عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از فعالیت در پروژه میراث در معرض نابودی شیعه خبر داد و گفت: تاکنون چند اثر مهم شیعه که در حال از بین رفتن بود، از طریق این پروژه احیاء شده است.
کد خبر: ۸۵۸۷۰۵۳
|
۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن بیان این مطلب  گفت: پروژه احیاء میراث در معرض نابودی شیعه از سوی مؤسسه شیعه‌شناسی قم با هدف سامان دهی و جلوگیری از، از بین رفتن آثار از زمان اصحاب ائمه (ع) آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چند اثر مهم در این حوزه احیاء و گردآوری شده است، گفت: آثاری از جمله «المقامات فی تفضیل علی(ع)»، ابوجعفر الاسکافی، از دانشمندان برجسته معتزلی بغداد که مجموعه مباحث این اثر تنها تا قرون چهار و پنج باقی مانده بوده، احیاء شده است.

حجت‌الاسلام محرمی اظهار داشت: همچنین «اثبات الرجعة» فضل بن شاذان، متوفی 260 ه. ق که این اثر نیز تا زمان علامه مجلسی موجود بوده و «الفضائل» جابر بن یزید الجُعفی(128 هـ) از اصحاب امام باقر (ع) در تشریح نهج البلاغه مورد گردآوری و جمع آوری قرار گرفته‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره کتاب «المشرقة» توضیح داد: این نوشتار نیز توسط یکی از اصحاب امام رضا (ع) که متوفی 224 قمری است، نوشته شده که توسط سیدمحسن شریفی گردآوری شده است. روایت ابی الجارود نخستین تفسیری است که بین مسلمانان مکتوب شده و توسط ابن ندیم نیز تصحیح و اکنون از سوی حسن شفیعی و محمد شاپوری جمع آوری شده است.

وی در نهایت درباره دیگر اثر در دست کار خود گفت: اثر تفسیر کلبی به قلم محمد بن صائب کلبی از اصحاب امام باقر (ع) نیز که بخشی از روایات ایشان را جمع آوری کرده بوده اکنون در دست آماده سازی و گردآوری است.

محرمی در پایان اظهار داشت: مجموعه آثار دیگری نیز در دست داریم که به دلیل زمان زیادی که برای هر اثر برده می‌شود به تدریج مورد بررسی و کار قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات