استان ونتو ونیز ظرفیت های اقتصادی خوبی برای صادرات دارد

امروز این استان ثروتمندترین و صنعتی‌ترین استان ایتالیا است. و همچنین بالاترین میزان ورود گردشگر در سال در بین ناحیه‌های ایتالیا دارد.
کد خبر: ۸۵۸۷۹۰۶
|
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  ونتو   Vènetoیکی از ۲۰ ناحیه ایتالیا با جمعیتی حدود ۴.۸ میلیون نفر و به مرکزیت ونیز است.امروز این استان ثروتمندترین و صنعتی‌ترین استان ایتالیا است. و همچنین بالاترین میزان ورود گردشگر در سال در بین ناحیه‌های ایتالیا دارد.

وِنیز به ایتالیایی: Venezia جزیره‌ای در شمال ایتالیا که در میان دریای آدریاتیک قرار گرفته‌است و بصورت جزیره‌های کوچک است که جزیره‌ها به وسیلهٔکانال‌هایی از هم جدا شده‌اند و تردد در شهر به وسیله قایق صورت می‌گیرد.

شهر ونیز یکی از شهرهای گردشگرپذیر جهان است و سالانه میلیون‌ها گردشگر به این شهر می‌روند. از دیدنی‌های این شهر می‌توان به میدان سن مارکو محل دفنمرقس یکی از حواریون حضرت مسیح که به سن مارکو مشهور است، اشاره‌کرد.

شهر ونیز به خاطر شکل عجیب و همچنین تعدد آثار تاریخی و هنری و معماری در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته که همین امر موجب شده سالانه میلیونها نفر(بیست میلیون به طور تخمینی) از سر تا سر جهان برای دیدن این شهر زیبا به ایتالیا سفر کنند.

نام ونزیا در ایام قدیم به تمام منطقه ونتو و فریولی اطلاق می‌شد.ونیز شهر جشنواره‌ها و کارناوال‌ها نیز هست. برای مثال جشنواره‌ی فیلم ونیز در اواخر اگوست، هر سال یکی از اتفاقات مهم دنیای فیلم و هنر است. کارناوال مشهور ونیز هم که در ماه فوریه در تمام شهر برپاست، از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کارناوال‌های جهان است. این کارناوال به کارناوال ماسک‌ها نیز مشهور است. همان ماسک‌هایی که شاید درEyes Wide Shut دیده باشید. ماسک‌های آن فیلم را نیز هنرمندان این شهر ساخته‌اند. به‌غیر از ماسک‌ها، کریستال‌های ونیزی هم شهرت فراوان دارند و طرز ساخت‌شان دیدنی‌است. این کریستال‌ها را هنوز با روش سنتی در جزیره‌های اطراف ونیز (مورانو و بورانو) می‌سازند: ظریف وخارق العاده با قیمت‌های بالا.

 

تجارت ونیز با ایران در سال 2014

کل صادرات ایتالیا به جهان در سال 2014 بالغ بر 398 میلیارد یورو و واردات آن نیز 355 میلیارد یورو بوده است. استان ونتو به مرکزیت ونیز در سال 2014 بالغ بر 54 میلیارد یورو صادرات به اقصا نقاط جهان داشته و 39 میلیارد یورو نیزواردات این منطقه از کشورهای جهان بوده است.

میزان روابط تجاری میان ایتالیا و ایران در سال گذشته بالغ بر 1 میلیارد و پانصد میلیون یورو بوده است . استان ونیز با ایران نیز روابط تجاری خوبی را پشت سر گذاشته است. البته روابط تجاری در سال گذشته میلادی (2014) نسبت به سال 2013 اندکی کاهش نشان میدهد و صادرات این منطقه به ایران از 181 میلیون یورو به 159 میلیون یورو کاهش یافته است. همچنین صادرات ایران به این منطقه نیز از 17 میلیون یورو در سال 2013 به 5/13 میلیون یورو کاهش یافته است.

 

برخی از صنایع ونیز و جایگاه آن در ایتالیا:

توریسم:

این منطقه یکی از مهمترین اماکن بازدید توریست های خارجی در ایتالیا محسوب می شود. در سال 2013 آمارها حاکی از سفر40 میلیون نفر به این منطقه و شهر ونیزو بازدید از اماکن این منطقه می باشد.  آلمان با 13 میلیون بازدید کننده در راس فهرست کشورهای بازدید کننده قرار دارد.

 

صنایع عینک سازی:

80 د رصد صنایع عینک سازی ایتالیا در این منطقه قرار دارد.  صنایعی مانند ساخت فریم، عینک های افتابی، ماشین های کوچک، تولید ماشین و تجهیزات لنز و.. از جمله این صنایع می باشند. حدود 900 شرکت با استخدام حدود 10 هزار نفر ، محصولاتی به ارزش 2 میلیارد یورو تولید می نمایند. بالغ بر 50 درصد تولیدات این منطقه به اروپا، 32 درصد به آمریکا و ژاپن و شرق دور و خاورمیانه صادر می شود.

 

پاپوش ها: صنایع کفش

تولید کفش ها و پاپوش ها  از دیگر بخش های پیشرو در اقتصاد این منطقه محسوب می شود. 120 میلون جفت کفش با 31 هزار کارگر توانسته اند 28 درصد کل تولید ملی کفش در ایتالیا را از آن خود کند..

 

طلاسازی:

ویچنزا در استان ونتو مهد طلا سازی ایتالیا به شمار می رود. از این منطقه 84 درصد ست های جواهر برای جهان صادر می گردد.  نصف واردات طلای ایتالیا در این منطقه مورد استفاده و ساخت قرار می گیرد. گفته می شود 10 هزار کارمند در این بخش کار می کنند که  گردش مالی بیش از 3 میلیارد یورو را تولید کرده اند. 

صنایع پوشاک:

این بخش با 8 هزار شرکت و 60 هزار پرسنل با گردش مالی نزدیک به 5 میلیارد دلار از مراکز صنایع پوشاک ایتالیا محسوب می شود. باتوجه به شهرت جهانی اجناس ونیزی، این منطقه 15 درصد صادرات پوشاک ایتالیائی را در دست دارد.

 

مبل

صنایع مبل سازی یکی از صنایع پیشرو در اقتصاد این استان به شمار می رود که 30 درصد تولید ملی این کشور را در دست دارد. در این منطقه در این زمینه 11 هزار شرکت با 58 هزار نفر کارمند وجود دارند که سالانه بیش از 2.2 میلیارد یورو صادرات انجام می دهند.

 

شیشه و سرامیک

تولیدات این منطقه از لحاظ کیفیت و سنت در جهان از اشتهار برخوردار است. باتوجه به تالاب های ونیز و تولیدات سرامیک تپه Bassano، فرصت بی نظیری برای تولید شیشه و سرامیک دراختیار این منطقه قرار داده است. 2 هزار شرکت با گردش مالی 840 میلیون یورو در سال، این منطقه را بعنوان سومین صادرکننده شیشه در ایتالیا تبدیل کرده است.  

 

صنایع فلزی و مهندسی ماشین الات

این منطقه یکی از ماطق ویژه صنعتی است که 25 هزار شرکت را در خود گرد هم آورده است. ارزش تولیدات این بخش بالغ بر 9 میلیارد یورو می باشد. ماشین های گرماساز و تهویه هوا بیشترین تولیدات صنعتی در این منطقه بشمار می روند. این بخش ونتو را در رده دوم تولیدات صنعتی این محصول در ایتالیا قرارداده است. 55 هزار نفر در این بخش به کار گمارده شده اند. این منطقه 15 درصد تولیدات کل ایتالیا در این بخش را در دست دارد.

