در یازدهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران مطرح شد:
در یازدهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران علاوه بر رسیدگی به دستورجلسه، اخبار دیگری نیز مطرح شد که از روی زمین ماندن مقادیر زیادی سیمان تولیدی و رقابت منفی در صادرات تا افشا شدن مفاسد اقتصادی تازه را در بر داشت. در آغاز این نشست پای اخبار ناخوشایندی که درباره مفاسد اقتصادی شنیده می‌شود به کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران هم باز شد.
کد خبر: ۸۵۸۷۶۱۶
|
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، در یازدهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران علاوه بر رسیدگی به دستورجلسه، اخبار دیگری نیز مطرح شد که از روی زمین ماندن مقادیر زیادی سیمان تولیدی و رقابت منفی در صادرات تا افشا شدن مفاسد اقتصادی تازه را در بر داشت. در آغاز این نشست پای اخبار ناخوشایندی که درباره مفاسد اقتصادی شنیده می‌شود به کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران هم باز شد. در نشست این که به موضوع جمع‌بندی بسته پیشنهادی درباره برنامه ششم اختصاص داشت، ابتدا برای دقایقی صحبت از اخبار تازه اختلاس به میان آمد. در ابتدای این نشست و در زمان بیان اخبار و رویدادهای روز، مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، عنوان کرد که چندی پیش خبر آمد که بدهکار 1000 میلیارد تومانی موسسه مالی و اعتباری میزان بازداشت شده ‌است.  پورقاضی گفت: «اخیراً نیز خبر اختلاس در کرج و فراری بودن فرد یا افراد این پرونده تخلف منتشر شده است. هم‌چنین در خبرها آمده بود که فردی قصد اختلاس از بانک ملی را داشته و حتی برای خروج خود و خانواده‌اش از کشور نیز ویزای شینگن تهیه کرده بوده است.»


در ادامه مهدی پورقاضی از حاضرین خواستند مهمترین اخبار و مسائل روز را مطرح نمایند که از آن جمله موضوع رقابت منفی بعضی از صنایع در حوزه صادرات علی‌الخصوص صادرات به عراق و لزوم ایجاد تمهیداتی جهت مدیریت آن بویژه در صنایع صادراتی و انرژی بر به منظور حفظ منافع کشور مطرح شد. بر اساس موارد  مطروحه مقرر شد بحث و بررسی پیرامون ساماندهی صادرات و نحوه دخالت دولت در این زمینه در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.


مرتضی لطفی عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران از برقراری تعرفه و عوارض گمرکی از سوی کشور عراق روی واردات سیمان از ایران خبر داد و گفت: «عوارض گمرکی عراق روی سیمان به میزان 45 درصد افزایش یافته است و در حال حاضر این کشور با تعرفه 28 دلاری اجازه واردات سیمان از ایران را می‌دهد.» به گفته وی، با اتخاذ این تصمیم، صادرات سیمان به طور چشمگیری کاهش یافته به طوری که صادرات این محصول به صفر رسیده است. لطفی در عین حال تصریح کرد که در حال حاضر کلینکر به عنوان مواد اولیه از ایران به عراق صادرات می‌شود. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین گفت: «در حال حاضر 18 میلیون تن سیمان مازاد در کشور روی زمین مانده است.»


تصویب بسته پیشنهادی برنامه ششم در حوزه صنعت و معدن
در ادامه این نشست، حسین حقگو گزارشی از جمع-بندی پیشنهادات کمیسیون در خصوص برنامه ششم توسعه ارائه نموده و عمده ترین چالش های اقتصاد و صنعت کشور و الگوی پیشنهادی مناسب توسعه صنعتی را تشریح نمودند.  ایشان به تشریح کلیه مواد پیشنهادی کمیسیون نیز پرداختند. این بسته که شامل 7 پیشنهاد شامل مواردی در حوزه ساختار دولت، تجهیز منابع مالی لازم جهت رشد و توسعه بنگاه‌های صنعتی، سهولت كسب‌وكار بنگاه‌های صنعتی، تقویت ساختار رقابتی و رقابت‌پذیری بازارها در بنگاه‌های صنعتی، ارتقا توان تولید داخلی و افزایش توان صادراتی کشور و تسهيل در امـر سرمايه‌گذاري و فعاليت‌هاي معدنـي، شناسايـي، پي‌جويي و اكتشاف ظرفيت‌هاي معدني كشور است.


 مهدی ابویی مهریزی با تاکید بر لزوم ترسیم وضع موجود به عنوان پایه و اساس هدف‌گذاری، راهبردها و سیاست¬های اجرایی در تدوین برنامه ششم، پیشنهاد ارائه نظرات اتاق در قالب گزارشی مدون از وضع موجود صنعت و معدن به شورای برنامه‌ریزی صنعت و معدن تدوین برنامه ششم و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را مطرح کرد.


سپس اعضاء و میهمانان به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون پیشنهادات ارائه شده پرداخته و با تاکید بر لزوم تعیین شاخص و الزامات اجرایی در مواد پیشنهادی، کلیات مطالب مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد تا اعضای کمیسیون آخرین اصلاحیه‌های این سند را اعمال کرده و در نهایت آن را به عنوان نظر کمیسیون صنعت و معدن در اختیار هیات رییسه اتاق تهران قرار دهند تا پس از تایید و تصویب در هیات رئیسه به دولت ارسال شود.

ارسال نظرات