روابط عمومی سازمان شیلات ایران:

حمایت شیلات از پرورش دهندگان میگوی خسارت دیده

سازمان شیلات ایران از طریق صندوق بیمه کشاورزی و نیز ستاد حوادث غیرمترقبه خسارات وارده ناشی از شیوع بیماری به پرورش دهندگان میگوی استان های خوزستان و بوشهر را پرداخت خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۸۷۷۰۴
|
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج ، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران به برداشت بیش از 50 درصد از میگوهای پرورشی کشور تا کنون اشاره کرد و گفت: تا پایان آبان ماه به تدریج میگوهای پرورشی تمام مزارع کشور برداشت خواهد شد.

دکتر حسن صالحی تاکید کرد: امسال شاهد شیوع بیماری در برخی استخرهای پرورشی میگوی کشور در استان های خوزستان و بوشهر بودیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: همچنین سرد شدن هوا نیز بر شیوع بیشتر بیماری در مزارع دامن زد و آن را گسترش داد.   وی اظهار داشت: شیوع بیماری در مجموع بر میزان تولید میگوی پرورشی امسال تاثیر گذار بوده و باعث می شود که شاهد کاهش میزان تولید میگوی پرورشی امسال در مقایسه با سال گذشته باشیم.

رئیس سازمان شیلات ایران تاکید کرد: در همین راستا دولت اقداماتی را برای جبران ضرر و زیان وارد شده به پرورش دهندگانی که مزارع آن ها دچار بیماری شده است در حال انجام دارد.

به گفته وی، برگزاری جلسات متعدد با صندوق بیمه کشاورزی به منظور پرداخت بخشی از خسارت وارد شده به پرورش دهندگان از جمله این اقدامات بوده است.

دکتر صالحی تاکید کرد: همچنین قصد داریم از طریق ستاد حوادث غیرمترقبه استان نیز برای پرداخت غرامت به پرورش دهندگان متضرر بهره مند شویم.

وی گفت: همچنین اعطای یارانه های صادراتی به پرورش دهندگان می تواند بخشی از خسارات وارده به آن ها را کاهش دهد. رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به افزایش پی در پی تولید میگو طی دو سال گذشته عنوان کرد: تولید میگوی پرورشی در سال 92 از افزایش 25 درصدی و در سال 93 از افزایش 72 درصدی برخوردار بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش شش درصدی قیمت جهانی میگو در سال جاری،صادرات میگوی پرورشی از بازده اقتصادی مناسبی برای صادرکنندگان و پرورش دهندگان برخوردار نبود.

وی گفت: انتظار داشتیم تولید میگوی سال جاری همانند سال گذشته باشد اما به نظر می رسد با شیوع بیماری شاهد کاهش صید باشیم.

دکتر صالحی اعلام کرد: توسعه صنعت پرورش میگو به عنوان یکی از مهم ترین اهداف سازمان شیلات ایران در دستور کار قرار دارد و در این راستا با افزایش مزارع پرورشی، حمایت از سرمایه گذاران در این بخش توسط این سازمان صورت می گیرد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران افزود: هم اکنون صید میگوهای دریایی در آب های هرمزگان در حال انجام است که امیدواریم با مدیریت صید و ثبیت ذخایر بتوانیم حداکثر بهره برداری از این گونه دریایی را داشته باشیم.

وی در پایان از انجام برنامه ریزی های دقیق از سوی سازمان شیلات با همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برای ثبیت صید سالانه آبزیان در آب های خلیج فارس خبر داد.

تعیین صیدگاه های جدید منوط به اعلام ذخایر آبزیان است

دکتر صالحی در خصوص افزایش تعداد صیدگاه های صید صنعتی در سال آینده بیان کرد: این امر منوط به اعلام نتایج میزان ذخایر آب های جنوبی کشور است که باید از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در اختیار سازمان شیلات ایران قرار گیرد.

رئیس سازمان شیلات ایران اذعان داشت: پس از بررسی این نتایج از سوی کارشناسان سازمان شیلات، میزان قابل برداشت از ذخایر آبزیان آب های جنوبی کشور اعلام خواهد شد و در صورت امکان ذخایر جدید برای صیادی معرفی می شوند.

وی تاکید کرد: از هم کنون نمی توان نسبت به تعیین صیدگاه های جدید برای انواع صید صنعتی وعده قطعی داد.
منبع: جهاد کشاورزی
ارسال نظرات