ابوطالب مظفری از آغاز نگارش پروژه تاریخ شفاهی جهاد افغانستان براساس خاطرات رهبران، فرماندهان، مجاهدان و خانواده‌های شهدا توسط گروهی از نویسندگان خبر داد.
کد خبر: ۸۵۸۷۶۲۵
|
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوطالب مظفری، شاعر و فعال فرهنگی افغانستان، با اعلام خبر تدوین تاریخ شفاهی جهاد افغانستان گفت: این کار از سوی یک مؤسسه و با مدیریت من توسط گروهی از نویسندگان انجام می‌شود. در این طرح قرار است خاطرات سال‌های جهاد افغانستان گردآوری و نوشته شود. در حال حاضر در مراحل اولیه کار هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون کاری مشابه پروژه حاضر در زمینه جهاد افغانستان انجام نشده است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که خاطرات رزمندگان و مجاهدان افغانستان که تاریخ شفاهی این دوران را می‌سازند، جمع‌آوری و برای نسل‌های آینده به نگارش درآوریم. این پروژه براساس تقسیم‌بندی خاطرات انجام خواهد شد که در آن گروه‌های رهبران، فرماندهان، مجاهدان و خانواده‌های شهدا مد نظر قرار می‌گیرند.

مظفری با اشاره به اهمیت این کار برای تاریخ معاصر افغانستان افزود: تعداد بسیار زیادی از مجاهدانی که در سال‌های اولیه فعالیت داشتند یا فوت کردند و یا ترور شدند. این موضوع درباره فرماندهان اصلی جهاد افغانستان هم صدق می‌کند. متأسفانه به همین دلیل ما دیگر دسترسی به خاطرات افرادی مانند احمد شاه مسعود نداریم. هر روز که می‌گذرد بسیاری از افراد مهمی که سهم قابل توجهی در جریان جهاد افغانستان داشتند، از صحنه خارج می‌شوند و این یکی از آسیب‌هایی‌ست که متوجه تاریخ شفاهی افغانستان است که باید هر چه زودتر جلوی چنین آسیب‌هایی را از طریق نگارش آثاری مانند پروژه حاضر گرفت.

جنگ شوروی در افغانستان به 9 سال اشغال و درگیری اتحاد جماهیر شوروی در آن کشور به جهت پشتیبانی از دولت کمونیست جمهوری دموکراتیک افغانستان در مقابل نیروهای مجاهدین افغان و داوطلبان خارجی عرب اطلاق می‌شود. در 3 دی 1358 (24 دسامبر 1979) به فرمان لئونید برژنف، رهبر شوروی، سپاه چهلم این کشور وارد افغانستان شد و در نهایت در دوران میخائیل گورباچف، آخرین رهبر این کشور، عقب‌نشینی در 25 اردیبهشت 1367 (15 می 1988) آغاز و آخرین گروه در 26 بهمن 1367 (15 فوریه 1989) از افغانستان خارج شدند.

این جنگ بیش از یک میلیون کشته و نزدیک به پنج میلیون مهاجر و آواره بر جای گذاشت. جنگ افغانستان نقطه عطف مهمی در دوران جنگ سرد محسوب می‌‌شود و همچنین سهم بزرگی بر پایان جنگ سرد داشت.

ارسال نظرات