بطوریکه در حال حاضرآلمان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا، موتور اقتصادیِ حوزهٔ پولیِ یورو محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۷۶۱۲
|
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
آلمان (به آلمانی: Deutschland)‏ با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان (به آلمانی: BRD:Bundesrepublik Deutschland)‏، کشوری در قاره اروپا با پایتخت برلین است. آلمان از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند مرز دارد.مساحت آن ۳۵۷۱۲۱.۴۱ کیلومتر مربع است و با ۸۲ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور اروپا است.

آلمان در دو جنگ جهانی اول و دوم نقش گسترده‌ای داشت و در پی این دو جنگ خسارت‌های زیادی را متحمل شد. پس از پایان جنگ با وام‌هایی که از کشورهای متفق گرفت، توانست کشور را بازرسازی کند. بطوریکه در حال حاضرآلمان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا، موتور اقتصادیِ حوزهٔ پولیِ یورو محسوب می‌شود. جمهوری فدرال آلمان هم‌اکنون یکی از اعضای سازمان ملل متحد، ناتو، کشورهای گروه هشت و گروه پنج بوده و از بنیانگذاران اتحادیه اروپا است.

 

هامبورگ به آلمانی: Hamburg بعنوان محل استقرار سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران دومین شهر بزرگ آلمان و همچنین هشتمین در اتحادیه اروپا است. این شهر سومین بندر بزرگ در اروپا بعد از آنتورپ و روتردام محسوب می شود. هامبورگ یک شهر ایالتی است، یعنی یکی از شانزده ایالت آلمان نیز به شمار می‌آید. این در بندر در جنوب شبه جزیره یوتلاند قرار دارد که در جنوب آن اروپای قاره ای در شمال منطقه اسکاندیناوی در غرب دریای شمال و در شرق دریای بالتیک قرار دارد. هامبورگ بر روی رود الب قرار دارد که از تقاطع آلستر و بیله تشکیل می شود. بندر هامبورگ دارای آب و هوای اقیانوسی است که تحت تاثیر اقیانوس اطلس است. مردم اين شهر علاقه زيادي به ورزش به خصوص فوتبال دارند ..

شهر هامبورگ با درآمد سرانه 50000 يورو، داراي بالاترين درآمد سرانه درآلمان مي باشد. همچنين 88% جمعيت هامبورگ در 120000 شركت، موسسه و سازمان مشغول بكار مي باشند. مهمترين مركز اقتصادي هامبورگ بندر آن مي باشد كه نهمين بندر دنيا از لحاظ حجم بارگيري است. در صنعت رسانه در هامبورگ 70000 نفر مشغول بكار مي باشند و اين صنعت را بعنوان يكي از بزرگترين صنايع هامبورگ درآورده است.

 


نظام آموزشی در آلمان
تحصيلات پيش دانشگاهي
کودکان از 3 سالگی وارد مهد کودک(Kindergarten) می شوند که آموزش قبل از دبستان است. آموزش رسمی نيز از 6 سالگی آغاز می شود. آموزش ابتدايی در مدارس Grundschule 4 سال است. در اين مدت کودکان با محيط، نحوه آموزش و شرايط محل تحصيل آشنا می شوند و خواندن و نوشتن را همراه دروس ابتدايی می آموزند. سپس دوره ای 6 ساله را با برنامه های جديد آموزشی شروع می کنند. تحصيل در مدارس Gymnasium و Realschule و Hauptschule ادامه می يابد. در پايان اين دوره، دانش آموزان بعد از 9 سال، مدرک Hauptschulabschluss يا بعد از 10 سال مدرک Realschulabschluss می گيرند. سپس در دو گروه وارد مرحله پايانی دوره دبيرستان می شوند. يک گروه برای گذراندن دوره های کارآموزی وارد مدارس فنی می شوند و با گذراندن Fachoberschule و Berufsfachschule ديپلم فنی Fachhochschulreife می گيرند سپس وارد بازار کار يا مدارس عالی فنی می شوند.
گروه دوم در دبيرستان های Gymnasiale Oberstufe با گرايش های گوناگون ادامه تحصيل می دهند که پس از 13 سال، ديپلم عمومی دبيرستان (Allgemeine hochschulreife) يا Abitur می گيرند که می توانند وارد دانشگاه ها شوند.
تحصيلات دانشگاهي
تحصيلات دانشگاهی در آلمان در دانشگاه ها، مجتمع های آموزش عالي، دانشگاه های عالی آموزش هنر، مدارس عالی فني، و غيره امکان پذير است. شرط ورود به دانشگاه ها و مدارس عالی هنر داشتن ديپلم دبيرستانی سيزده ساله (Abitur) است. دارندگان ديپلم های دبيرستانی 12 ساله خارج از کشور آلمان پس از گذراندن آزمون تشخيص علمی (Feststellungsprüfung) که به تقاضای داوطلب يا پس از طی دوره های يک ساله Studienkolleg در کالج های مقدماتي، می توانند به دانشگاه راه يابند. انتخاب رشته دانشگاهی نيز بر اساس نوع تحصيل در اين کالج ها و نمرات اخذ شده صورت می گيرد.البته در دانشگاه امکان تغيير رشته ميسر است. شرط ورود به مدارس عالی فنی (Fachhochschule) برای دانش آموزانی که در نظام آموزشی آلمان تحصيل کرده اند داشتن گواهينامه پايان تحصيلات 12 ساله ديپلم (Fachhochschulreife) است.
تحصيلات دانشگاهی شامل دو دوره پايه و اصلی است. دوره پايه (Diplom-Vorprüfung) حداقل 4 نيم سال طول می کشد و دوره اصلی حداقل 4 نيم سال برای مدارس عالی فنی و در دانشگاه ها حداقل 8 نيم سال است.
دانشگاه ها در آلمان مستقل هستند و بودجه کليه مراکز آموزش عالی که دولتی هستند از طرف مسوولان ايالتی و وزارت فرهنگ آلمان تامين می شود. 


در آلمان حدود 300 دانشگاه و به همين تعداد دانشکده های فنی ، مدارس عالی تخصصی و آکادمی های هنر وجود دارد. 
دانشگاه ها به چند دسته تقسيم می شوند: 
1- موسسه آموزش عالی فنی با تاکيد بيشتر بر فعاليت علمي(fachhochschule) 
2- دانشگاه با تاکيد بيشتر بر علوم نظري(Universitaet) 
3- دانشکده يا آکادمی موزيک و هنر(Musik und Kunsthochschule) 
4- دانشکده تربيت بدني(Sporthochschule) 
در دانشگاه های آلمان تدريس به زبان آلمانی است. 
شروع ترم زمستانی از ماه سپتامبر / اکتبر و ترم تابستانی از ماه مارس/ آوريل می باشد. 
درآلمان هم دانشگاه های دولتی وجود دارد و هم دانشگاه های خصوصي. 
تعداد زيادي از دانشگاه های دولتي، معتبر و رايگان می باشد. دانشگاه های خصوصی رايگان نمی باشند و بايد در مورد آنها به وزارت علوم کشور مربوطه مراجعه کرد. 
از ترم تابستاني 2004 كليه دانشگاه هاي استان Nordhein-Westfalen براي دانشجويان خارجي شهريه در نظر گرفته اند  
جهت ثبت نام در دانشگاه ارايه بيمه درمانی الزاميست.
در آلمان حدود 83 دانشگاه انگلیسی زبان وجود دارد که بعضی از این دانشگاه ها بعد از 6-4 ترم به دانشگاههای کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزلند ترانسفرمی کنند. 

منبع : وزارت امورخارجه

ارسال نظرات