با اجرای نخستین پروژه SIT (روش نابارورسازی حشرات) در کشور، آلودگی کرم گلوگاه انار تا سه برابر کاهش پیدا کرد.
کد خبر: ۸۵۸۷۷۱۹
|
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸


به گزارش خبرگزاری بسیج، عضو هیأت علمی پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به رونمایی از فاز نیمه‌صنعتی پروژه کنترل کرم گلوگاه انار با روش نابارورسازی و فناوری هسته‌ای در سه منطقه در استان یزد و در یک منطقه در استان مرکزی در سطح 70 هکتار، از این پروژه به‌عنوان نخستین پروژه SIT (روش نابارورسازی حشرات) در کشور نام برد که با موفقیت به اجرا درآمد.

محمود سوف‌باف با بیان اینکه هدف از اجرای این پروژه کاهش خسارت کرم گلوگاه در مناطق انارکاری کشور و پیشگیری از کاربرد سموم حشره‌کش برای حفظ سلامت زیست‌محیطی بوده است، گفت: خسارت این آفت پس از اجرای پروژه بیش از حد انتظار کاهش پیدا کرد، در ابتدای طرح ما تعهد کردیم خسارت را 20 درصد کاهش داده و منجر به افزایش تولید شویم، این در حالی است که هم‌اکنون آلودگی حدود سه برابر کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در ابتدای دی‌ماه 1393 شروع و زیرساخت‌های آن فراهم شد و در واپسین روزهای مهر 1394 از فاز نیمه‌صنعتی آن رونمایی شد.

سوف‌باف افزود: هم‌اکنون ثابت کرده‌ایم که این پروژه استعداد و پتانسیل صنعتی شدن را دارد و از این به بعد صنعتی شدن آن بستگی به تصمیم مسئولان دارد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر به‌دنبال بهینه کردن و گسترش روش نابارورسازی حشرات هستیم، ادامه داد: طی 10 ماه گذشته برای رسیدن به نتیجه مطلوب شبانه‌روز فعالیت کردیم، این در حالی است که با مکانیزه کردن برخی کارها و اتوماتیک کردن دستگاه‌ها قادر خواهیم بود زمان و نیروی انسانی کمتری را درگیر کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای تصریح کرد: برای استفاده کمتر از انرژی و زمان به‌دنبال بهینه کردن این روش هستیم.

سوف‌باف با اعلام اینکه در حال حاضر می‌توانیم دانش فنی این پروژه را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، یادآور شد: برای ارتقاء این پروژه، در حال توسعه آن با استفاده از سیستم‌های مکانیزه هستیم تا با کامل شدن آن دانش فنی آن به شیوه مطلوب‌تری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، این طرح در دنیا روی بسیاری از آفات باغی به کار برده می‌شود و ما نیز به‌دنبال استفاده از این روش برای مبارزه با کرم خوشه‌خوار انگور، کرم سیب، مگس مدیترانه و مگس زیتون هستیم.

سوف‌باف سرمایه‌گذاری مالی، وجود نیروی انسانی و تداوم در کار را عوامل حائز اهمیت در موفقیت برای ادامه این طرح عنوان کرد و از اجرای پروژه کنترل کرم گلوگاه انار با روش نابارورسازی در استان‌های خراسان رضوی، فارس و اصفهان که دارای سطح کشت بالایی از انار هستند، خبر داد.

وی یکی از خاصیت‌های این روش نسبت به استفاده از سموم و سایر روش‌ها را عدم ایجاد مقاومت در آفت اعلام کرد و گفت: در این طرح با عقیم‌سازی کرم گلوگاه نر، از تولید مثل جلوگیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایانا

ارسال نظرات