 

دباغی چرم:

صنایع دباغی این منطقه بعنوان یکی از مراکز مهم جهانی تواسنه است 860  حرفه را با حضور  11 هزار مجری را ایجاد کند. گردش مالی این بخش در این استان بالغ بر 4 میلیارد یورو می باشد. این استان در این زمینه با بیش از 100 کشور خارجی روابط دارد و  5/1 میلیارد دلار صادرات انجام میدهد.  

صنایع سرد کننده:

بخش صنایع یخچال و ابزار و وسایل سرد کننده دومین جایگاه را در ایتالیا کسب کرده است. این منطقه 15 درصد از تقاضاهای داخلی را پاسخ  می دهد. شرکت های تجهیزات سردکننده در منزل، کارخانجات، کامیون ها، مراکز صنعتی و خانگی در مجموعه ای در قالب هزار شرکت فعالیت می کنند.

از صنایع مهم دیگر می توان به صنایع بسته بندی اشاره کرد که نزدیک به 5 میلیارد یورو صادرات این منطقه به این بخش اختصاص دارد. صنایع شیمیائی نیز با 500 شرکت، 8 درصد تولیدات ایتالیایی و قریب به 8 هزار کارمند را بخود مشغول کرده است. این بخش بهمراه محصولات داروئی در سال 2 میلیارد یورو صادرات این استان را بخود اختصاص داده است.

 

برخی از شرکت های مهم در این استان:

- ALAN تولید کننده دوچرخه ایتالیایی است.

- Alpinestarsتولید کننده فنی و دنده  برای موتور سیکلت و مسابقه اتومبیل رانی فرمول یک

APRILIA-  شرکت موتور سیکلت ایتالیایی،  که در زمان های اخیردوچرخه های ورزشی و همچنین موتورسیکلت های بزرگ 1000 سی سی کلاس V، RSVو RSV4 V4تولید کرده است.

- بانک هایی مانند  Banca IFIS،  بانک پاپولار دی ورونا، و بانک پاپولار دی ویچنزای

- براوو یک شرکت ایتالیایی بین المللی  که به تولید ماشین آلات برای بستنی ، شیرینی، شکلات و تولید مواد غذایی می پردازد.

Cantiere Navale di Visentini-  که بزرگترین کشتی سازی خصوصی در ایتالیا است

- دیزل S.p.A. یک شرکت لباس ایتالیایی است.

- Fedrigoni یک تولید کننده بزرگ کاغذ در ایتالیا که دارای 5 کارخانه های تولید کاغذ با ظرفیت کل 350000 تن / سال است.

- Fornasariتولید کننده ماشین اسپرت ایتالیایی است.

- Geoxنام تجاری ایتالیایی از کفش و لباس می باشد.

- Intimissimiمارک لباس ایتالیایی مربوط به لباس زیر زنانه، جلیقه، و لباس خواب برای زنان و مردان آغاز شده است. لباس Intimissimiدر سراسر جهان به فروش می رسد: اتریش، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، یونان، مجارستان، ایتالیا، لبنان، مکزیک، لهستان، پرتغال، قطر،، فدراسیون روسیه، صربستان، [2] اسلواکی، اسلوونی ، اسپانیا، ترکیه، و ایالات متحده

Laverda -  (تولیدکننده موتور سیکلت های به روز و قوی

Laverda -تولید کننده ادوات کشاورزی می باشد که با فیات نیز همکاری داشته است.

MANFROTTO -یک نام تجاری پیشرو در سراسر جهان در ساخت دوربین و نورپردازی

Marzotto -گروه تولید کننده پارچه ایتالیایی،.

Mecc -ب شرکت مهندسی برق ایتالیایی و تولیدکننده ژنراتور برق

OZ -یک شرکت ایتالیایی تولید کننده چرخ خودرو و موتور سیکلت

Afilogroup -شرکت طراحی، تولید و توزیع فریم، عینک آفتابی، عینک ورزشی، عینک اسکی، اسکی و کلاه دوچرخه سواری

منبع: وزارت امور خارجه

ارسال نظرات