امام جمعه اردبیل:

عزاداری اردبیل برای کشورهای اطراف و شهرها و مناطق آذری کشور مرجعیّت دارد

غربی‌ها به‌خاطر تاثیرگذاری در معادلات منطقه‌ای ایران را به وین دعوت کردند.
کد خبر: ۸۵۸۶۹۶۹
|
۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه از عزاداری‌های شایسته و با عظمت اهالی استان اردبیل و آذربایجان تشکر و نیز از عزاداری برادران اهل سنت در استان مخصوصاً در عنبران به‌طور ویژه قدردانی کرد.

وی که امسال در جمع عزاداران آذری کشور روسیه حاضر شده بود با تحسین از عزاداری شیعیان روسیه بر ضرورت حضور مبلّغین در روسیه تأکید کرد و از مصاحبه خود با رادیو مسکو و ملاقات با وزیر دیانت داغستان و حضور در کنفرانس ادیان و کنفرانس عاشورا در روسیه خبر داد.

آیت‌الله عاملی گفت: عزاداری اردبیل برای کشورهای اطراف و شهرها و مناطق آذری کشور، مرجعیّت پیدا کرده و به همین جهت باید به طور دقیق پالایش شود چرا که مناسک عزاداری باید با داشتن پیام فاخر انسانی و حماسی قابلیّت عرضه به تمام ملیّت‌ها را داشته باشد و هرگونه مَنسَک که فاقد پیام و غیرقابل مفهوم برای جهانیان است یا خدای نکرده موجب توهمات خطرناک بر علیه شیعه در بین ملیت‌های دیگر بوده، باید حذف شود.

وی در بخش دیگری از خطبه ها از اهالی خواست از محرم توشه‌های بزرگ اخلاقی و حماسی و عرفانی داشته و بر حفظ دستاوردهای عزاداری مخصوصا بعد از محرم دقت کنند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در خطبه دوم از عالم عارف و محقق توانا حجت‌الاسلام و المسلمین مولایی که اخیرا طی سانحه رانندگی جان خود را از دست داد مدح بلیغی کرد و فوت آن عالم ربانی را به جامعه علمی کشور و روحانیت و اهالی استان و بازماندگان تسلیت گفت.

آیت‌الله عاملی با اشاره به دعوت شدن ایران اسلامی به مذاکرات وین برای حل معضل سوریه بیان کرد: آنها دو بار کنفرانس دوستان سوریه را برگزار کردند ولی از ایران اسلامی دعوت نکردند و حالا با بالا رفتن وزن سیاسی ایران و تاثیر استثنایی کشور ما در معادلات منطقه مجبور به دعوت شدند این امر نشان درستی منطق ایران در خصوص کشورهای آشوب زده است؛ منطق ایران اسلامی این است که سرنوشت تمام کشورها باید با دست ملت خود تعیین شود و دموکراسی فصل الخطاب برای حل تمام معضلات منطقه است.

وی ادعای غربی‌ها را درباره دموکراسی، منافقانه خواند و گفت: ان‌ها دموکراسی را ابزاری برای منافع نامشروع خود قرار داده‌اند و مشروعیت حکومت‌ها را از صندوق‌های رأی نمی‌دانند.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از خطبه‌ها با انتقاد از تهدید دیروز آمریکا که گفته به خاطر آزمایش موشک بالستیک که توسط ایران انجام گرفت به ایران پاسخ خواهد داد و با اشاره به شکایت کشورهای اروپایی به شورای امنیت جهت این آزمایش افزود: هیچ ملتی برای دفاع از خود از بیگانگان اجازه نمی‌گیرد و این حرکت از نیت بسیار خطرناک آنها خبر می‌دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار