اگر تصمیم گرفته اید که جزو پرورش دهندگان مرغ شاخدار شوید، این گزارش را با دقت بیشتری بخوانید چرا که سوژه این گزارش می خواهد فوت و فن پرورش مرغ شاخدار و البته آن فوت های ریز کوزه گری را با شما در میان بگذارد.
کد خبر: ۸۵۸۷۱۵۲
|
۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از بسیج سازندگی، کافی است کمر همت ببندید و تلاش کنید تا به آرزوهایی که دارید جامه عمل بپوشانید. شما این توانایی را دارید تا به آرزوهایی دست پیدا کنید که از نظر بقیه افراد، دست نیافتنی و عجیب هستند، اما باور کنید خیلی از آرزوها زاده شده اند تا شما آن ها را وارد دنیای واقعیت کنید. این آرزو می تواند در هر زمینه ای باشد؛ از خرید یک ماشین گرانقیمت گرفته تا وارد شدن به عرصه کاری که هیچکس حتی به آن فکر هم نکرده است. در اطرافمان آدم های زیادی وجود دارند که از صفر شروع کرده اند و حالا به آرزوهایشان رسیده اند، درست مثل این جوان اهل تبریز که برای اولین بار در ایران به سراغ پرورش عمده مرغ شاخدار رفت و حالا پس از گذشت سال ها، به یکی از پرورش دهندگان این حیوان زیبا که گوشت لذیذی هم دارد تبدیل شده است.

آغاز کار با پرورش ماهی تزئینی
حامد مظفری 35 ساله است، می گوید از سال 89 پرورش مرغ شاخدار را شروع کرده است، پای حرف های او که بنشینید خواهید دید زندگی این جوان ایرانی پر از پستی و بلندی بوده و برای این که به یک پرورش دهنده موفق تبدیل شود، سختی ها و دشواری های زیادی را تحمل کرده است.«قبل از سربازی، مغازه ای برای خودم دست و پا کردم و با خرید چند آکواریم بزرگ، مشغول پرورش و فروش ماهی های زینتی شدم».

او بعد از مدتی راهی سربازی شد اما در این دوران هم به این فکر می کرد که پس از پایان خدمت باید وارد چه شغلی شود که کمتر کسی به سراغش رفته باشد، سود خوبی داشته باشد و البته در زمره کارهایی باشد که بتوان در آن کار آفرینی کرد.

«در دوران سربازی دائم به این فکر بودم که پس از پایان خدمت کاری را تجربه کنم که برایم درآمدزایی خوبی داشته باشد. از آنجا که قبلا دستی در آتش نگهداری پرندگان داشتم، از بین کارهایی که به ذهنم خطور می کرد تصمیم گرفتم پرورش بلدرچین را تجربه کنم. سال 82 در حالی که روزهای آخر خدمت سربازی را پشت سر می گذاشتم، 49 جوجه بلدرچین به قیمت 500 تومان خریداری کردم و آن ها را در یکی از آکواریوم های بزرگی که از زمان پرورش ماهی برایم مانده بود نگهداری کردم. از آن تعداد جوجه، 35 قطعه بزرگ شدند و تخم گذاری کردند. وقتی نتیجه کار را دیدم به پرورش بلدرچین علاقه مند شدم و با خرید حیوان مولد و اجاره مکانی برای پرورش، کار حرفه ای ام را آغاز کردم و بعد از چهار سال به یک پرورش دهنده بزرگ تبدیل شدم».

به دنبال یک شغل جدید
اگر از کاری که دارید احساس رضایت نکنید به دنبال شغل جدیدی می روید؟ یعنی آنقدر ریسک پذیر هستید که همه مشکلات یک کار جدید را به جان بخرید اما دنبال کار مورد علاقه تان باشید؟ حامد مظفری این کار را انجام داد و پس از 7 سال فعالیت در حوزه پرورش بلدرچین به سراغ شغل جدیدی رفت که تا آن روز هیچکس در کشور تجربه آن را نداشت و حتی کمترین اطلاعاتی از آن در دسترس نبود. حامد درباره این شغل جدید می گوید: «سال 89 احساس کردم در کار بلدرچین، دست زیاد شده و به این فکر افتادم که به دنبال پرورش حیوان دیگری بروم. طی این سال ها وارد دانشگاه شدم و تحصیلاتم را تا مقطع کارشناسی ارشد پرورش طیور ادامه دادم، به همین خاطر بود که مطالعات و تحقیقات زیادی در این باره داشتم، مدت ها به دنبال حیوانی بودم که مردم آن را نشناسند و هیچکس در داخل کشور آن را پرورش نداده، در میان همه پرندگانی که بررسی می کردم به مرغ شاخدار رسیدم. حیوان شگفت انگیزی که قدرت تطبیق بالایی با محیط دارد و می تواند از دمای 40 درجه زیر صفر سیبری گرفته تا گرمای طاقت فرسای گینه در آفریقا زندگی کند».

من و مرغ شاخدار
جرقه اولیه پرورش مرغ شاخدار در ذهن حامد خورد و تصمیمش را برای راه اندازی مکان و شرایط پرورش مرغ شاخدار گرفت.

«طبق اطلاعاتی که بدست آورده بودم مرغ شاخدار به صورت اصلاح نژاد برای تولید صنعتی در ایران وجود نداشت و فقط در چند کشور خارجی این حیوان را پرورش می دادند. تحقیقات گسترده ای کردم تا این که با دو کشرکت فرانسوی آشنا شدم و از طریق ایمیل با آنها ارتباط برقرار کردم. حتی برای خرید مرغ شاخدار از این شرکت پولی را هم کنار گذاشته بودم اما متاسفانه به دلیل تحریم هایی که وجود داشت این شرکت ها از فروش حیوان به من خودداری کردند».

"نه" که بیاید پیگیرتر می شوم
«من آدمی هستم که اگر در یک کاری "نه" بیاید مصمم تر می شوم و به قولی سر لج می افتم و تا آن کار را انجام ندهم بیخیال نمی شوم». این جملات را حامد می گوید تا نشان دهد که چقدر در پرورش مرغ شاخدار ثابت قدم بوده است: «به دنبال راهی برای شروع پرورش مرغ شاخدار بودم تا این که فکری به ذهنم رسید. قبلا اطلاعاتی داشتم که این حیوان را در بازارهای محلی می فروشند به همین خاطر راهی بازار شدم و 6 قطعه مرغ شاخدار خریداری کردم. این پرندگان را در همان محلی که در آن زمان برای پرورش بلدرچین اجاره کرده بودم نگهداری کردم. جوجه ها را در اواخر فصل سرما خریداری کردم و 6 ماه از آنها نگهداری کردم تا اینکه در فصل بهار و زمان جفت گیری طبیعی، مرغ های شاخدار تخم گذاری کردند و با استفاده ار دستگاه های جوجه کشی که برای بلدرچین مورد استفاده بود، توانستم 90 قطعه پرنده پرورش بدهم. این اولین قدم برای آغاز پرورش مرغ شاخدار بود. در قدم بعدی، از بین این 90 قطعه 27 قطعه پرنده را انتخاب کردم، 19 قطعه ماده بودند و 8 قطعه دیگر نر. این تعداد مرغ به من کمک کرد تا بتوانم پرورش اصلی مرغ شاخدار را آغاز کنم. یک سال بعد، تعداد مرغ های شاخدار به 1200 قطعه رسید و سال گذشته هم حدود 20 هزار مرغ شاخدار پرورش دادم.»

مرغ شاخدار بهتر از مرغ معمولی
با دیدن مرغ شاخدار در درجه اول، زیبایی این پرنده به چشم می آید، اما این حیوان به غیر از زیبایی، خصوصیت مهم دیگری هم دارد که مشتریان را برای خرید آن ترغیب می کند، این که بجای استفاده از مرغ معمولی، از این حیوان برای تغذیه استفاده شود.

«یکی از مزایای پرورش مرغ شاخدار این است که محصولات مستقیم و غیر مستقیم آن را می توانید وارد بازار کنید. به طور مثال می توانید این حیوان را به عنوان یک حیوان تزئینی به فروش برسانید یا اینکه گوشت آن را بفروشید علاوه بر آن می شود تخم خوراکی اش، تخم نطفه دار آن، جوجه، نیمچه و پرنده مولد را به بازار عرضه کنید. از طرفی این حیوان به خاطر تطابق خوبی که با محیط دارد نسبت به خیلی بیماری ها مقاوم است، البته این حیوان در مقابل بیماری "نیوکاسل" ضعیف است که با مدیریت درست می توان از آلوده شدن گله به این بیماری جلوگیری کرد».

