دغدغه وزیر کشور در مورد مواد مخدر و اعتیاد رفع رويكرد ايشان محقق شود.

وي به موضوع بحران انزوایی و تاثير كمبود شادي بر اعتياد اشاره كرد و افزود: بحران انزوايي مثل افسردگی پیامد آن گرایش مصرف مواد مخدر صنعتی است این یک واقعیت است که کمبود شادی افسردگی و اعتیاد ایجاد می کند. یک پژوهشی انجام شده بین ورودی و خروجی شادی جامعه، که نتیجه آن نبود هماهنگی است. در کشور میان ورودی و خروجی غم هم وزنی داریم. جامعه پذیر و فرهنگ پذیر غم شده‌ایم ولی برای شادی اینچنین نیست.

به گفته وي؛ آمادگی كامل براي انجام شادي دسته جمعي را نداریم و این عدم تعادل سبب انحرافاتی همچون افسردگی، زیرزمینی شدن شادی، بزهكاري و ... می‌شود.

اين كارشناس اجتماعي با بيان اينكه تمرین غم در مراسم‌هايي همچون ترحیم و هفتم و چهلم يك فرد را داریم ولي تمرين شادي دسته جمعي را نداشته‌ايم، افزود: جامعه ایرانی دسته جمعی می‌تواند غم را دور کند ولی متناسب با نظام ارزشی نمی تواند شادی را بگیرد و آن را به سمت امید هدایت کند بلکه بیشتر مواقع به سوی انحراف می‌رود. بنابراين بايد اين مساله نيز تمرين شود تا شاهد مشكلات در زمينه شادي‌هاي دسته جمعي نباشيم.

وي تاكيد كرد: عدم جامعه پذیری شادی و نبود مدیریت شادی ممکن است سبب انحرافاتی همچون گرایش به مواد مخدر می‌شود واين مساله به استراتژدی در مدیریت شادی برمی‌گردد که به صورت ملی و محلی دست ما تا حدودي خالی است و بايد توجه لازم در اين زمينه انجام گيرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار