معاون هماهنگ‌کننده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه از برگزاری یازدهمین دوره طرح رهروان شهید حسین فهمیده با محوریت نیروی دریایی سپاه در 50 شهر ساحلی کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۵۸۶۴۶۵
|
۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، ناو سالار یکم پاسدار عباس غلامشاهی پیش از ظهر امروز در نشست خبری طرح رهروان شهید حسین فهمیده ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم و یادآوری تقارن سالگرد شهادت حسین فهمیده اظهار داشت: امسال در آستانه یازدهمین دوره برگزاری طرح رهروان شهید حسین فهمیده قرار داریم.

وی با بیان اینکه این طرح هر ساله با هدف بزرگداشت این شهید بزرگوار برگزار می‌شود، ادامه داد: شهید فهمیده یکی از هزاران شهید نوجوان کشور است که با خون خود به طراوت نهال انقلاب کمک کردند.

این فرمانده با بیان اینکه طرح شهید فهمیده نام طرحی است که از سال 1384 به ابتکار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت، اضافه کرد: امسال نیز این طرح همزمان با ایام شهادت نوجوان شهید محمد حسین فهمیده و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز و همچنین در ماه خون و قیام محرم در  آبان‌ماه سال جاری در سراسر مناطق و رده‌های ساحلی نیروی دریایی سپاه در استان‌های جنوبی کشور برگزار می‌شود.

غلامشاهی اضافه کرد: این طرح که امسال وارد یازدهمین سال اجرای خود خواهد شد، یکی از طرح‌های مهم و موفق سپاه است که به همت و ابتکار نیروی دریایی سپاه از چند نقطه محدود در کشور آغاز شد و اکنون به بیش از 50 شهر از استان‌های ساحلی خلیج فارس و دریای عمان گسترش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: تعبیر حضرت امام درباره این شهید این بود که «رهبر ما آن طفل 13 ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک، خود را به زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد و خود نیز شربت شهادت نوشید».

معاون هماهنگ‌کننده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه اضافه کرد: شهید فهمیده با این اقدام خود در حالی که تجاوز دشمن به حریم کشورش را به خوبی احساس کرده بود، به الگویی عملی برای پایداری و ایستادگی در برابر دشمنان قسم خورده اسلام و نظام مقدس اسلامی تبدیل شد.

غلامشاهی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح ابعاد گوناگونی دارد، افزود: از یک منظر احیا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن بزرگ مرد کوچک است و از سوی دیگر بهره‌گیری از این ظرفیت مناسب برای انتقال و گسترش ارزش‌های ماندگار هشت سال دفاع مقدس به آینده‌سازان میهن اسلامی.

به گفته وی، پرداختن به این حماسه که ذاتاً تجلیل از کرامت و بزرگی یک عنصر فداکار و نمونه بوده، فرصت شایسته‌ای است که پشتوانه سازی فرهنگی و تکمیل حلقه‌های دفاعی نتیجه قهری مترتب بر آن است و از سوی دیگر، پیگیری آن می‌تواند علاوه بر آنچه اشارت شد، آثار و برکات معنوی دیگری نیز برای کلیت نظام و از آن جمله مجموعه نیروی دریایی سپاه در پی داشته باشد.

وی ابراز داشت: در جایی که موضوع و محور، تبیین واژگانی همچون ایثار و فداکاری است، ما شاهد طرح نمونه‌هایی هستیم که در برخی فرهنگ‌ها از آنها به عنوان الگو یاد شده و اصراری به انتشار آن دیده می‌شود و این اصرار به گونه‌ای بوده است که توانسته‌اند الگوی‌های مطرح خود را وارد سایر فرهنگ‌ها نیز کنند که از آن جمله در نظام و فرهنگ آموزشی خودمان نیز شاهد برخی از این مصادیق و نمونه‌ها هستیم.