از کجا شروع کنیم؟
اگر تصمیم گرفته اید که جزو پرورش دهندگان این حیوان زیبا شوید، از اینجا گزارش را با دقت بیشتری بخوانید چرا که سوژه این گزارش می خواهد فوت و فن پرورش مرغ شاخدار و البته آن فوت های ریز کوزه گری را با شما در میان بگذارد. مظفری توضیحاتش را با بحث های مالی شروع می کند: «در بخش مالی دامپروری و پرورش طیور دو بخش داریم. بخش اول هزینه هایی مثل خرید یا اجاره محل پرورشگاه و احداث سالن ها و خرید تجهیزاتی مانند دان خوری، آب خوری، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، دستگاه های جوجه کشی و... است. در بخش هزینه های جاری هم می توان به خرید جوجه، دان، ویتامین و غیره اشاره کرد که البته این هزینه ها به توان مالی هر فرد بستگی دارد. از قدیم گفته اند هرچقد پول بدهی همانقدر آش می خوری اما به نظر من شما می توانید این کار را از صفر شروع کنید همانطور که من شروع کردم یا آنکه با پول زیادی شروع به کار کنید و در هر دو صورت به موفقیت برسید.»

با 200 میلیون شروع کنید
این پرورش دهنده مرغ شاخدار در کشور می گوید: «اگر بخواهم مبلغ پایه ای را برای آغاز کار پرورش پیشنهاد کنم می گویم حدودا 200 میلیون تومان می تواند به شما کمک می کند تا در این کار موفق تر باشید. هرچند در شرایط کنونی بیشتر افرادی که پول کلانی دارند پول خود را در اختیار بانک ها می گذارند و بدون هیچ دردسری سود ماهیانه شان را می گیرند و ریسک کارهایی مثل پرورش را به جان نمی خرند اما این کار هم سود قابل توجهی دارد.»

6 ماهه به سود برسند
پرورش مرغ شاخدار جزو مشاغل زود بازده است و در یک بازه زمانی 6 ماهه شما را به سود خوبی می رساند. حامد مظفری که حالا چند سالی است از پرورش مرغ شاخدار به سوددهی خوبی رسیده درباره مسائل مالی این کار اطلاعات خوبی در اختیارمان می گذارد: «مرغ شاخدار در یک محیط روستایی هم قابل پرورش است و اگر شما چنین مکانی را در اختیار دارید چند قدم از افرادی که باید مکانی برای پرورش تهیه کنند جلوتر هستید. اما مهمترین قسمت این کار تعیین هدف است باید تصمیم بگیرید که می خواهید مولدگیری کرده و بعد از آن جوجه کشی داشته باشید و یا این که به پرورش برای تولید گوشت فکر می کنید.»

قیمت ها را بدانید
«اگر قصد جوجه کشی و مولدگیری دارید می توانید هر جوجه را حدود 7500 تومان بخرید و هر جوجه پس از یک دوره 6 ماهه 140 تخم می گذارد. حالا شما می توانید مقداری از تخم ها را برای مصرف خوراکی وارد بازار کنید و از طرف دیگر این امکان وجود دارد که تخم های نطفه دار را برای جوجه کشی وارد دستگاه جوجه کشی کنید. جوجه کشی از تخم های نطفه دار به غیر از دستگاه جوجه کشی که حدودا 10 میلیون قیمت دارند احتیاج به یک سالن هم دارد که شرایط دمایی مناسب را برای جوجه شدن تخم ها داشته باشد. اما اگر فقط قصد دارید حیوان گوشتی پرورش دهید کافی است جوجه یکروزه خریداری کنید و بعد از 100 روز که دوره پرورش آن تمام شد مرغتان را به فروش برسانید.»

تخم این مرغ فروش بیشتری دارد
مظفری درباره قیمت ها نیز می گوید: «یک مرغ شاخدار نهایتا تا یک کیلو و چهارصد گرم گوشت دارد که الان در بازار کیلویی 30 هزار تومان به فروش می رسد، البته هنوز خرید و استفاده از گوشت این پرنده در بین مردم رواج پیدا نکرده است و امیدواریم با تبلیغات بیشتر مردم با این حیوان و مزایای گوشت آن بیشتر آشنا شوند. یکی از مزایای مهم این مرغ چربی بسیار اندکی است که نسبت به مرغ های معمولی دارد. در شرایط کنونی تخم خوراکی این حیوان متقاضی خوبی دارد و هر دانه آن هزار تومان فروخته می شود البته شما می توانید نطفه دار این حیوان را به قیمت 5 هزار تومان به افرادی که قصد پرورش این حیوان را دارند بفروشید. قسمت دیگر درآمدزایی در پرورش این حیوان نیز مربوط به فروش نیمچه پرنده می شود که حدودا 45 هزار تومان قیمت دارد . حیوان مولد نیز 70 هزار تومان قیمت دارد که هم اکنون در بازار عرضه می شود.»
ارسال نظرات