رئيس مرکز آمار با انتقاد از عملکرد دولت در انتشار آمار گفت: دستگاه‌های دولتی از ماموران مرکز آمار گروکشی می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۸۶۲۱۱
|
۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، عادل آذر در مراسم بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی با انتقاد از عدم همکاری دستگاه‌های دولتی با مرکز آمار اظهار کرد: شعار ما این است که نظام آماری باید نیمه‌متمرکز باشد و ما نیز انحصار نمی‌خواهیم، اما مرکز آمار باید به‌عنوان آزمایشگاه آماری شناخته شود و ارائه هر آماری از سوی دیگر مراکز لازم است پیش از نشر مهر تایید مرکز آمار را داشته باشد.
رئيس مرکز آمار در ادامه با گلایه از وضعیت انتشار آمار در کشور گفت: نباید وقتی مرکز آمار آماری را انتشار می‌دهد و یک دستگاه موازی دیگر نیز اقدام به نشر آمار متفاوت می‌کند، مرکز آمار در مورد این تفاوت مورد پرسش قرار گیرد، بلکه لازم است از آن دستگاه دیگر سؤال شود چرا که آن دستگاه استانداردها و نرم‌های آماری را ندارد.
عادل همچنین بحث مرجعیت مرکز آمار را از دیگر چالش‌های این مرکز در انتشار آمار رسمی دانست و با انتقاد از عدم همکاری دستگاه‌های دولتی در تهیه آمارها عنوان کرد: دستگاه‌های دولتی برای دادن اطلاعات به ماموران آماری گروکشی می‌کنند و در مقابل اطلاعات از ما اطلاعات آماری می‌خواهند، در حالی که گرفتن آمار و اطلاعات از مردم و خانوارها برای ما راحت‌تر از دستگاه‌های دولتی است.
وی تصریح کرد: سپس دولت از ما آماری را می‌خواهد که دستگاه‌ها همکاری برای دادن اطلاعات آن نکرده‌اند باید دقت کرد که اگر آمار کشور درست باشد اقتصاد آن اصلاح می‌شود.
در حالی که مدت‌هاست مرکز آمار ایران به‌عنوان مرجع آمار رسمی در مورد نرخ رشد سکوت کرده است رئيس مرکز آمار درباره استانداردهای بین‌المللی نرخ رشد و وضعیت ایران گفت: طبق استانداردهای بین‌المللی نرخ رشد هر فصل را باید فصل بعد ارائه داد و این در حالی است که ما نرخ رشد بهار را در اواخر مرداد ماه منتشر کردیم.
آذر همچنین درباره نرخ بیکاری اظهار کرد: طبق استاندارد نرخ بیکاری هر فرد 45 روز پس از پایان فصل منتشر می‌شود، اما بدون هیچ اغراقی ما نهم ماه بعد از فصل آن را منتشر می‌کنیم.
آذر با انتقاد از این که گفته می‌شود مرکز آمار باید فرهنگ و سواد آماری کشور را ارتقاء دهد، گفت: وظیفه ما آمارگیری است و این وظیفه دولتمردان و حکومت است.
وی در پاسخ به این سؤال که چطور ممکن است با وجود منفی بودن شاخص تولید در بخش‌های نفت، صنعت و معدن نرخ رشد شش ماهه مثبت باشد، با تاکید بر این‌که نرخ رشد با برآیند تمام بخش‌های مختلف اقتصادی محاسبه می‌شود، تصریح کرد: طبق اعلام بانک جهانی نرخ رشد نیمه‌نخست امسال ایران چیزی بین صفر تا نرخ مثبت است که ما می‌گوییم این نرخ مثبت است و آن را تا آخر آبان ماه منتشر می‌کنیم.
رئيس مرکز ملی آمار همچنین درباره این شائبه که گفته می‌شود آمارهای رشد به دلیل پایین بودن منتشر نمی‌شوند، ادامه داد: سیاست بر این است که آمار رشد در دوره‌های زمانی طولانی‌تری محاسبه شود تا جامعه آن را بهتر درک کند بنابراین ما آمار دوره شش ماهه را اعلام می‌کنیم.
وی در ادامه درباره انتشار آمارها از سوی بانک مرکزی گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه انتشار آمارهای رسمی تکلیف مرجع آمار است، ولی سایر دستگاه‌ها نیز در ایران زحمت می‌کشند و این آمارها را به دست می‌آورند.
آذر درباره علت اختلاف آماری بین یافته‌های مرکز آمار و بانک مرکزی گفت: این را باید از خود بانک مرکزی بپرسید، اما درخواست ما از معاون اول رئیس‌جمهور این است که چرا قانون در مورد مرجعیت مرکز آمار رعایت نمی‌شود؟
ارسال نظرات