این مسئول گفت: مرور تاریخ سراسر افتخار دینی و اعتقادی خود ما نمونه‌هایی از نوجوانان ایثارگر به خود دیده است که در قاموس هیچ فرهنگ دیگری نمی‌توان نظیر و مشابهی برای آن پیدا کرد.

غلامشاهی ادامه داد:‌ اگر الگوها و نمونه‌های انسان‌ساز سده‌های پیشین را هم نادیده بگیریم، همین تاریخ دوران هشت سال دفاع مقدس ملت ایران، مشحون از نمونه‌های است که در ابعاد گوناگون از جمله الگوسازی فرهنگی _ در صورت پرداخت درست_ می‌تواند برای بسیاری از نوجوانان و جوانان ما سرنوشت‌ساز و تحول‌آفرین باشد.

وی اضافه کرد: یکی از نمونه‌های عینی و ملموس معاصر از نوجوانانی که سلک و سلوک آنان جلوه تمام قدی از ایثار و فداکاری بوده، زندگی و حماسه شهید محمد حسین فهمیده است که بر همین اساس نیروی دریایی سپاه در اقدامی مبتکرانه طرحی را با همین نام آغاز کرد و آرزمند است که آمال خود را درباره آن تا سطح ملی گسترش دهد.

معاون هماهنگ‌کننده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه ابراز داشت: بر اساس این طرح ویژه برنامه‌ای به اهتمام نیروی دریایی سپاه در سالروز حماسه شهید فهمیده با مشارکت و همکاری سازمان بسیج و آموزش و پرورش و حضور دانش‌آموزان 13 ساله استان‌های ساحلی جنوب کشور به مرحله اجرا در می‌آید که در حقیقت جشن تولد ارتباط این دانش‌آموزان با سپاه و بسیج است.

وی گفت: در این طرح بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان پسر 13 ساله ساکن در جغرافیای مأموریتی نیروی دریایی سپاه در استان‌های ساحلی جنوب کشور، طی مراسمی به عضویت طرح پذیرفته شده و در ارتباطی که شکل می‌گیرد، حرکت آنها در مسیر تفکر و مکتبی که شهید فهمیده‌ها را در خود می‌پروراند، هدایت خواهد شد.

به گفته غلامشاهی، علاوه بر کارکردهای فرهنگی طرح که بخشی از مأموریت نیروی دریایی سپاه نیز است، این طرح ناظر به تشکیل و تقویت «نیروی دریایی دوم» یا «در سایه»، نیز بوده که در جریان شکل‌گیری این طرح در استان‌های ساحلی جنوب کشور به این موضوع نیز توجه شده است.

وی یادآور شد: با اجرای این طرح‌ها و بهره‌گیری از حضور پرنشاط جوانان و نوجوانان، علاوه بر این که به آینده موضوعات امنیتی استان‌های جنوبی و مرزهای آبی کشورمان توجه می‌شود، برای آینده سپاه نیز از میان همین طیف، کادرسازی خواهد شد.

این مسئول اضافه کرد: نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این‌که هر کدام از نیروها و بخش‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر مأموریت‌های تخصصی، رسالت عمومی دیگری نیز بر عهده دارند که توجه به مباحث فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و توجه به دامنه وسیع آفند و پدافند غیرعامل در مقوله پاسداری از انقلاب اسلامی بخش مهمی از این رسالت است.

وی ادامه داد: هر ساله جمعی از دانش آموزان 13 ساله استان‌های ساحل نشین جنوب کشور در خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به عضویت این طرح در می‌آیند و همان‌طور که عنوان شد، این طرح علاوه بر همه کارکردها، در دل خود نوعی فرهنگ‌سازی، ظرفیت‌سازی و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس در میان نسل‌های آینده انقلاب را نیز جا داده است.

غلامشاهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هرمزگان ده‌ها شهید نوجوان دارد، اضافه کرد: تنها دو تن از این شهدا 13 ساله هستند که و سایر شهدا به دلیل برخی از مسائل سجلی نمی‌توان برآورد مستندی و مکتوبی از سن آنها داشت.

ارسال نظرات